اظهارات "رابرت فورد" در خصوص بحران عراق و کمک ایران برای حل آن

رابرت فورد، سفیر سابق آمریکا در سوریه، در مورد چگونگی فعالیت های دولت اسلامی عراق و شام (داعش) و نحوه پیشرفت این گروه در داخل عراق و همچنین در مورد اینكه مردم عراق ، دیگر كشورها در رویایی با این بحران و بازگردان آرامش چه باید بكنند ، مصاحبه‌ای با موسسه خاورمیانه انجام داده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، سفیر سابق آمریکا در سوریه خواستار کمک ایران برای حل بحران عراق شد.

"رابرت فورد" مدعی شد گروه تروریستی داعش به خوبی سازماندهی شده است و دارای حضور پراكنده در شهرها و استان های مختلف از موصل تا صلاح الدین تا استان دیالی و الانبار است. 

وی در ادامه با اشاره به همزمانی این تحولات با انتخابات عراق گفت: فرایند شکل گیری کابینه همزمان با آغاز رایزنی ها بین گروه های مختلف و یورش تروریست های داعش همراه بوده است .این تحولات قطعا برخی موضوعات را پیچیده‌تر خواهد کرد.
رابرت فورد در خصوص ارتباط این تحولات با  درگیری های سوریه گفت: این احتمال وجود دارد که برخی از تجهیزات که داعش در اوایل این هفته در موصل به دست آورده اند ، به سوریه منتقل شده باشند . سوریه در حال حاضر یک منطقه عملیاتی برای انجام عملیات در داخل عراق است ، به همان اندازه كه زمانی نه چندان دور ، عراق یک منطقه ی عملیاتی برای عملیات القاعده در سوریه بوده است .

وی درباره اوضاع کنونی عراق گفت: تعداد زیادی از پناهنده های عراقی به کردستان هجوم آورده اند که برخی منابع آنرا نزدیک به نیم میلیون نفر برآورد شده است .داعش همچنین  شهر بیجی را که در آن بزرگترین پالایشگاه نفت در این کشور واقع شده ، محاصره کرده است و  همین امر قطعا به چالشی در توزیع گاز و بنزین در عراق منجر خواهد شد . 

فورد در مورد اینکه، ایالات متحده چگونه باید به این موضوع واكنش دهد، مهم ترین چیز این است که ایالات متحده به سرعت به شناسایی دوستان خود در عراق و سوریه که می توانند برای مقابله و جلوگیری از پیشروی داعش كمك كنند ، اهتمام داشته باشد .

 در این مورد میانه‌رو های ارتش آزاد سوریه و نیروهای مسلح عراق مطرح می گردد. در لبنان ایالات متحده باید به گسترش همکاری خود با نیروهای مسلح لبنان تلاش كند . ایجاد یک سیاهه از دوستان و چگونگی تعامل ایالات متحده با آنها ، چه از طریق به اشتراک گذاری اطلاعات و یا تزریق پول نقد و مهمات و یا سایر سلاح ها ، امری ضروری است.

وی در خصوص واکنش جهانی نیز گفت: با یورش داعش به كنسولگری ترکیه (در موصل) عملا آنکارا وارد بحران شده است ، محدود كردن داعش بین سوریه و تركیه ، برای ترک ها بسیار مهم است . کشورهای خلیج فارس نیز تهدید می شوند . قانون اخیر عربستان سعودی در ممنوعیت اعزام شهروندان به سوریه برای پیوستن به جنگ، یک گام مثبت است ، وکشورهای منطقه خلیج فارس باید تلاش بیشتری را برای متوقف كردن تزریق جریان مالی به مخالفان سوریه كنند . در مورد ایران ، اولین چیزی که دولت روحانی می تواند انجام دهد ، كمك به عراقی ها برای اتحاد بیشتر بین گروه‌ها برای عقب راندن داعش است. 
 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار