اصفهان/

انتقاد استاندار اصفهان از برداشت های غیر مجاز در بالا دست رودخانه زاینده رود

استانداراصفهان با انتقادشدید از برداشتهای غیرمجازازآب زاینده رود در بالادست،نظارت و رسیدگی وزارت نیرو به این موضوع را خواستار شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان،رسول زرگرپور در جلسه شورای مدیریت بحران استان، رسیدگی به برداشت های غیر مجاز آب در بالادست را با توجه به شرایط موجود امری حیاتی و ضروری دانست.

وی با اشاره به مشکل کمبود آب شرب مردم استان اصفهان، از وزیر نیرو خواست تا مسئله برداشت های غیرقانونی از آب زاینده رود در بالادست را پیگیری و با آن برخورد کند.
وی گفت: بر اساس گزارش اداره هواشناسی، میزان بارش در فصل بهار در حد انتظار نبوده و این مسئله کاهش حجم آب در سرشاخه ها را موجب شده که در صورت تداوم برداشت غیرمجاز آب، وضعیت بحرانی تر خواهد شد.
زرگرپور با بیان اینکه اصفهان با فقر آب های زیرزمینی روبروست و عمق چاه ها حتی به 270متر هم رسیده است، اضافه کرد: متولیان مسئله آب باید جدی تر به این بحران رسیدگی کنند.
وی از مردم و دستگاههای اجرایی نیز خواست تا با صرفه جویی 25 درصدی به حل مشکل آب در تابستان کمک کنند.
وی تصریح کرد: در صورت صرفه جویی نکردن 25 درصدی دستگاههای اجرایی در مصرف آب، مدیران مالی و ذیحسابان حق پرداخت مبالغ اضافه را نخواهند داشت.
استاندار اصفهان تصریح کرد: اصلاح الگوی مصرف آب باید به مدد رسانه ها و صدا و سیما از طریق تبلیغات، ساخت کلیپ و فیلم و در قالب آموزش به کودکان و نوجوانان، فرهنگ سازی شود.
استاندار اصفهان با بیان اینکه بحران ها پدیده هایی بسیار پیچیده و گوناگون هستند، اظهار کرد: وظیفه مدیریت بحران به حداقل رساندن آسیبها و دستیابی به راه حل معقول برای برطرف کردن شرایط غیر عادی است به گونه ای که منابع و ارزشهای اساسی حفظ و تأمین شود.
زاینده رود در محدوده شهر اصفهان و شرق آن از خرداد سال گذشته تاکنون خشک شده است.
خشکی زاینده رود سبب افت شدید سطح آب چاههای تامین کنند آب آشامیدنی نیز شده است.
برای تامین آب شرب 50 شهر و 300 روستای استان اصفهان نیاز به 14.5متر مکعب در ثانیه آب در پیک مصرف است که در حال حاضر 11 متر مکعب در ثانیه آب از تصفیه خانه ˈبابا شیخ علیˈ اصفهان تولید و توزیع می شود.
به علت پایین رفتن سطح آب چاههای فلمن تامین کننده آب آشامیدنی حتی با حفر دهها چاه جدید نیز فقط امکان تولید کمتر از یک متر مکعب آب در ثانیه از این طریق وجود دارد.
 
انتهای پیام/ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.