به مناسبت روز جهانی اهدای خون؛

رگ‌های سرد نیازمند خون‌های گرم / ایران جزو 5 کشور برتر دارنده خون سالم

40 سال اهدای داوطلبانه خون توسط مردم شریف و نوعدوست کشور باعث شده نام ایران در بین 5 کشور برتر دارنده خون سالم و 60 کشور عضو اهدای خون داوطلبانه دیده شود.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ از روزهایی می‌گوید که نعمت نفس کشیدن برایش روزهای آخر را سپری می کرد، وقتی از آن روزها حرف می زند هنوز چشمانش خیس اشک می شود...می‌گوید زندگی‌ام را مدیون یک چیز هستم ایثار مردم ...

آقای دکتر اعلایی نیا از 16 سالگی راهی جبهه‌های جنگ شده در همان ابتدا جنگ به شدت مجروح می‌شود به گونه ای که پزشکان از او قطع امید می‌کنند اما در این میان فقط یک چیز توانست او را به زندگی برگرداند.... خون.... 

می گوید شاهد بوده که مردم پس از اینکه مطلع شدند نوجوان رزمنده به خون نیاز دارند جلوی در بیمارستان‌ها آستین ها را بالا زدند و برای اهدای خون داوطلب شدند.

گروه خونی B مثبت هر کسی که هم گروه بود یا شرایط اهدای خون را داشت داوطلب شد در یک روز 40 واحد خون تزریق کرد فقط به کمک مردم ...

دریافت 100 واحد خون در یک ماه باعث شد ضمن اینکه الان در سلامت کامل باشد نامش به عنوان رکورد دریافت کننده خون ثبت شود.

می گوید هنوز هم با هر نفسم خدا را شاکرم به خاطر سلامتی ام و خودم را مدیون ایثار و فداکاری مردمی می‌دانم که امروز هیچ رد پایی از آنها نیست ولی ایثار و فداکاریشان سالیان سال با هر دم و بازدم من به من یادآوری می‌کند که چه کردند آن روزها....

کم نیستند کسانی مثل آقای دکتر اعلایی نیا که زندگی و نفس کشیدنشان بسته به قطره قطره خون من و شماست.

تالاسمی، تصادفی‌ها،‌سرطانی ها، ... همه و همه هر روز به این مایع حیاتی نیاز دارند.

خوشبختانه امسال انتقال خون در کشورمان 40 ساله شد. 

و همزمان با آن بیماران مبتلا به تالاسمی که تا پیش از این فقط نفس کشیدن را تا دو دهه اول زندگی تجربه می‌کردند می توانند دهه چهلم زندگی خود را نیز تجربه کنند.

کشور ما بیش از 2 میلیون اهدا کننده دارد که 40 سال بدون توقع و به صورت داوطلبانه خون اهدا کردند تا جائی‌که نام کشورمان جزو 5 کشور برتر جهان که سالمترین خون را دارد نیز ثبت شد.

صرف نظر از برخی مناسبت‌ها مثل ماه رمضان یا ایام سرد سال که گاهی ذخایر خونی را با بحران مواجه می‌کند ذخایر خونی در کشور وضعیت خوبی دارد و آمارها نشان می دهد مرگ مادران به هنگام زایمان که یکی از علل رایج مرگ و میر در کشورهای دیگر است در کشور ما دیده نمی شود.

البته "سازمان انتقال خون" مشکلات خاص خود را نیز دارد مثل کمبود پایگاه‌ها که گاهی اهدا کننده‌ها را با مشکل مواجه می کند که امیدواریم به زودی این مشکلات برطرف شود.

به هر حال باید بدانیم که نیاز به خون و فرآورده‌های خونی محدود به زمان خاصی نیست. بیماران همیشه هستند و برای زنده ماندن به اهدای خون من و شما نیاز دارند. 

بیش از 3000 درخواست خون در فرآورده خونی روزانه از بیش از 150 مرکز درمانی به انتقال خون تهران فرستاده می شود. درخواست هایی که جز با لطف و محبت مردم شریف و نوعدوست کشور پاسخ داده نمی شود.

هنوز هم برخی از مردم نیاز دارند تا خون های گرم هموطنانشان در رگهای سردشان جاری شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار