تحلیل‌های مدیرعامل کانون از تاثیر اسباب‌بازی بر پرورش فکری کودکان

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: که کشور در حوزه اسباب‌بازی به ایجاد یک تعادل و جامعیت به ویژه بین بازی‌های سنتی و نوین نیاز دارد.

به گزارش حوزه فرهنگی باشگاه خبرنگاران به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده در آیین گشایش سومین سمینار طراحی اسباب‌بازی و ابزارهای آموزشی با موضوع «رویکردی نو به بازی و اسباب‌بازی‌های سنتی» با ارایه‌ی تحلیلی کوتاه به اهمیت بازی و نقش آن در رشد و پرورش فکری و عاطفی و جسمی کودکان ونوجوانان پرداخت و در عین حال با بیان این‌که نباید از اهمیت تولید و ارایه‌ی بازی‌های رایانه‌ای و نوین غفلت کرد خواستار توجه جدی به بازی‌های بومی، محلی و سنتی ایران شد.

وی در این مراسم که صبح روز 20 خرداد 1393 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی، هنری کانون تهران برگزار شد در بخش نخست سخنان خود بازی و سرگرمی را از ویژگیهای ذاتی دوران کودکی و به تعبیری بخشی از زندگی دانست و به ویژگی‌ها‌ی آن مانند اختیاری و متناسب با ذائقه و میل کودک بودن، لذت‌بخشی و سرگرم‌کنندگی و کارکردهای تفریحی آن اشاره کرد.

مدیرعامل کانون تاکید کرد: که بازی کردن کودکان می‌تواند به عنوان بستری برای بالندگی آن‌ها مورد توجه قرار بگیرد و بسیاری از آموزه‌های غیرمستقیم و فرهنگ‌سازی‌ها از طریق بازی و سرگرمی به بچه‌ها منتقل شود.

وی هم‌چنین به صورت فهرست‌وار تاثیر اسباب‌بازی بر روی کودکان را بازگو کرد و گفت: کودکان در یک فرایند بازی، و از راه اسباب‌بازی به تمرین زندگی بزرگ‌سالانه می‌پردازند و این ابزار به رشد ذهنی و عاطفی بچه‌ها و ارضاء نیاز فطری آنان کمک می‌کند، بر افزایش توانایی‌های جسمی کودک مؤثر است و در شکل‌گیری شخصیت کودک نقش دارد. به همین دلیل ما می‌توانیم در قالب تفریح و سرگرمی و ارایه‌ی اسباب‌بازی‌های سازنده به فرزندان خود مهارت‌های زندگی را بیاموزیم و با استفاده از بازی و اسباب‌بازی به پرورش خلاقیت کودکان کمک کنیم.

حاجیان‌زاده در ادامه‌ی همین مبحث با بیان این‌که در این نوع نگاه، اسباب‌بازی یک کالای فرهنگی، آموزشی، و کالای پرورش فکر و خلاقیت است در عین حال به نقش مخرب و ضد تربیتی برخی از بازی‌ها اشاره کرد و افزود: این نوع بازی‌ها به‌واقع از مصادیق تهاجم فرهنگی است که به ترویج خشونت، مفاسد اخلاقی و ترویج سبک زندگی غربی می‌پردازد.

مدیرعامل کانون در ادامه با تاکید بر این که نباید سرگرمی‌ها و بازی‌های سنتی ایرانی به فراموشی سپرده شود یادآور شد: که این بازی‌ها علاوه بر ارزان و کم‌هزینه‌بودن و دارابودن کارکردهایی مانند سرگرمی و ایجاد تحرک و تلاش جسمی باعث تقویت روابط اجتماعی و گروهی و آموزش مهارت‌‌هایی مانند تقسیم کار، مسوولیت‌پذیری و همکاری و همیاری، درک رقابت سالم و مهارت پذیرش شکست می‌شود و با نگاهی دیگر بازی‌های بومی محلی سنتی ایرانی می‌تواند تاریخ و سنن این مرز و بوم را به شکلی پویا به نسل‌های آینده منتقل کند.

حاجیان‌زاده در همین حال خاطرنشان کرد:که فن‌آوری‌های نوین در قالب بازی‌های رایانه‌ای و بازی‌های موجود در موبایل و تبلت و انواع بازی‌های دیجیتال را نباید نادیده گرفت و در مجموع باید به گونه‌ای مدیریت شود که انواع سرگرمی‌ها را طراحی و در اختیار کودکان قرار دهیم و متناسب با ذائقه‌های متفاوت بتوانیم تعادل ایجاد کنیم و به تغییر دادن ذائقه‌ها هم فکر کنیم.

وی نقش شورای نظارت بر اسباب‌بازی را در این زمینه مهم ارزیابی کرد و گفت: به نظر من این شورا علاوه بر کنترل و نظارت بر ساخت و واردات اسباب‌بازی می‌تواند به حوزه استانداردسازی و هدایت تولید اسباب‌بازی هم بیاندیشد.

سومین سمینار طراحی اسباب‌بازی و ابزارهای آموزشی و با موضوع «رویکردی نو به بازی و اسباب‌بازی‌های سنتی» و اولین دوره‌ی ‌بین‌المللی این رویداد با همکاری کانون و گروه علمی فصل‌نامه چهارباغ در محل مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در خیابان حجاب تهران طی روزهای 20 و 21 خرداد برگزار می‌شود و برپایی 4 میزگرد تخصصی با حضور پیش‌کسوتان، اساتید، پژوهش‌گران و طراحان اسباب‌بازی از جمله برنامه‌های آن به شمار می‌رود.


انتهای پیام/

برچسب ها: فکری ، کودک ، آفرینش ، تفریحی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار