نقش رسانه‌های غربی و عربی در بحران عراق

حملات تروریستی سازمان یافته به عراق به سرکردگی داعش و بعثی ها، کسانی را که در اسب تروا مخفی شده بودند و ستون پنجم آنها و مواضع خاکستری شان درباره تروریسم، رویکرد جنگ افروزانه رسانه های غربی عربی را بیش از پیش نمایان کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،تکفیریهای وهابی از انقلاب اهل سنت حرف می زنند، شخصیتهایی مانند رافع  الرفاعی و طارق الهاشمی که از عراق گریخته اند، تروریستهای داعش را انقلابی توصیف کرده اند.

شیخ محمد امین از علمای اهل سنت عراق گفته است هر کس که بخواهد آنچه را که در موصل رخ می دهد، نسبت دهد، در توهم به سر می برد، هیچ کس نمی تواند به نام اهل سنت سخن بگوید.

شیخ محمد امین می گوید چگونه انقلاب سنی وجود دارد در حالی که اهل سنت سربریده و کشته می شوند و از موصل رانده می شوند.
چگونه شخصی با صدور فتوا( دراشاره به رافع الرفاعی که به سبب حمایت از تروریسم متواری شده و در حمایت مسعود بارزانی به سر می برد) مدعی است آنچه رخ می دهد، انقلاب اهل سنت است.

وسام الحردان یکی دیگر از علمای اهل سنت می گوید اهل سنت اولین کسانی هستند که با تروریسم و  داعش جنگنده اند و تنها هدف داعش متفرق کردن عراقیها و فتنه افکنی و دودستگی میان آنها از طریق فتاوایی که هیچ سنخیتی با دین اسلام ندارد.

با وجود اظهارات تحریک آمیز برخی عناصر مزدور در عراق که وابستگی آنها به رژیمهای دیکتاتوری و غیر منتخب منطقه که مخالف سرسخت روند سیاسی پس از صدام معدوم هستند، محرز است، علمای اهل سنت و شیعه تاکید کرده اند گروههای تروریستی تمام طیفهای جامعه عراق را هدف قرار می دهد و هیچ فرقی میان آنها قائل نیستند، علمای شیعه و سنی بر ضرورت حفظ وحدت کشور و وحدت ملی در مقابل تلاشهای دشمنان برای ایجاد دودستگی و شکفا میان آنها تاکید کرده اند.

حملات تروریستی سازمان یافته به عراق به سرکردگی داعش و بعثی ها، کسانی را که در اسب تروا مخفی شده بودند، و ستون پنجم آنها و مواضع خاکستری شان درباره تروریسم را برملا کرد.

نقش رسانه های غربی و عربی در بحران عراق؛تبلیغ فتنه گران با چه اهدافی؟

طارق الهاشمی معاون فراری رئیس جمهوری عراق که به سبب حمایت از تروریسم تحت پیگرد دستگاه قضایی عراق دارد، از تروریستهای تکفیری حمایت کرده و به صراحت خواستار جنگ مذهبی در عراق شده است.

رافع الرفاعی که خود را مفتی الدیار العراقیه خوانده نیز بر شعله ور شدن آتش فتنه مذهبی اصرار دارد. در حالی که دعوت به جهاد کفایی یک فتوای واضح و بدون هر گونه ابهامی است، اما برخی از شخصیتهای سیاسی و مذهبی از جمله طارق الهاشمی معاون سابق و فراری رئیس جمهوری عراق از طریق رسانه های عربی و غربی دشمن دموکراسی و روند سیاسی عراق پس از رژیم سرنگون شده بعثی تلاش می کنند سوار بر بحران شده تا از طریق مخدوش کردن دعوت مرجعیت عالی دینی به منافع شخصی خود در مسیر تحقق طرحهایش در جنگ مذهبی و طایفه ای در عراق برسد، جنگی که آرزوی بزرگ رژیم صهیونیستی، برخی رژیمهای عربی حاشیه خلیج فارس و غربیهایی است که به ثروتهای ملت عراق چشم طمع دوخته اند و بهترین راه رسیدن آنها به خواسته هایشان، شعله ور کردن جنگ مذهبی و در نهایت تجزیه عراق است.

الهاشمی که از چنگال عدالت در عراق گریخته است، هیات های سیاسی دینی اهل سنت را به اعلام آماده باش برای دفاع از اسلام ادعایی خود در واکنش به ندای مرجعیت شیعه فراخوانده که یک گام خطرناک از سوی وی در تلاش برای شعله ور شدن آتش فتنه طایفه ای و جنگ داخلی است.

الهاشمی ادعا کرده آنچه امروز در عراق می گذرد، بخشی از انتفاضه فراگیر اعراب اهل سنت در عراق است نه صرفا حمله ای که تندروها انجام می دهند.

همزمان رسانه های سعودی و انگلیسی هم تلاش گسترده ای برای تبلیغ برخی شخصیتهای دارای تفکر وهابی تکفیری و مخالف روند سیاسی جدید عراق که همچنان رویای بازگشت به چهار دهه سیاه ظلم و نکبت و دیکتاتوری را دارند، انجام می دهند و محور گفتگوهای آنها با این شخصیتها هم مسائل طایفه ای و تحریک آمیز مخالف وحدت ملی عراقی هاست و جالب اینکه یک روزنامه انگلیسی در گفتگو با فردی که خود را فرمانده گروه تکفیری تروریستی الجیش الاسلامی خوانده از قول وی نوشته است مبارزان اهل سنت برای فتح بغداد آماده اند.

رویترز یکی از رسانه های فراگیر غربی که ید طولایی در تشدید مناقشات و درگیریها در کشورهای اسلامی داشته است، این بار به سراغ طارق الهاشمی سیاستمدار فراری رفته است که در خاک ترکیه و در پناه اردوغان جا خوش کرده است و هر از چند گاهی به ایراد اظهارات تحریک آمیز و فتنه افکنانه علیه عراقیها دست می زند.

الهاشمی در پی توطئه هدفمندی که خود یکی از  اضلاع اجرای آن بود و به  اشغال بخشهایی از خاک عراق توسط تروریستهای تکفیری و بعثی صدامی منجر شد، هدف خطرناکی را که دشمنان روند سیاسی عراق پس از صدام به دنبال اجرای آن هستند، دنبال کرده است، برافروختن آتش فتنه مذهبی.

الهاشمی همانند بسیاری از رسانه های عربی حاشیه خلیج فارس که نگاهی طایفه ای و فرقه ای آنها به عراق و عراقیها از زمانی که رژیم صدام متحد رژیمهای عربی حاشیه خلیج فارس سرنگون شد، تا کنون ادامه دارد، فتوای ارزشمند و حیاتی مرجعیت عالی دینی در نجف اشرف مبنی بر جهاد کفایی عراقها با تروریستها را به عمد، طایفه ای توصیف کرد در حالی که آیت الله سیستانی به صراحت تاکید کرده بود که این فتوا هرگز علیه طایفه خاصی نیست، بلکه با هدف حمایت از همه طوایف و مذاهب به ویژه اهل سنت صادر شده است.

وی در تلاش برای تردیدافکنی درباره فتوای اخیر مرجعیت عالی دینی مدعی شد این فتوا سبب بدتر شدن اوضاع شده است و واکنش جوامع عرب اهل سنت را به دنبال خواهد داشت و در نهایت ما پیش بینی می کنیم جنگ مذهبی میان شیعیان و اهل سنت رخ دهد.

این جمله معروف آیت الله سیستانی که اهل سنت عین خود ما(شیعیان) هستند، ترفند دشمنان ملت عراق برای شعله ور کردن آتش فتنه مذهبی را خنثی کرد و تبعیت علمای دلسوز و آگاه اهل سنت از مرجعیت عالی دینی در نجف اشرف این مساله را اثبات کرد که با توطئه دشمنان برای به جان هم انداختن شیعه و سنی مخالف هستند و از پیامدهای ویرانگر هرگونه درگیری میان مذاهب مختلف عراق آگاه هستند.

حسن سلمان از تحلیلگران عراقی می گوید الهاشمی و سیاستمداران داعشی امثال وی همواره تلاش می کنند تصمیم طایفه اهل سنت شریف را به نفع خود مصادره کند و آنها را در درگیریهایی وارد کنند که جز ویرانی و خرابی چیزی عایدشان نخواهد شد، شخصیتهای همچون الهاشمی امروز به تروریسم لقمه راحتی تقدیم می کنند و تمام عراق باید امنیت و ثبات خود را به عنوان بهای این اقدامات آنها پرداخت کند.
سلمان می گوید همه ما باید برای حمایت از طایفه  اهل سنت در مقابل این جنایتکاران و کسانی که میهن و مردم خود را به تکفیر و جنایت فروختند، تلاش کنیم.

قاسم موزان نویسنده و تحلیلگر عراقی هم گفته است هرگز نمی توان به طارق الهاشمی و اظهاراتش اعتماد کرد، زیرا وی به همراه داماد و تیم محافظانش به حمایت از تروریسم متهم است.

وی افزود پیش از افشای دست داشتن الهاشمی و اطرافیانش در اقدامات تروریستی، وی اتاق تحرکات را برای سرنگونی دولت مدیریت می کرد و دولت از این فعالیتهای خزنده اطلاع داشت و تنها به خاطر حفظ توافق ملی بررسی این موضوع را به تاخیر انداخت که البته اشتباه بزرگی بود، زیرا طارق الهاشمی هنگامی که معاون رئیس جمهوری بود، همواره به ملاقاتی زندانیان می رود و آنها را به نزدیک بودن آزادیشان وعده می داد.

موزان خاطر نشان می کند آن طور که به نظر می رسد آهنگ طایفه ای یک کالای رایج نزد افراد سقوط کرده برای کسب دوستی اهل سنت است و توصیف تروریستهای داعش به انقلابیون و تحرکات آنها به  انتفاضه تنها یک توصیف ناامید کننده است، زیرا اهل سنت عراق درک می کند که الهاشمی و شخصیتهای همسو همچون اسامه النجیفی برای تحقق اهداف مثلت عربستان، قطرو ترکیه تلاش می کنند.

نخبگان سیاسی و سیاسی عراق هم اظهارات تحریک آمیز طارق الهاشمی را محکوم کردند، محافل تکفیری در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس البته به شدت از رویکرد خطرناک طارق الهاشمی استقبال کرده و آن را فرصت جدیدی برای القای این نکته به مردم عراق که آنچه در این کشور می گذرد، جنگ طایفه ای است که دولت عراق علیه اهل سنت به راه انداخته است، یافته اند.

الهاشمی در گفتگو با رویترز ادعا کرده است اهل سنت در عراق با تبعیض و ظلم و فساد در طول یازده سال روبرو بوده اند.
وی این نکته را که داعش شهر موصل را اشغال کرده و سبب کشتار صدها عراقی بیگناه به جرم داشتن مذهبی که خوشایند تکفیریها نیست، انکار کرده است.

الهاشمی که در استانبول ترکیه به سر می برد، گفته است" ما حدود 11 تا 12 گروه مسلح داریم که فعالیت خود را از سر گرفته اند، ما همچنین احزاب سیاسی نیز داریم، افسران سابق(بعثی) هم در ارتش داریم" این جملات الهاشمی در حقیقت خبرهایی را که برخی منابع خبری منتشر کرده بودند، مورد تاکید قرار می دهد مبنی بر اینکه عملیات حمله به سامراء، موصل و تکریت را گروههای مسلحی انجام دادند که با طارق الهاشمی با نظارت سازمان اطلاعات ترکیه ارتباط داشتند

الهاشمی همچنین اعتراف کرد که گروههای زیادی در کنار داعش همکاری می کنند.وی که اوقات خود را در قطر و ترکیه می گذراند، درباره تبدیل وضع موجود به جنگ طایفه ای تمام عیار هشدار می دهد.

دولت عراق بارها از کشورهای ترکیه و قطر که به طارق الهاشمی فراری پناه داده اند، خواسته است وی را به سبب حمایت از تروریسم و جوخه های مرگ تحویل بغداد دهد، الهاشمی پس از صدور حکم بازداشتش از سوی دادگاه عراق به سبب اثبات مدیریت تیمهای ترور طایفه ای به منطقه کردستان عراق گریخت و در ادامه به ترکیه رفت و همچنان بین ترکیه و قطر در رفت و آمد،‌الهاشمی طی برهه اخیر برای برهم زدن معادلات تلاش کرد تفسیر مشکوکی از آنچه در سامراء رخ داد،‌ارائه کند و مدعی شد آنچه در این شهر رخ داد یک توطئه دولتی بود.

در تحلیل اظهارات و مواضع فتنه افکنانه طارق الهاشمی و شخصیتهایی همچون رافع الرافعی و ... باید گفت هنگامی که مساجد اهل سنت، شیعیان و کلیسای مسیحیان در آن واحد هدف قرار می گیرد، معنایش این است که طرف ثالثی برای کاشت بذر فتنه و شعله ور کردن آتش جنگ داخلی بر اساس طایفه ای تلاش می کند که البته این مساله در عراق تازگی ندارد، چرا که این شیوه را گروههای تروریستی و بازماندگان بعثی صدامی از زمان سقوط بت بزرگشان در نهم آوریل 2003 در پیش گرفته اند، به ویژه اینکه این حزب فاشیستی با وجود غیر قانونی بودن همچنان وحدت و تمامیت ارضی عراق را تهدید می کند و اندیشه تکفیری فرصتی را برای بعثی های صدامی به منظور تحقق رویاهایشان به زیان وحدت ملی و انسجام و همبستگی ملت عراق یافته است.

الحمدانی از تحلیلگران عراقی می گوید آنچه در روزهای اخیر رخ داد بر حقد و کینه طایفه ای و یک بعدی فکر کردن کسانی است که جز طرحهای کشتار، ویرانی و فتنه ، چیزی در اختیار ندارند و عملیات کشتار روزانه که باندهای تروریستی علیه ملت عراق  انجام می دهند، دلیل قاطعی بر این است که مشکلات و بحران عراق به سبب فعالیتهای بازماندگان رژیم متلاشی شده و کینه های انباشته در دلهای آنها است که از تاریخ سیاهشان در ارتکاب جرم و جنایت از زمانی چهل سال قبل بر قدرت در عراق سیطره یافتند، به ارث برده اند و از آن زمان جوی خون متوقف نشده است.

به همین خاطر این نگرش متعفن طایفه ای که میراث رژیم بعثی صدامی است و افرادی همچون طارق الهاشمی و رافع الرفاعی و ... چنین نگرشی دارند و چنین افرادی قادر به همزیستی مسالمت آمیز با دیگران نیستند و حق حیات و وطن باثبات و امنیت پایدار را به رسمیت نمی شناسند و قدرت و ثروت را فقط برای خود و افراد همسو با خود می خواهند.

الحمدانی می گوید مشکل واقعی ما در  این نهفته است که برخی همچنان از  بازمانده های بعثی صدامی حمایت می کنند و همچنان عبارتهای مشمئز کننده ای را درباره دیکتاتور سابق بر زبان می رانند و آرزوی بازگشت جلادان و دیکتاتور را در سر می پرورانند، اگر اینگونه نیست چرا این افراد تدوین قانون مجرم دانستن بعثی و اندیشه تکفیری را رد کردند و چرا تلاش می کنند به عناوین مختلف از بازمانده های بعثی صدامی حمایت کنند، بهترین دلیل در این زمینه هلاکت شمار زیادی از عناصر بعثی صدامی زیر پرچم سیاه تروریستهای داعش است که این مساله بر حضور بعثی های صدامی در درون گروههای تروریستی تکفیری تاکید می کند.

بازدارندگی در برابر تروریسم و مقابله با آن از تدوین قانون مجرم دانستن بعثی و اندیشه تکفیری آغاز می شود، زیرا حوادث ناگواری که در عراق در حال رخ دادن است، ثابت می کند حزب منحل بعث و اندیشه و بقایایش، اساس و پایه تروریسم در عراق و بزرگترین حامی آن به شمار می رود به ویژه اینکه این حزب از تجارب زیادی در زمینه توطئه چینی در طول چندین دهه حکومت بر مردم عراق برخوردار است که صدها گوردسته جمعی و دهها زندان سری و بسیاری از تشکلات پلیسی در طول حکومت بعثی های صدامی آنها را برای ارتکاب هر اقدام تروریستی در عراق آماده نشان می دهد علاوه بر آن باید به حمایتهای گسترده با ماهیت طایفه ای چه از محور ترکیه- عربستان و قطر یا محورهای دیگری که به حمایت از بعثی های صدامی می پردازند.

مقابله با تروریسم فقط وظیفه دولت نیست بلکه از وظایف مهم پارلمان آتی عراق است که باید قوانینی را تدوین و تصویب کند که فعالیت قوه مجریه در مقابله با گروههای شرور و تکفیری را سازماندهی کند و دلسوزان و علاقه مندان به حفظ وحدت ملت عراق نباید اجازه دهند که عده اندکی با جلوگیری از تصویب این قانون سبب باقی نگه داشتن عراق در گرداب تروریسم و خشونت و ادامه قربانی شدن تعداد بیشتری از مردم بیگناه و آواره شدن صدها هزار نفر از آنها شوند، مساله ای که کمیساریای آوارگان از آواره شدن حدود یک میلیون عراقی از زمانی که تروریستهای تکفیری با همدستی بثی های صدامی بر برخی مناطق مسلط شدند، خبر داده است که مشکلات و معضلات فراوانی را برای آنها به دنبال داشته است.

عراقی ها شوک غیرمنتظره ای را که خیانت و دسیسه چینی برخی عناصر داخلی به آنها وارد کرد، پشت سر گذشته و شروع به ریشه کنی خیانتکاران و ستون پنجم دشمن کرده اند.

با موج گسترده داوطلبی میلیونها عراقی در لبیک به فراخوان مرجعیت عالی دینی برای جنگ با دشمنان میهن و منادیان تکفیر و پس از پر شدن میادین با مبارزان داوطلب آماده جنگ با تکفیریها آنچه قطعی به نظر می رسد این است که پیروزی و گشایش نزدیک است.

درسهای مهمی که از بحران امنیتی در عراق می توان گرفت نه افشای ماهیت دشمنان خارجی که مدتهاست برای مردم عراق روشن وآشکار شده است، بلکه رسوا شدن مزدوران داخلی است که دروازه های خانه های خود را به روی تروریستها گشودند و دستان خود را به سوی متجاوزان دراز کردند.

با بسیج میلیونی قشرهای مختلف ملت عراق اعم از شیعه و سنی و حمایت همه جانبه مراجع دینی شیعه و اهل سنت به عنوان پشتوانه عظیم ارتش و نیروهای مسلح عراق و همبستگی شیعیان و اهل سنت در نبرد با تکفیریها و انتقال ارتش و نیروهای مسلح از وضعیت تدافعی به وضعیت تهاجمی  به نظر  می رسد نابودی تروریسم به مراحل نهایی خود نزدیک می شود و نکته ای که برای عراقیها اهمیت دارد، بازخواست خیانتکارانی است که در توطئه منطقه ای علیه عراق با تروریستهای تکفیری و بازماندگان رژیم بعثی صدامی به سرکردگی عزت الدوری و اتاق فرمان منطقه ای آن همدست بودند و دودستی،  موصل و برخی مناطق را به دشمنان ملت عراق تقدیم کردند.

و نکته آخر اینکه رسانه های غربی وعربی همسو با تروریستها با انتشار شایعات مغرضانه و اخبار غیر موثق و انجام مصاحبه با شخصیتهای معلوم الحالی که هیچ جایی در میان مردم عراق حتی اهل سنت دارند و به خاطر حمایت از تروریسم تحت پیگرد هستند، از جمله طارق الهاشمی به کمک روحی تروریستها شتافتند و باید به این نکته اشاره کرد که جنایات تکفیریها در عراق محصول حمایتهای آمریکا و متحدانش از تروریستهای خطرناکی است که از سوریه به عراق سرازیر شده اند و به ارتکاب جرم و جنایت مشغول هستند .

منبع: تسنیم
برچسب ها: نقش رسانه ها ، بحران ، عراق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.