مشکل ساز جهانی حل شد/ فعالیت 97 مرکز آموزش عالی علمی کاربردی

97 مرکز آموزش عالی علمی کاربردی در سراسر کشور وجود دارد که حدود نیمی از آنها در تهران فعالیت داشته و ما‌بقی در 18 استان به صورت پراکنده هستند.

حمید شاه‌آبادی مشاور وزیر و سرپرست موسسه آموزش عالی فرهنگ و هنر درباره فعالیت‌های اخیر مجموعه فرهنگی در گفتگو با خبرنگارفرهنگی باشگاه خبرنگاران گفت: مراکز آموزش عالی علمی و کاربردی فرهنگ و هنر تامین کننده نیروی انسانی دستگاه‌ها هستند که بتوانند در حوزه‌های تخصصی آن دستگاه نیروی انسانی شاغل را ساماندهی و مدیریت کنند.

وی افزود: ما در 12 دپارتمان تخصصی از جمله حوزه تبلیغات، حوزه چاپ، حوزه صنعت سینما و همه‌ی بخش‌هایی که به فرهنگ و هنر تمام و کمال مربوط می‌شود حتی در بحث قرآنی و غیره دانشجویانی را جذب می‌کنیم.



شاه‌آبادی تصریح کرد: در حال حاضر در 183 رشته دانشجویان مراکز عالی فرهنگ و هنر مشغول به تحصیل هستند، ذیل این 12 دپارتمان، 97مرکز آموزش عالی علمی کاربردی در سراسر کشور وجود دارد، که حدود نیمی از آنها در تهران فعالیت داشته و ما‌بقی در 18 استان به صورت پراکنده هستند که مجموع دانشجویان ما در حال حاضر و در این نیمسال به 89 هزار نفر می‌رسد، البته باید مد‌نظر داشت که ما حدود 20هزار فارغ‌التحصیل در این نیمسال داریم و ممکن است همین تعداد جذب هم در نیمسال دوم داشته باشیم و ممکن است همین تعداد جذب دانشجو را در مهرماه سال آینده نیز نداشته باشیم. ممکن است تعداد آمار دانشجویان کاهش یابد که این امری طبیعی خواهد بود.

مشاور وزیر و سرپرست موسسه آموزش عالی فرهنگ و هنر اظهار داشت: تمام تلاش ما بر این است که هر آنچه که حوزه‌های شغلی زیر‌مجموعه تمام دستگاه‌های فرهنگ و هنر است به درستی شناخته شود. 24 کمیته علمی و تخصصی در این موسسه شکل گرفته که اینها مشاغل را ارزیابی کرده و رشته‌های جدید را پیش‌بینی می‌کنند تا بتوانیم از این ظرفیت در جذب دانشجو استفاده کنیم.

*در رشته موسیقی دچار محدودیت‌های زیادی هستیم

وی با اشاره به تغییرات و محدودیت‌های رشته موسیقی گفت: در رشته موسیقی دچار محدودیت‌های زیادی هستیم از جمله محدودیت اعتباری که فضای دانشجویی ما می‌طلبد، مراکز ما کمتر استقبال می‌کردند به این دلیل که تعرفه پذیرش دانشجو در رشته موسیقی با دیگر رشته ها برابری می‌کند، در حالی‌که هزینه‌های تربیتی یک دانشجو در حوزه موسیقی و هزینه سخت‌افزاری اتاق ها خیلی زیاد بوده است.

شاه‌آبادی تصریح کرد: در یک سال گذشته حدود 40 درصد از تعداد مراکزی که به حوزه موسیقی می‌پرداختند را افزایش داده‌ایم، الآن شاید حدود 12 مرکز  از 97 مرکز ما مشغول اداره رشته موسیقی هستند.

*مشکل رشته ی ساز جهانی حل شد

مشاور وزیر و سرپرست موسسه آموزش عالی فرهنگ و هنر ادامه داد: مشکل رشته ی ساز جهانی حل شد و در دفترچه کنکور امسال قرار گرفت، باید بگویم در گذشته فقط یک مرکز در خصوص این رشته فعالیت داشت الآن چند مرکز این رشته را طلب کرده‌اند.

شاه‌آبادی با اشاره به برگزاری جشنواره سراسری موسیقی گفت: برگزاری جشنواره موسیقی سراسری رقابتی با محوریت مرکز شماره 4 برگزار خواهد شد و شورای سیاست‌گذاری آن در هفته گذشته شکل گرفت و ریاحی به عنوان دبیر جشنواره انتخاب شدند.

وی افزود: پیش‌بینی ما این است که تمامی دانشجویان متخصص در این حوزه و فعال در سراسر کشور بتوانند به همراه آثار خود در این جشنواره شرکت کنند تا ما به این ترتیب در جریان بدنه دانشجویی به موسیقی سنتی اصیل ایرانی خودمان توجه بیشتری کنیم تا دانشجویان را با قدمت موسیقی‌مان آشنا کنیم.

شاه‌آبادی در پاسخ به رفع مشکلات ساز چنگ خاطرنشان کرد: در هر یک از این 24 کمیته موضوعات ریز تخصصی موسیقی بیان شده و به آنها پرداخته می‌شود تا تنوع در این حوزه بیشتر شود، ساز چنگ و بسیاری دیگر از سازها نیازمند برگزاری دوره‌های پودمانی کوتاه هستند که امیدواریم به زودی برگزار شود به این منظور که ما اول راه هستیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: ساز ، جهانی ، مشاور ، موسیقی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار