راشا تودی :

"آمریکا" نمی تواند بخشی از راه حل توقف خشونت تروریستها در "عراق" باشد

راه حل بحران هایی که درمنطقه خاورمیانه ایجاد می شود در داخل این منطقه قرار دارد نه در دخالت های مستقیم و غیرمستقیم کشورهای خارجی .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از راشاتودی ؛ کریس بمبری ، تحلیلگر سیاسی در گفتگو با "راشا تودی" با اشاره به بحران ایجاد در روزهای اخیر در شهرهای عراق اظهار داشت : در واقع می توان ریشه بحران کنونی در عراق را سناریوی وحشتناکی دانست که سالها پیش ایالات متحده و هم پیمانان آن علیه این کشور اجرا نموده و در سال 2003  تجاوز به بغداد و اشغال این کشور را آغاز کردند . 

من تصور می کنم که تروریستهای تکفیری و سلفی این موضوع را دریافته اند که تعدادی از کشورهای منطقه که موضع گیری خاصی در قبال جنگ در سوریه اتخاذ کرده بودند رویکرد خود را تغییر داده و در طرف مقابل قرار گرفته اند . بدیهی است که ایران شیعی نمی تواند به سادگی از کنار آشوب و خونریزی در کناراماکن مقدسه خود در شهرهای عراق و نیز سقوط بغداد بگذرد . همچنین کردهای عراق نیز نمی توانند نگران تجاوز تروریستها به مناطق تحت کنترل خود نباشند . 

بنابراین با یک نگاه ساده در منطقه می توان دریافت که تعداد مخالفان حضور تروریستها در عراق و طرف هایی که با این حضور مورد خسران واقع می شوند کم نیست . دیدار اخیری که میان روسای جمهور ایران و ترکیه انجام گرفت نشان داد که موضع آنکارا نیز در قبال تروریستها و و ضعیت خاورمیانه تغییر کرده است . 

مقامات  آمریکایی برای اجرای حملات هوایی به مکان های استقرار تروریستهای تکفیری در برخی شهرهای عراق اعلام آمادگی کرده اند . همچنین ناوهای جنگی این کشور نیز که در خلیج فارس مستقر هستند بسوی عراق و به منظور اجرای عملیات های نظامی در حرکت می باشند . واشنگتن همچنین کشته شدن صدها شهروند عراقی توسط تروریستها را طی چند روز اخیر جنایت جنگی نامیده است . 

راشاتودی در ادامه به نقل از این کارشناس سیاسی نوشت : به وضوح می توان دید که آنچه اکنون در عراق رخ میدهد حدود سه سال است در سوریه در حال وقوع می باشد . تعدادی از کشورهای غربی  وعربی با تحریک و تقویت روحی و تسلیحاتی افراد افراطی تکفیری و سلفی زمینه های اعزام آنها به سوریه و جنگیدن علیه دولت بشار اسد را فراهم کرده اند . نتیجه ای روشن این است که جنگ از سوریه به عراق منشعب شده است . 

وی افزود : من به تازگی ویدئوی از یکی از تروریستهای تکفیری بعثی در عراق دیدم که چگونه یک سرباز عراقی را که اسیر کرده بود می کشد و وی را با القابی توهین آمیز نسبت به دین و مذهبش خطاب می کند . جالب اینکه لهجه و زبان این تروریست متعلق به مردم شمال آفریقاست ، این فرد نه یک عراقی است و نه سوری . بر همه جهان مشخص است که بسیاری از اتباع چچنی و دیگر ملیت ها در میان تروریستهای حاضر در عراق و سوریه هستند . 

بنابراین آنها ( تروریستهای تکفیری و بعثی ) اولا در حال اجرای یک تعرض وحشیانه هستند و ثانیا از رسانه ها و شبکه های اجتماعی برای اهداف پروژه خود بهره می گیرند . 

در ادامه این مقاله آمده است : این فتنه گری و جنگ افروزی در عراق و سوریه به سراسر منطقه کشیده خواهد شد  و دیگر کشورهای خاورمیانه نمی توانند فاقد از تبعات و خسارات ناشی از چنین خشونت هایی باشند . عربستان سعودی و قطر که از حامیان اصلی تروریستهای حاضر در سوریه و عراقبه شمار می آیند نیز نباید خود را در آرامش و امنیت دائمی و بدور از تبعات بازگشت افراد افراطی اعزام شده به این کشورها ببینند . 

راشاتودی با اشاره به ادعای مقامات آمریکایی مبنی براحتمال همکاری نظامی واشنگتن و تهران در عراق و علیه تروریستهای تکفیری بعثی تصریح کرد : با وجود اینکه اماکن مقدس شیعه در عراق برای " جمهوری اسلامی ایران " اهمیت فراوانی دارد اما تجربه و تاریخ این کشور نشان می دهد که مقامات آن در مورد درگیری های خارجی دقت و تمرکز فوق العاده ای را مدنظر قرار می دهند . آنها همواره ازمیادین درگیری های خارجی دور می مانند و چنین کاری را برای امنیت و منافع عمومی خود بهتر می دانند . 

دولت آمریکا اکنون در موقعیت بسیار دشواری قرار گرفته است. انتقادات گسترده ای _ چه در سطح داخلی و چه بین المللی _ علیه سیاست خارجی اوباما و شکست های پیاپی آن بخصوص درمنطقه خاورمیانه مطرح می شود . یکی از اصلی ترین این انتقادات که علیه آمریکا و هم پیمان اروپایی آن انگلیس عنوان می شود این است که مداخله نظامی و حمله آنها به عراق در سال 2003 اکنون در حال منعکس کردن تبعات خود در کل منطقه و جهان است . همین مداخله ریشه بسیاری از اختلافات و تنش ها در عراق بوده است .

در انتهای این مقاله آمده است : پاسخ روشنی به ابهامات بحران کنونی در عراق این است که ایالات متحده مسئول تمامی جنایات و خشونت هایی است که اکنون در شهرهای این کشور و علیه مردم بی گناه آن انجام می شود . اکنون هم کردها ، هم شیعیان و هم اهل سنت در عراق از حضور تروریستهای تکفیری مورد خسران و آسیب قرار گرفته اند . دولت آمریکا این وضعیت را در منطقه ایجاد کرده و خود نیز در مرداب دست ساخته خود گرفتار شده است . 

تصور نمی کنم که واشنگتن با چنین شرایطی بعنوان بخشی از راه حل بحران عراق محسوب شود . راهکار بهبود این بحران تنها در داخل منطقه وجود دارد و این به همان دلیلی است که ملت های منطقه از هرگونه دخالت یا حضور نیروهای خارجی بخصوص آمریکایی و هم پیمانان اروپایی آن بیزار هستند . 


انتهای پیام /
برچسب ها: عراق ، تررویست ، داعش ، کشور ، دولت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار