نامزدان ریاست جمهوری افغانستان رای خود را به صندوق های رای انداختند

"عبدالله عبدالله" و "اشرف غنی احمد زی" دو نامزدان سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ساعات اولیه آغاز رای گیری دور دوم انتخابات این کشور، صبح امروز (شنبه) رای خود را به صندوق ها انداختند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،  عبدالله عبدالله به همراه معاونانش در حوزه رای گیری مدرسه استقلال کابل حضور یافت و رای خود را به صندوق رای انداختند.
 
اشرف غنی احمد زی نیز که معاونانش وی را همراهی می کردند در مدرسه حبیبه در غرب کابل رای خود را به صندوق انداخت.
 
ˈعبدالله عبداللهˈ و ˈاشرف غنی احمد زیˈ در دور اول انتخابات این کشور در 16 فروردین، از میان هشت نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به ترتیب 45 درصد و 31.6 درصد آرا را به خود اختصاص دادند اما نتوانستند حد نصاب لازم 50 درصد بعلاوه یک رای را برای پیروزی در این دور از انتخابات، کسب کنند.
 
بر اساس قانون انتخابات افغانستان دو نامزد پیشتاز دور اول باید در دور دوم انتخابات برای ورود به کاخ ریاست جمهوری این کشور با یکدیگر رقابت کنند.
 
حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان نیز در ساعت اولیه آغاز رای گیری در دومین دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور با حضور در مدرسه امانی شهر در کابل رای خود را به صندوق انداخت و در سخنان کوتاهی از مردم افغانستان خواست با شرکت در انتخابات، آینده کشور خود را رقم بزنند.
 
کمیسیون برگزاری انتخابات افغانستان در این دور از انتخابات برای نظارت بیشتر نامزدها ، شمار ناظران آنها را در حوزه های رای گیری از 50 هزار نفر در دور اول به 70 هزار نفر در دور دوم افزایش داده است تا هر یک از نامزدها با 35 هزار ناظر بر روند برگزاری انتخابات در حوزه های رای گیری نظارت داشته باشند.
 
12 میلیون نفر در انتخابات افغانستان واجدان شرایط شرکت در انتخابات اعلام شده اند.
 
نیروهای زمینی، هوایی و پلیس افغانستان در سراسر این کشور برای تامین امنیت دور دوم انتخابات به حالت آماده باش کامل در آمده اند و تاکید کرده اند که 400 هزار نیروی امنیتی، پلیس و ارتش افغانستان از جمله 12 هزار زن همکار پلیس، 159 هزار نفر از نیروهای ارتش، 150 هزار نیروی امنیتی و پلیس، امکان هرگونه تحرکی را از نیروهای طالبان و مخالفان مسلح خواهند گرفت.
 
در همین حال ˈیان کوبیشˈ نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان در نشستی خبری در کابل با تاکید به لزوم شفافیت در برگزاری انتخابات و رفع مشکلات دور اول، از نامزدهای ورود به کاخ ریاست جمهوری افغانستان، خواست نتایج انتخابات را بپذیرند.
/انتهای پیام

منبع: ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.