دوگانه‌سازی شخصیتی در شبکه‌های ماهواره‌ای

ماهواره نیز مانند هر ابزار ارتباطی و رسانه‌ای دیگری می‌تواند در ترویج فرهنگ و ایجاد ارتباط تاثیرگذار باشد اما آنچه که تاکنون محقق شده، ردپای منفی ماهواره و سریال‌های ماهواره‌ای در تزلزل بنیان‌های خانوادگی جامعه ما است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،هنوز چند سالی از ورود ماهواره و هجمه آن به خانواده‌های ایرانی نگذشته است اما همین زمان برای مشاهده آثار سوء و ناهمگون این پدیده بر سبک زندگی ایرانی- اسلامی کفایت می‌کند. هرچند زمانی که پای ماهواره‌ها به بحث باز می‌شود موضوع کهنه فرصت‌ها و تهدیدها هم به میان می‌آید و همچنان برخی معتقدند می‌توان از این ابزار برای تعامل و به قول معروف بده بستان‌های فرهنگی استفاده کرد و از این نظر استفاده از ماهواره فرصت تلقی می‌شود اما نباید از یاد برد که جنبه‌های منفی یا همان تهدیدات آن تاکنون برای ما مشهودتر بوده است.

البته نمی‌توان منکر کارکرد تعاملی ماهواره شد چرا که این وسیله نیز مانند هر ابزار ارتباطی و رسانه‌ای دیگری می‌تواند در ترویج فرهنگ و ایجاد ارتباط تاثیرگذار باشد اما آنچه که تاکنون با واکاوی بسیاری از آسیب‌های اجتماعی محقق شده، ردپای منفی ماهواره و سریال‌های ماهواره‌ای در تزلزل بنیان‌های خانوادگی جامعه ما است. خانواده ایرانی دارای غنای فرهنگی بوده و با اصول و اساس ایرانی- اسلامی پایه‌گذاری شده است اما بروز رفتارهای تازه و بدیع در جوانان نشان از آن دارد که این سبک زندگی توسط غریبه‌ها دچار تغییر شده است. زمانی که آمار خانه‌گریزی و خانواده‌ستیزی را در جوانان مورد بررسی قرار دهیم به خوبی اثر کاراکترها و شخصیت‌های سریال‌های ماهواره‌ای را در بروز رفتارهای ناهمسو با سبک زندگی ایرانی- اسلامی مشاهده می‌کنیم. یکی از مواردی که این روزها بین برخی جوانان و خانواده‌های آنها مشهود است موضوع خانواده‌ستیزی و خانه‌گریزی فرزندان است یعنی حالتی در جوانان و نوجوانان تحت تاثیر سریال‌های شبکه‌های ماهواره‌ای به وجود آمده که فرزند خانواده بیرون ماندن و دور بودن از خانه را به در کنار هم نشستن و ایجاد جمع صمیمی در خانه ترجیح می‌دهد.

این حالت فقط به تقلید از شخصیت‌های ماهواره‌ای است که چندان اهمیتی برای خانواده قائل نیستند و بیشتر اوقات خود را در خارج از محیط خانه سپری می‌کنند. به دنبال این موضوع احترام به پدر و مادر هم تحت تاثیر قرار گرفته و جایگاه مادر و پدر در خانه دچار تغییراتی شده است. زمانی که هنرپیشه نمایش داده شده در شبکه ماهواره‌ای با مادر خود مانند یک خدمتکار برخورد می‌کند یا انتخاب هنرپیشه نقش مادر از بازیگران نامعروف صورت می‌گیرد و برای مادر هیچ نقش کلیدی و تربیتی قائل نمی‌شوند، خواسته یا ناخواسته مخاطب تحت تاثیر جو به وجود آمده قرار گرفته و با مقایسه جایگاه تازه تعریف شده از مادر با جایگاهی که جامعه ما براساس سبک زندگی ایرانی- اسلامی برای مادر قائل است دچار تناقض می‌شود و نتیجه چنین تحت تاثیر جو قرار گرفتن‌هایی بروز رفتارهای ناهنجاری مانند خانه‌گریزی و خانواده‌ستیزی در جوانان می‌شود.

منبع: وطن امروز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار