اراک/

جشن تیرگان در فراهان

در روز اول تیرماه جشن تیرگان در روستای ذلف‌آباد فراهان با حضور مردم و جمعی از مسئولین برگزار شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، سعید فائض‌پور فرماندار فراهان در این مراسم گفت: نکته جالب در این جشن همراه بودن با باورهای دینی و مذهبی مردم است.

وی عنوان داشت: میراث فرهنگی سرمایه هر قوم است و یک نهاد به تنهایی نمی‌تواند این سرمایه را حفظ کند و حفظ آن نیاز به مساعدت نهادها و مردم دارد.

وی با اشاره به تولید مطلوب گندم نسبت به سال‌های گذشته در منطقه فراهان افزود: این جشن آیینی به نوعی سپاس‌گذاری و توجه به نعمت‌های الهی و پاسداشت میراثی است که نیاکان ما به یادگار گذاشته‌اند.

فرماندار فراهان اضافه کرد: امیدواریم این جشن بهانه‌ای باشد که مردم بیشتر به پرداخت زکات توجه کنند.

وی ادامه داد: جهت ترغیب مردم به این امر خداپسندانه کارهای فرهنگی مختلفی صورت گرفته و قرار بر این شده که زکات هر منطقه برای همانجا هزینه شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این مراسم گفت: ما با برگزاری این گونه مراسم سعی می‌کنیم با شناساندن و زنده نگه داشتن میراث تاریخی‌مان و نیز احیای پیام این مراسم موجبات خوشحالی مردم را فراهم کنیم.

وی با اشاره به بازارچه‌های مستقر در اطراف بقعه متبرک امامزاده احمدبن‌علی(ع) افزود: وجود این بازارچه‌ها جنب و جوش خوبی را به وجود آورده و نیز باعث رونق کسب و کار شده است.

وی ادامه داد: سعی ما بر این است که سال آینده فضای مناسب‌تری جهت استقرار بازارچه‌ها و نیز محل برگزاری جشن به وجود آوریم.

رئیس اسبق پژوهشکده مردم‌شناسی گفت: هیچ فرهنگی شادی را جزو آفریده‌های خدا نمی‌داند ولی در فرهنگ ما داریوش اهورامزدا را خالق زمین، آسمان، مردم و شادی می‌دانست که این نشان از تفکر عمیق نیاکان ما دارد.

میرشکرایی افزود: ایران یکی از پر جشن‌ترین کشورها بوده است و برای هر اتفاقی جشن خاصی در تقویم کهن ما ثبت شده که باید در حفظ این آیین‌ها تلاش فراوان صورت گیرد.

لازم به ذکر است در زمان‌های قدیم رسم بر این بوده که در این روز کوزه‌ای را در روستاها می‌گرداندند و هر کس چیزی در آن کوزه می‌ریختند و در پایان بزرگ آبادی از درون کوزه چیزی را بیرون می‌آورد و آرزوی صاحب شیء مذکور توسط بزرگان روستا برآورده می‌شد./س
 
برچسب ها: جشن ، تیرگان ، فراهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.