همه بلاهايي كه "سولاريوم" به سر شما مي آورد

اشعه ماوراءبنفشی که از دستگاه سولاریوم ساطع می‌شود، انرژی بالایی را در کوتاه‌مدت تولید کرده و سبب برنزه کردن فوری پوست می‌شود که قاعدتاً آسیب‌هایی را نیز در پی دارد.

دكتر نصير دهقان پژوهشگر و عضو انجمن تخصصي طب اورژانس در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: تب برنزه ‌كردن پوست اين روزها به حدي داغ است كه افراد ديگر به عاقبت رفتن به اتاقك‌های داغ سولاريوم فكر نمي‌كنند و فقط مي‌خواهند رنگ پوستشان تغيير كند و مسئولان نیز هيچ برنامه مشخصي براي كنترل اين پديده اعلام نمی كنند.

وي افزود: چند سالی است که با ورود تکنولوژیهای نوین، برنزه کردن پوست با دستگاه‌های سولاریوم وارد زندگی مردم به خصوص برخی بانوان شده است.سولاریوم که این روزها به عنوان روشی برای برنزه کردن صورت و بدن به کار می رود؛ با استفاده از اشعه ماورابنفش باعث برنزه شدن و تیرگی پوست می شود. بسياري از افراد هشدار پزشکان را در مورد برنزه کردن به ویژه با دستگاه سولاریوم جدی نمی‌گیرند اما واقعیت این است که علاوه بر عوارض زودرس مثل افتادگی پوست، سرطان‌ها و عوارض بدخیم پوستی ۱۵ تا ۲۰ سال بعد خود را نشان می‌دهند.

دهقان تصريح كرد: در نور ساطع شده از دستگاه سولاریوم دو محدوده ی اشعه فرابنفش موسوم به UVA و UVB  وجود دارد که می توانند باعث آسیب به پوست شوند.اشعه ماوراءبنفشی که از دستگاه سولاریوم ساطع می‌شود. انرژی بالایی را در کوتاه‌مدت تولید کرده و سبب برنزه کردن فوری پوست می‌شود ک قاعدتاً آسیب‌هایی را نیز در پی دارد. 

وي با اشاره به  مهم ترین عوارض انجام سولاریوم گفت: می توان به ایجاد کک و مک در صورت، گردن، شانه ها و همچنین احتمال سرطان زائی آن اشاره کرد. به این صورت که در ابتدا ضایعات پیش بدخیمی به شکل برجستگی های تیره و خشن بر روی پوست ظاهر می شوند و طی مدتی این ضایعات حالتی مانند زخم های مزمن و بدون بهبودی پیدا می کنند که در این مرحله بدخیمی محتمل است.

وي افزود: سرطان سلول قاعده ای پوست (BCC) و سرطان خطرناک پوستی موسوم به ملانوم جزو بدخیمی های خطرناک ناشی از تماس با اشعه ماورابنفش هستند و اگرچه در ماههای اول پس از سولاریوم این حالات ممکن است دیده نشوند، ولی این گونه پیش بینی می شود که طی سالهای بعد موجی از این تغییرات را شاهد خواهیم بود.

وي ادامه داد: سولاریوم چه در افرادی که پوست تیره و چه در افرادی که پوست روشن دارند، به هیچ عنوان روش کم خطری برای برنزه کردن پوست نیست و نتیجه تحقیقات نشان می دهد که استفاده از این روش، عامل مهم بروز سرطان‌های پوستی به خصوص در سنین بالاتر محسوب می‌ گردد. در مواردی سوختگی‌های درجه یک تا درجه ۳ ممکن است روی بدن فرد ایجاد شود که جای آن نیز باقی خواهد ماند. هر چه میزان دفعات استفاده از سولاریوم بیشتر باشد عوارض آن نیز بیشتر خواهد بود. هم چنین از دیگر عوارض انجام سولاریوم می توان به شلی، افتادگی و تیرگی پوست اشاره کرد.

وي خاطرنشان كرد: چه خوب است بدانید که علاوه بر افزایش احتمال ابتلا به سرطان‌های پوستی، سولاریوم قدرت ایمنی پوست را نیز کاهش می‌دهد و این موضوع نیزاحتمال ایجاد انواع عفونت‌ها و بدخیمی‌ها را افزایش می دهد. واکنش‌های گذرایی مانند کهیر ناشی از نور، خارش های شدید، تغییر رنگ‌های نامرتب و پراکنده، درماتیت های پایدار و مزمن نوری از واکنش‌هایی هستند که نباید از وجود آن‌ها غافل شد. باید گفت که یکی از مهم‌ترین عوارض دیگر سولاریوم، خشن شدن، خشکی و افزایش چین وچروک های سطحی پوست است. این حالت همراه با باز شدن عروق سطحی در طولانی مدت باعث ایجاد شیارهای عمقی و دائمی پوست می‌شود که هر روز در مراکز درمانی با آن مواجه هستیم. در واقع اگر افراد علاقه زيادي براي برنزه‌كردن پوست خود دارند بهتر است از كرم‌هاي برنزه كننده‌اي كه منجر به رنگين ‌شدن لايه‌هاي سطحي پوست مي‌شود بدون اينكه نيازي به تابش زياد نور آفتاب باشد، استفاده كنند.

در آخر جالب است بدانید استانداردهاي سازمان استاندارد جهانی کليه مراکزي که خدمات سولاريوم ارائه مي دهند به هيچ وجه اجازه ندارند در تبليغات خود از واژه هاي "سالم و بي خطر" استفاده کنند و ذکر این مسئله خود گویای همه چیز است.



انتهای پیام/


برچسب ها: سولاریوم ، سرطان ، پوست ، آفتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار