کمالوندی پس از دیدار با معاون روس اتم:

هزار مگاوات برق هسته‌ای امروز وارد مدار شد/ سهم بیشتر شرکت‌های ایرانی در ساخت دو نیروگاه جدید بوشهر

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: برق هسته‌ای امروز وارد مدار شده و این اقدام از دو روز گذشته صورت گرفته و ظرف امروز و فردا به اندازه هزار مگاوات برق به شبکه متصل می‌شود.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "بهروز کمالوندی" پس از دیدار با نیکولای اسپاسکی معاون روس اتم که ظهر امروز در سازمان انرژی اتمی برگزار شد، گفت: اسپاسکی معاون شرکت روس اتم چندی پیش در ایران بود و صحبت‌هایی درباره ساخت دو نیروگاه دیگر در کنار نیروگاه بوشهر شد و مذاکرات امروز در حوزه‌های فنی،‌ تجاری و حقوقی بود و تقریبا این گفتگوها تمام شده است.

وی تصریح کرد: در حوزه حقوقی باید پروتکلی به امضای رئیس سازمان انرژی اتمی دو کشور برسد که این موضوع در سفر قبلی پاراف شده و تقریبا آماده است.

کمالوندی اظهار داشت: در ارتباط با این موضوع ابعاد فنی، تجاری و تکنولوژیکی مطرح است که طی این جلسات با همکارانمان درباره ابعاد مختلف آن صحبت می‌کنیم چراکه این موضوع قراردادهای جنبی مثل چگونگی پرداخت‌ها دارد که باید بررسی شود که کار عمده آن همزمان با پروتکل انجام شده و فکر می‌کنم طی امروز یا فردا نهایی شود.
 
سخنگوی سازمان انرژی اتمی بیان کرد: این دو نیروگاه هزار مگاوات برق تولید می‌کند و مجهز به آب شیرین کن است چرا که برای آب شرب و کشاورزی جنوب کشور این اقدام لازم است.

کمالوندی درباره سهم شریک روسی در ساخت نیروگاه‌های جدید اظهار داشت: سهم طرف روسی مثل شرایط نیروگاه بوشهر است اما تفاوت‌هایی دارد چراکه سهم شرکت‌های ایرانی در اجرای پروژه بیشتر است.

وی افزود: در این موضوع انتقال تکنولوژی خواهیم داشت و بحث امروز و فردا با طرف روسی راجع به این مقوله است.

کمالوندی تصریح کرد: برق هسته‌ای امروز وارد مدار شده و این اقدام از دو روز گذشته صورت گرفته و ظرف امروز و فردا به اندازه هزار مگاوات برق به شبکه متصل می‌شود.

معاون روابط راهبردی و امور مجلس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: امیدواریم بتوانیم در بلند مدت به 20هزار مگاوات برق برسیم اما در میان مدت نیاز است که کشور با در نظر گرفتم ضرایب اقتصادی 8 تا 15 درصد برق را به صورت اتمی تولید کند که این امر براساس محاسبات و معادلات شناخته شده بین‌المللی است.

وی ادامه داد: عملی کردن این موضوع مستلزم وقت، اختصاص اعتبارات و توجه به اهمیت آن است که خوشبختانه در کشور چنین توجهی وجود دارد و در آینده می‌توانیم به این هدف برسیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی بیان داشت: تحریم‌ها شتاب ما را بیشتر کرده و احساس انگیزه بیشتری برای سریعتر جلو بردن اقداماتمان به وجود آمده البته اگر چه در حوزه مالی کندی پیش آمده اما راه حل برای آن پیدا کردیم و کار معطل نشده است.

کمالوندی تصریح کرد: اگر توافق با 1+5 ایجاد و موانع  برداشته شود می‌توان با صرف دقت و زحمت کمتری برنامه‌هایمان را به جلو ببریم اما با این حال در شرایط تحریمی کار رو به جلو متوقف نشده است.

وی با اشاره به تاخیر طرف روسی در تحویل فاز اول نیروگاه بوشهر اظهار داشت: تاخیر روسیه به دلیل  مشکلات نقل و انتقال پول و همچنین برخی مسائلی که کشورهای غربی به وجود آوردند داشت چراکه برخی تجهیزات قرار بود از غربی‌ها خریداری شود که آنها ندادند در نتیجه طرف روسی مجبور شد آنها را دوباره باز طراحی کند.

معاون روابط راهبردی و امور مجلس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: نمی‌خواهیم بگوییم که روس‌ها در این قضیه کاملا مقصر هستند اما شرایط عادی نبود و با در نظر گرفتن همه معذوریت‌ها و محدودیت‌ها تلاش می‌کنیم که اگر در توافقات تاخیر به وجود آمد بدون جواب نباشد و بتوانیم جریمه‌هایی پیش بینی کنیم که اگر تاخیر پیش آمد آن را جبران کنیم.

وی افزود: طرف مقابل آماده است که کار را انجام دهد و ما مکانیزم مالی پیش بینی کرده‌ایم که اگر تاخیری انجام شد آنرا جبران کنیم.

کمالوندی تصریح کرد: تا به حال با کشورهای مختلفی صحبت کرده‌ایم و به نظر می‌رسد که تمایل دارند تا با ما کار کنند اما منتظر هستند که ببینند روند مذاکرات با 1+5 چه می‌شود البته برخی از این شرکت‌ها برای همکاری عجله دارند و ما با آنها مذاکره می‌کنیم و اگر موانع برطرف شود می‌توانیم تنوع بیشتری به کشورها در حوزه اتمی خود بدهیم.
 
سخنگوی سازمان انرژی اتمی بیان داشت: یک بخش از برنامه اقدام مشترک با 1+5 پروتکل الحاقی است و ایران در قالب این پروتکل موانعی که برای دسترسی بیشتر آژانس است را برمی‌دارد و هم اکنون همکاری فراتر از پادمان داریم.

 وی ادامه داد: پروتکل چیز جدیدی نیست با این تفاوت که هم اکنون داوطلبانه همکاری می‌کنیم اما وقتی که پروتکل الحاقی باشد مفهومش این است که آژانس نیاز ندارد برای هر موضوعی با ما برای همکاری به توافق برسند.

کمالوندی افزود: ما در گذشته پروتکل را اجرا کرده‌ایم و الان هم مشکلی نداریم که اجرا کنیم چراکه اجرای آن برای دولت‌ها اجباری نیست.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پایان خاطرنشان کرد: حرف ما این است که نمی‌شود در شرایطی که شما(غربی‌ها) صحبت از تعهدات ما می‌کنید حقوق ما را نبینید چون اگر به حقوق ما توجه کنید ما تعهدات را بیشتر از آن چیزی که باید، اجرا خواهیم کرد و تعهدات جدید مثل پروتکل الحاقی را می‌پذیریم.

انتهای‌پیام/

برچسب ها: کمالوندی ، انرژی ، اتمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار