قطار امپریالیسم آمریکا و ردپای جنایات جنگی این کشور در عراق

فرقی نمی‌کند که رئیس‌جمهور آمریکا بوش باشد یا اوباما، در هر صورت، قطار امپریالیسم آمریکا همچنان به راه خود ادامه می‌دهد و به هرکجا که پا می گذارد، ردپایی از مرگ و ویرانی بر جای می‌ماند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه تحلیلی "گلوبال ریسرچ" در مقاله‌ای به قلم "مارگارت کیمبرلی" می‌نویسد: برای مردم خاورمیانه، جنگ آمریکا هرگز به پایان نخواهد رسید؛ این جنگ به دست گروه‌های افراطی مورد حمایت آمریکا که سوریه را ویران و وحشیانه به عراق حمله کردند، همچنان ادامه دارد. در آمریکا، این جورج بوش، رئیس‌جمهور سابق این کشور است که به خاطر جنگ عراق سرزنش می‌شود؛ در حالی که نخستین رئیس‌جمهور سیاهپوست آمریکا با جنگ‌های نیابتی و تهدیدات آخرالزمانی خود، بار دیگر آتش جنگ را در منطقه شعله‌ور ساخته است. در حال حاضر امپریالیسم به رهبری شخصیت زیرک باراک اوباما، همچنان به حرکت خود ادامه می‌دهد.
 
 
 *** مرگ 500 هزار کودک عراقی در نتیجه تحریم‌های آمریکا 
در سال 1991، دولت آمریکا جهنم بی‌پایانی را برای عراق به ارمغان آورد. جنگ جورج. اچ. دبلیو بوش در آن سال، با تحریم‌های زیانباری دنبال شد که توسط رؤسای جمهور بعدی آمریکا، بیل کلینتون و جورج دبلیو بوش نیز ادامه پیدا کرد. این تحریم‌ها به اندازه کافی بد بودند تا باعث شوند که 500 هزار کودک به خاطر کمبود مواد غذایی و دارو جان خود را از دست بدهند. اما در سال 2003، بوش پسر و سرسپردگان وی، بازی خطرناک جدیدی را شروع کردند که به تجاوز و اشغال عراق انجامید و بیش از 10 سال طول کشید. پروژه «قرن جدید آمریکایی» نسخه سرنوشت آمریکا برای قرن 21، رویای یک صلح آمریکایی را در سر می‌پروراند که آمریکا را ارباب دنیا می‌ساخت.
 
 
 *** قطار امپریالیسم آمریکا همچنان به حرکتش ادامه می‌دهد 
مایه تاسف است که بوش، چنی، پاول، رایس و رامسفلد، به عنوان تنها چهره‌های تجاوزگر آمریکا تبدیل شده‌اند. در حقیقت آن‌ها مسئول حمله سال 2003 هستند اما قطار امپریالیسم هنوز هم به رهبری شخصیت زیرک باراک اوباما، به حرکت خود ادامه می‌دهد. رسانه‌های جمعی با پیروی از خواسته‌های مقامات کاخ سفید، افتضاح عراق را نادیده گرفته و به ناپدید شدن آن از اذهان عموم، کمک کردند. اما وقایع اخیر، بار دیگر عراق را در مرکز توجه قرار داده است و هنوز هم خبرهای وحشتناکی از مردم این کشور به گوش می‌رسد. 
 
 
***سابقه تبانی آمریکا و عربستان سعودی در بی‌ثبات کردن منطقه، داستانی طولانی و غم‌انگیز است
ISIS، که مخفف نام گروه «دولت اسلامی عراق و شام» یا «دولت اسلامی عراق و سوریه» است، جدیدترین هیولای جهادی و افراطی ساخته دست آمریکا و حکومت‌های سلطنتی کشورهای حاشیه خلیج فارس به شمار می‌رود. این گروه، همزمان با تضعیف ارتش عراق، دستاوردهای ارضی بزرگی در این کشور به دست آورده است. سابقه تبانی آمریکا و عربستان سعودی در بی‌ثبات کردن منطقه، داستانی طولانی و غم‌انگیز است. این شرکا، سال‌هاست که در افغانستان، لیبی، سوریه و عراق و هر کجا که پا گذاشته‌اند، رد پایی از مرگ و ویرانی بر جای می‌گذارند.
 
 
 *** مردم عراق یک بار دیگر با فاجعه مداخله نظامی آمریکا در کشورشان رو به رو هستند
 در حال حاضر، تبلیغات دروغین آمریکا در مورد عراق، دیگر تاثیرگذار نیست. آن‌ها مجبورند به این سوال که چرا ایران، کشوری که تمام این سال‌ها به عنوان دشمن فانی آمریکا به تصویر کشیده شده، می‌تواند در نهایت دولت عراق را نجات دهد، پاسخ دهد. ایرانی که با پیامدهای اقتصادی تحریم‌های آمریکا دست و پنجه نرم می‌کند و رژیم صهیونیستی و بسیاری از اعضای کنگره به شدت خواستار نابودی آن هستند. در حال حاضر ایران از مالکی، رئیس‌جمهور عراق در برابر تهدید گروه افراطی و تروریست «دولت اسلامی عراق و شام» حمایت می‌کند.
 
پس از مرگ میلیون‌ها نفر از مردم عراق و تخریب جهنمی شهر فلوجه، و پس از به دنیا آمدن نوزادان ناقص الخلقه بر اثر اورانیوم رقیق شده، مردم عراق یک بار دیگر با فاجعه مداخله نظامی آمریکا در کشورشان رو به رو هستند. به همان اندازه که سیاستمداران، باز هم از دروغ‌های آن‌ها و امثال تونی بلر در تلاش برای سلب مسئولیت از این اقدامات وحشیانه حمایت می‌کنند، یادآوری دهه‌های طولانی جنایات آمریکا و غرب، حائز اهمیت است.
 
ممکن است مطبوعات و سیاستمداران از کشته شدن 5000 تن سرباز آمریکایی و یا هزینه‌های نجومی آمریکا در عراق سخن بگویند اما آنچه که باید یادآوری کرد، جنگی است که آمریکا در عراق شروع کرده است. ترسیم چهره جورج بوش به عنوان یک جنایتکار جنگی و دروغگو، مطمئنا درست است اما وقتی در مورد عراق صحبت می‌شود، با ید به خشونت و جرائم جنگی آمریکا به عنوان موضوع اصلی گفت و گوها پرداخت. 
 
 
*** میلیون‌ها نفر از مردم سراسر دنیا، فاجعه عراق را پیش‌بینی می‌کردند و سعی داشتند که از بروز آن جلوگیری کنند
 عده کمی از آمریکایی‌ها به یاد می‌آورند که میلیون‌ها نفر از مردم سراسر دنیا این فاجعه را پیش‌بینی می‌کردند و سعی داشتند تا از بروز آن جلوگیری کنند. نه تنها در بسیاری از کشورهای دنیا اعتراضات گسترده‌ای صورت گرفت، بلکه بحث‌هایی جدی در مورد میزان جنایات آمریکا نیز مطرح شد. یک دادگاه مردمی بین المللی برای رسیدگی به جنایات جنگی در عراق، با عنوان "World Tribunal on Iraq" از نوامبر 2003 تا ژوئن 2005 در نیویورک، لندن، رم، لیسبون، استکهلم، بمبئی، تونس، هیروشیما، بیروت و دیگر شهرها جلساتی را برگزار کرد که در استانبول، با انتشار بیانیه هیئت منصفه دادگاه،‌ با ارائه جزئیات کامل که نقض منشور سازمان ملل و قوانین نورنبرگ را با دقت توضیح می‌داد،‌ به اوج خود رسید. این دادگاه از جنایات هیچ کس چشم‌پوشی نکرد و دولت‌های آمریکا و انگلیس را به خاطر اقدامات تجاوزکارانه‌ای که در این کشور مرتکب شدند،  و شورای امنیت سازمان ملل را به خاطر بی‌تحرکی در برابر اقدامات این دولت‌ها محکوم کرد. یکی از اتهاماتی که از سوی این دادگاه مطرح شده، مختص رئیس‌جمهورآمریکا است. در بیانیه این دادگاه می‌خوانیم:
 
 
 *** اوباما نمی‌تواند بدون پرداختن بهایی سنگین، از ISIS و گروه‌های مشابه برای حمله به خاک سوریه استفاده کند
 «[رئیس‌جمهور آمریکا] سیاست‌هایی را اتخاذ کرده که کشورهای مستقل را درگیر جنگی دائمی کرده است. در حال حاضر، سوریه و ایران به عنوان مقاصد احتمالی اعلام شده‌اند. دولت آمریکا با اعلام «جنگ جهانی علیه تروریسم»، به خود حق انحصاری داده تا از نیروهای نظامی متجاوز خود، علیه  اهدافش استفاده کند. به علاوه، با این کار بر خصومت‌های قومی و مذهبی در بخش‌های مختلف دنیا دامن زده است.»
 
هرچند سیاستمداران و کارشناسان غربی سخت در تلاش‌اند تا از یادآوری سخنان این دادگاه خودداری کنند، اما اوباما نمی‌تواند بدون پرداختن بهایی سنگین، از ISIS و گروه‌های مشابه برای حمله به خاک سوریه استفاده کند. دموکرات‌ها نمی‌توانند بی‌آنکه به شریکان جرم نومحافظه کاران دوران بوش متهم شوند، از نابودی لیبی به دست اوباما و یا انجام ترورهای «لیست مرگ» دفاع کنند. فرقی نمی‌کند که بوش باشد یا اوباما، در هر صورت، این قطار امپریالیسم آمریکا است که همچنان به راه خود ادامه می‌دهد و به هرکجا که پا می گذارد، ردپایی از مرگ و ویرانی بر جای می‌ماند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار