حتی در صورت توافق نهایی با ایران، لغو تحریم‌ها سال‌ها طول می‌کشد

یک خبرگزاری انگلیسی با اشاره به نزدیک شدن مهلت اتمام توافق موقت با ایران و تلاش‌های گروه ۱+۵ و ایران برای رسیدن به توافق نهایی در مدت زمان باقیمانده، نوشت در صورت دستیابی به توافق نیز تحریم‌ها سال‌ها ادامه می‌یابد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازرویترز؛ با اشاره به نزدیک شدن مهلت اتمام توافق موقت با ایران و تلاش‌های گروه 1+5 و ایران برای رسیدن به توافق نهایی در مدت زمان باقیمانده، نوشت در صورت دستیابی به توافق نیز تحریم‌ها سال‌ها ادامه می‌یابد.
 
در ادامه این گزارش آمده است: با توجه به چشم انداز پیشرفت دیپلماتیک که قرار است ماه آینده به انزوای ایران پایان دهد، مقامات ایران در حال آماده کردن فرش قرمز برای شرکت‌های خارجی هستند اما شرایط سخت قانونی و بازار داخلی فریبنده به این معناست که سرمایه‌گذاری‌های میلیاردی ممکن است بزودی از راه نرسند.
 
به نوشته رویترز مقامات ایرانی با امید به بروز پیشرفت در مذاکرات بسته‌های تشویقی برای جذب سرمایه گذاران مطرح کرده‌اند تا در بخش‌های مختلفی از نفت و گاز گرفته تا کشاورزی و مناطق آزاد سرمایه گذاری صورت گیرد.
 
این مشوق‌ها که انتظار می‌رود بسرعت پس از یک توافق دیپلماتیک رونمایی شود به گفته تجار و حقوقدانان شامل برداشتن مالیات، گام‌هایی برای کاهش بروکراسی در خصوص شرکت های خارجی و احتمالا کمک به کسب منابعی مانند زمین خواهد بود.
 
اما به موازات آنکه مهلت 30 تیر یعنی پایان توافق 6 ماهه ژنو از راه می‌رسد، خوشحالی اولیه برخی شرکت‌های خارجی در خصوص چشم انداز سرمایه گذاری در ایران در حال تبدیل شدن به یک ارزیابی واقع گرایانه از موانع و خطرات سرمایه گذاری است.
 
رویترز می‌نویسد: حتی اگر توافق هسته‌ای منعقد شود، باز کردن کلاف تحریم‌ها احتمالا روندی طولانی و پیچیده خواهد بود که سال‌ها به طول می‌انجامد. شرکت‌ها در آن زمان باید با یک چارچوب قانونی نامشخص و جو تجاری آشوب زده در داخل ایران روبرو باشند.
 
قرار است دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5 یازدهم تیرماه در وین برگزار شود و این در شرایطی است که دو طرف به دستیابی به توافق نهایی پیش از 20 جولای (30 تیر) که موعد نهایی توافق موقت ژنو است امیدوارند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار