لاریجانی در نشست یادمان طلایه‌داران آفتاب:

رژیم حقیر پهلوی تلاش زیادی در برهم زدن تشکیلات مؤتلفه اسلامی داشت

رئیس مجلس شورای اسلامی از اسناد هویتی مبارزان شهید "امانی"،" بخارایی"، "صفار هرندی" و "نیک نژاد" رونمایی کرد.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، در حاشیه مراسم یادمان "طلایه داران آفتاب" که با مناسبت بزرگداشت سالگرد شهدای بیست و شش خردادماه حزب موتلفه انجام شد،دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی از اسناد هویتی مبارزان شهید صادق امانی، محمد بخارایی، صفار هرندی و مرتضی نیک نژاد رونمایی کرد.
 
گفتنی است؛در این مراسم لوح یادبود و تندیس به خانواده شهدای چهارگانه موتلفه تقدیم شد.
 
همچنین در این مراسم از خانواده ‌های مرحوم حبیب الله عسگر اولادی و انواری تقدیر و لوح یادبودی اهدا شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش طلایه‌داران آفتاب که از سوی حزب مؤتلفه اسلامی در مجلس شورای اسلامی به مناسبت سالروز شهادت شهید بخارایی،نیک نژاد، امانی و صفدرهرندی برگزار شد، گفت:همت رژیم آن زمان شناسایی تشکیلات بود و البته موتلفه اسلامی یکی از تشکیلات ریشه دارد کشور بود که رژیم در برهم زدن آن تلاش زیادی داشت و مؤتلفه اسلامی با برداشتی که پیدا کردند در دوره پهلوی فقیر این مسیر را طی کردند.

علی لاریجانی در این مراسم اظهار داشت: این خانه اختصاص به فرزانگانی دارد که در راه اسلام و آزادی کشور با جان خود مجاهدت کردند و مسیر جدیدی را برای ملت ایران گشودند. 

وی افزود: همه مستحضر هستید که این مکان حکایت‌گر این موضوع است که تاریخ ایران فراز و فرودهایی سهمگینی را در دوره‌های مختلف داشته و عوامل گوناگونی در وضعیت ایران تأثیرگذار بوده است. 

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در دوره مشروطه ضمن اینکه تشکیل پارلمان دست‌آورد بزرگی برای ملت ایران بود، اما تجربه‌ای را در اختیار دیگران قرار داد بگذریم از کج اندیشان انقلاب مشروطه که حرف‌های نامربوطی دراین باره می‌زدند که آخرین آن به گروه فرقان برمی‌گردد که اقدام به ترور بزرگان ما کردند و از مشروطه به عنوان یک جریان وابسته به غرب یاد می‌کردند. 

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انقلاب مشروطه به دلیل حرکت علمای نجف و تهران شکل گرفت یک انقلاب اصیل بود خاطر نشان کرد: به دلیل نقش علمای برجسته ملت ایران به این انقلاب پیوستند و حکومت قاجار مجبور به پذیرش مشروطه شد اما این انقلاب تجربه‌ای برای بیگانگان شد. 
 
وی اضافه کرد: در آن زمان هنوز وابستگی حکومت براق نبود و در حال گذار از یک دیکتاتوری به دیکتاتوری وابسته‌ای بود. 
 
رئیس قوه مقننه پیامدهای پیروزی انقلاب مشروطه اشاره و خاطر نشان کرد: اگر حرکت‌های اجتماعی و سیاسی در بستر دینی قرار بگیرد این مبارزات اصیل و موقت خواهد بود، لذا باید در دین رخنه ایجاد کرد و برای آنها به عنوان یک پایه قرار گرفت که جریان دینی را از جنبش آزادی بخش در بیاورند و به یک ایدئولوژی تبدیل کنند. 
 
وی بیان داشت: لذا رژیم هم مبارزه ظاهری را به این معنا که افرادی که اهل مجاهدت نباشند مطرح کنند و با گرایشات غرب زده و مارکسیستی تفکرات دینی مجاهدان را تغییر دهند. 
 
لاریجانی گفت: رژیم در آن زمان به دنبال جلوگیری و مبارزه با جریان‌های آزادی خواه بود و فضای آن زمان که در اختناق بسیار زیادی قرار داشت لذا مبارزان و مجاهدان با یک روش می‌خواستند که این فضا را بدرند و این دریدگی اختناق مشهود بود.  

رئیس مجلس افزود: عده‌ای فهمیدند که از طریق مجاهدت برای آزادی باید کار کرد و این اقدام مجاهدان و مبارزان انقلابی یأس را از بین برد که رژیم در آن میان گمان می‌کرد می‌تواند روحیه آزادی بخشی را از بین ببرد. 
 
وی به بحث ساختار تشکیلاتی و تأثیرات آن خاطرنشان کرد: همت رژیم آن زمان شناسایی تشکیلات بود و البته موتلفه اسلامی یکی از تشکیلات ریشه دارد کشور بود که رژیم در برهم زدن آن تلاش زیادی داشت و مؤتلفه اسلامی با برداشتی که پیدا کردند در دوره پهلوی فقیر این مسیر را طی کردند. 


وی گفت: نکته حائز اهمیت این است که ما هم باید از مطالعه پدیده‌های تاریخی درس بگیریم و توفیقمان در این بود که حرکت مجاهدانه ارزشمند ما براساس اسلام بود و جریاناتی که در این میان فاصله گرفتند دچار مشکل شدند؛ چرا که قدرت و حفظ تشکیلات مبتنی و با تکیه بر اسلام است. 
 
رئیس قوه مقننه گفت: درباره ساختار جمهوری اسلامی گفت: ایرادی که از نظام جمهوری اسلامی گرفتند این بود که این دو با یکدیگر پارادوکس هستند و هیچ سازکاریی با یکدیگر ندارند که البته این گونه مسائل را درباره تشکیلاتم به زبان می‌آوردند؛چرا که معتقد بودند تشکیلات در شرایطی که حکومت جنس دینی داشته باشد پا نمی‌گیرد. 
 
لاریجانی افزود: کسالت سیاسی عارضه‌ای است که در کشور وجود دارد و ما با این گونه حرفه‌ها می‌خواهیم این کسالت را جبران کنیم  چرا که ساماندهی تشکیلات زحمت می‌خواهد اما بهانه ایجاد کردن برای این کسالت خیلی زمان‌بر نیست. 
 
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: اصل اینکه تشکیلات بر اسلام باشد یک اصل مقدم است و مؤتلفه تشکیلات موقت در این زمینه بود که برخی به آن ایراد می‌گرفتند که یک تشکیلات جمع و جور است و شکل و شمایل فراگیر ندارد اما یکی از دلایل موفقیت مؤتلفه این بود که براساس مکتب کار می‌کرد و اقدام به تربیت افراد مسلکی می‌کرد. 
 
لاریجانی ادامه داد: موتلفه مبارزه با سلطه را در زمانی که فضای سیاسی کشور در اختناق بود در دستور کار قرار داد که البته همین تشکیلات بعد از پیروزی انقلاب تبدیل به حزب شد و مأموریت بسیج نیروها، ساماندهی امور را بر عهده گرفت تا بتواند در شکل‌دهی مردم سالاری دینی در جمهوری اسلامی نقشی داشته باشد. 
 
وی با بیان اینکه موطلفه همیشه خدمات زیادی داشته گفت: داستان غم‌انگیزی است که حزب جمهوری اسلامی به این روز افتاده چنین شد که اگر بخواهیم به این سوال جواب بدهیم که آیا بدون تشکیلات حزبی می‌توانیم مردم سالاری را شکل دهیم باید گفت:  بله یک نوع فریب‌کار سیاسی امکان پذیر است اما یک مردم سالاری سامان یافته را بدون وجود تشکیلات نمی‌توان شکل داد. 
 
لاریجانی افزود: افرادی دنبال این موضوع هستند که با مکر سیاسی فضای کشور را سامان دهند با تشکیلات مخالفت می‌کنند. 

وی گفت: اگر تشکیلات مبنای دینی نداشته باشد یک آفت به حساب می‌آید یکی از مشکلات کسالت‌های سیاسی همین است که از حرکات سیاسی به دلیل تنبلی جلوگیری می‌شود. 
 
رئیس قوه مقننه با تأکید بر اینکه بنا نیست جمهوری اسلامی جایگزین حزب شود گفت: هرچیزی ساختار خودش را دارد که متأسفانه وارونگی سیاسی یکی از مشکلات دیگر در این زمینه است؛ چرا که تشکیلات است که ساختار حکومتی را شکل می‌دهد و نه برعکس اما متأسفانه پس از انقلاب دچار چنین وارونگی سیاسی شده‌ایم که اولین پایه غلط را بنی صدر گذاشت. 

وی ادامه داد: "بنی صدر" به منظور مبارزه با مخالفت با حزب مهجور اسلامی با پول ملت به منظور انجام مقاصد سیاسی اقدام به تأسییس دفتر همکاری‌های ریاست جمهوری کرد این درحالی بود که این دفتر کارکرد حزبی داشت و در آن زمان دولت ساختار حزب را به وجود آورد که در دوره های دیگر چنین مشکلاتی را ما مشاهده می‌کردیم و اینکه برخی دولت‌ها با دستپاچگی ساختار حزبی درست می‌کنند و در واقع بیماری آنها وارونگی سیاسی است. 
 
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در احزاب انواعی از دخالت‌ها وجود دارد و گاهی دستگاه‌های حکومتی اقدام به دخالت در حرکت احزاب می‌کنند که دستاوردهای زودگذری را به دنبال دارد؛اما فاقد از هرگونه تداوم و بلوغ سیاسی است ؛لذا باید توجه کنید که این آفت‌ها از مسیر کار رخت ببندد. 
 
لاریجانی با بیان اینکه تغییر ارزش‌ها یکی دیگر از مشکلات موجود است،گفت: تبدیل ارزش های انقلابی به ارزشهای مادی و تبدیل کردن ارزش های کیفی به کمی در جمع‌اوری آرای انتخاباتی،یکی دیگر از آفت‌های موجود است که این مسئله برای حکومت‌های سکولار هم یک آفت به حساب می‌آید؛ لذا ما باید با شناسایی آفت‌ها به دنبال علاج بیماری باشیم و نباید در این راه دچار غفلت شویم. 
 
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما نیاز به تشکیلاتی با مبانی اسلامی و روش دموکراتیک داریم گفت: آسیب‌های زیادی از تک روی‌های فکری خورده‌ایم؛ لذا باید با تشکیلات توسعه عقلانیت را به وجود آوریم و کارهای حکومتی را متکی به یک فرد ندانیم که درشرایط فعلی هم باید به مسائل داخلی در تمامی ابعاد توجه تام داشته باشیم ؛چرا که پیش بینی موضوعات ضرورت تشکیلات را بیشتر می‌کند. 
وی گفت: در این میان در بحث تشکیلات احتیاج به کادر نظر داریم که این مسئله با روابط عاطفی حل نمی‌شود و باید ساعت‌ها در تشکیلات وسیع بر روی آنها تفکر کرد. 
 
وی گفت: برخی افراد درسالهای اخیر دچار ریزش شدند و به دلیل اینکه در دالان حکومتی نبودند مشاهده می‌کردیم که در حوزه اقتصاد حرف‌هایی را به زبان می‌آوردند که اکنون شاهد مشکلات اقتصادی این چنینی هستیم چرا که در تاریکی چیزی رها کرد و برای کشور مشکل ایجاد کنیم. 
 
وی افزود: پیچیدگی‌ها بیشتر از گذشته است لذا ضرورت به وجود تشکیلات هم بیشتر احساس می‌شود. 

رئیس مجلس با یادی از مرحوم "حبیب‌الله عسگراولادی" دبیرکل سابق حزب موتلفه اسلامی تصریح کرد:یکی از افرادی که در شکل‌دهی تشکیلات نقش بسزایی داشته ؛شخص مرحوم عسگر اولادی بوده و هیچ گاه عاطفه شخصی را جایگزین موضوعات کاری و تشکیلاتی نکرده است. 
 
وی ادامه داد: گاهی می‌بینیم برخی افراد دلسوزانه نظر می‌دهند؛ اما چون این موضوع در مسیر خودش پخته نشده صادقانه حرف‌های غلط می‌زنند. همچون افرادی که با پختگی در اقتصاد حرف نمی‌زنند و این به دلیل این است که یا با قصد وغرض سیاسی یا ورزیدگی ذهنی به وجود نیامده است. 

لاریجانی اضافه کرد:تمام کسانی که در حوزه سیاست تریبون داشته و اهل قلم هستند؛باید تحلیل جامعی در این قضیه ارائه کنند به این معنا که در صحنه بین‌المللی و سیاست خارجی احتیاج به یک پیوست و توجه خاص است. 
 
رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: اگر کسی فکر می‌کند مذاکرات بایستی رها شود حرف سنجیده‌ای نیست؛ چرا که از ابتدای بحث هسته‌ای گفتیم ما از درون مذاکرات می‌دانیم که ایران با همه منظومات مذاکرات هسته‌ای توفیق می‌کند بنابراین نادیده انگاری این مؤلفات ما را دچار مشکل می‌کند. 
 
رئیس مجلس شورای اسلامی بسیاری از مناقشات داخلی را نادیده انگاری برخی از مولفه‌ها دانست و افزود: این مهم احتیاج به تحلیل و بحث‌ های سیاسی عمیق‌تر دارد. 

در مجموع چالش‌های حوزه اقتصاد به ویژه چالش‌های سیاسی که حالت حاشیه‌ای دارد فکر می‌کنم عده‌ای در سفره رنگین نشسته  و به دنبال ریحان سفره هستند ما چنین بحثی نداریم ما حتی مواد مغزی در این سفره را نیز نداریم به این معنا که گرسنگی در کشور وجود دارد. 
 
لاریجانی با بیان اینکه وضعیت اقتصادی در کشور ما به هیچ وجه مطلوب نیست؛بیان داشت: از ذکر عواملی که ما را به این وضعیت رسانده‌اند می‌گذرم اما عدم توجه به عقل جمعی و حضور موثر احزاب از عواملی است که ما را به این وضعیت رسانده‌اند. 
 
لاریجانی در ادامه به بیانات مقام معظم رهبری در نام‌گذاری سال 93 مبنی بر اقتصاد و  فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی اشاره و تصریح کرد: اینکه رهبری معظم می‌فرمایند مدیریت جهادی ابراز سلیقه نبود بلکه نیاز کشور است. بنابراین بیرون آمدن از چالش‌ها نیاز به مجاهدت سیاسی و اقتصادی دارد 
 
لاریجانی افزود: گاهی برخی در مسائلل سیاسی داخلی به سمت همان موضوعات حاشیه‌ای می روند که توقعات زمانش حال نیست .
 
ریس مجلس شورای اسلامی "مرحوم عسگر اولادی" را از شخصیت‌های درون‌گر میان رجال سیاسی ایران عنوان کرد و گفت: فقر حضور عسگر اولادی امروز احساس می‌شود؛ چرا که وی در لابه لای قیل و قال‌های سیاسی هدف را تشخیص می‌داد وذهن‌ها را متوجه می‌کرد.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خطاب به اعضای موتلفه اسلامی خاطر نشان کرد: پاسداشت چنین شخصیت‌هایی شما هستید که در موتلفه راه  او را دنبال می‌کنید شما بایستی در این شرایط اذهان را متمرکز کرده و به سمت مسائل اصلی و مهم ببرید امیدواریم یاران ما در امروز ایران به پاس خون شهدای فداکار تلاش‌های مجدانه‌ای برای پیشبرد آرمان‌های انقلاب و تربیت فکرهای کاذب و نو داشته باشند. 

انتهای پیام/  
برچسب ها: اسناد ، هویتی ، شهیدان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار