زنجان/

قاچاق کالاهای دخانی تهدیدکننده تولیدات داخلی/عمده‌ترین مشکل پیش‌روی اجرای طرح شبنم

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: قاچاق کالاهای دخانی تهدیدکننده تولیدات داخلی است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، هادی تقی‌لو شامگاه شنبه در نشست تخصصی منطقه‌ای قاچاق کالا و ارز که در شرکت آرین توتون صنعت شهرستان سلطانیه برگزار شد، اظهار داشت: حمایت از تولیدات داخلی از اهداف مبارزه با قاچاق کالا در کشور محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اجرای طرح شبنم در کشور اضافه کرد: این طرح به دلیل مشکلات موجود در اجرا متوقف شده است.

معاون نظارت و بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان تاکید کرد: قاچاق در سه حوزه تولید، اقتصاد امنیت بهداشتی و امنیت اجتماعی اقدام به تخریب توانمندی‌های کشور می‌کند.

این مسئول با بیان اینکه پدیده قاچاق کالا طی چند سال گذشته دو صنعت استان زنجان  را تخریب و از بین برده است، ادامه داد: هجوم کالای قاچاق چینی در صنایع کفش و مس فعالان این دو حوزه را از چرخه تولید خارج و ورشکسته کرده است.

تقی‌لو با اشاره به از دست رفتن توانمندی اقتصادی صنعت مس در استان افزود: باقیمانده این صنعت فقط در حالت لوکس فعالیت می‌کند.

وی، قاچاق کالاهای دخانی را تهدید کننده تولیدات داخلی عنوان کرد و گفت: این صنعت سومین صنعت پردرآمد کشور محسوب شده و در نوع خود درآمدزا محسوب می‌شود.

معاون نظارت و بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با تاکید بر مبارزه با قاچاق کالا تصریح کرد: قاچاق کالا توانمندی تولیدات داخلی را هدف قرار داده است از این رو مبارزه با آن الزامی محسوب می‌شود.

این مسئول، طرح شبنم را یک مرحله کدسازی کالای تولید داخل اعلام و اضافه کرد: این طرح می‌توانست موفقیت‌آمیز عمل کند به شرط رفع نقائص آن تا کالا به دست مصرف‌کننده برسد.

تقی‌لو به مشکلات موجود در اجرای طرح شبنم اشاره کرد و بیان داشت: اگر این طرح درست عملیاتی می‌شد توانایی رصد کالاها را داشت.

وی با بیان اینکه قانون مبارزه با قاچاق کالا قوانین موجود را تکمیل کرده است، ادامه داد: در مرحله فعلی بازرسان کمیسیون نظارت توانایی  رسیدگی به پرونده‌های قاچاق را ندارند.

معاون نظارت و بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان ناهمخوانی امکانات با موارد ابلاغی قانون مبارزه با قاچاق کالا را از مشکلات پیش روی قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا عنوان کرد و گفت: اجرای این قانون امکاناتی نیاز دارد که در حال حاضر برخی ارگان‌ها این امکانات را ندارند.

این مسئول با اشاره به محول شدن کنترل مواد دخانی به سازمان صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: این سازمان امکانات اجرای این ماموریت ابلاغی را به دلیل عدم همگونی توانمندی با ماموریت محوله ندارد.

در این نشست مدیر کل مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی با اشاره به درگیری خود در همه مراحل تدوین قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا گفت: این قانون بعد از حدود 80 سال اصلاح شده است.

عبدالمجید اجتهادی حمایت از تولیدات داخلی را از اهداف تدوین قانون مبارزه با قاچاق کالا اعلام کرد و ادامه داد: شفافیت، تناسب جرم با مجازات و در نظر گرفته شدن تشکیلات مبارزه با قاچاق کالا از شاخصه‌های این قانون هستند.

وی با تأکید بر اثرات تخریبی قاچاق کالا، افزود: دامنه این تأثیرگذاری موجب می‌شود که این جرم خصوصی تلقی نشود.

مدیرکل مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی اضافه کرد: قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا بندهای قابل توجهی در حوزه پیشگیری دارد.

انتهای پیام/م
برچسب ها: زنجان ، قاچاق ، شبنم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.