ارائه طرح صلح دولت ترکيه با کُرد‌ها به پارلمان/ استقبال رهبر پ ک ک

"عبدالله اوجالان"، رهبر پ ک ک از طرح دولت ترکیه به منظور تحریک بخشیدن به روند صلح با جدایی طلبان کرد استقبال کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، اوجالان که با آنکارا مذاکره می کند از این ابتکار استقبال کرد و آن را تحول تاریخی خواند.

رهبر پ ک ک در جمع نمایندگان کرد که روز پنجشنبه در جزیره امرالی در شمال غرب ترکیه با او دیدار کردند، این اظهارات را بیان کرد.

عبدالله اوجالان در این جزیره حکم حبس ابد خود را می گذراند.

در طرح دولت ترکیه چارچوب قانونی برای مذاکرات پیشنهاد شده است. مقامات ترکیه و اوجالان از پاییز 2012 این مذاکرات را شروع کرده اند.

در این طرح همچنین حمایت حقوقی از آن دسته از مسئولان سیاسی کشور که درگیر مذاکرات صلح با حزب کارگران کردستان می شوند پیش بینی شده است.

آنکارا در حالی طرح از سرگیری مذاکرات صلح با حزب کارگران کردستان را به پارلمان ارائه کرده است که ترکیه تاکنون این گروه را سازمانی تروریستی می خواند و هر گونه مذاکره با آن را رد می کرد.

در متن این طرح به دولت امکان داده شده است تا با اجرای قوانین و مقرراتی زمینه را برای بازگشت جنگجویان کرد عضو حزب کارگران کردستان به خانه های خود فراهم کند و با مشارکت دادن آنها در زندگی اجتماعی، از آنها اعاده حیثیت شود.

حزب عدالت و توسعه اکثر کرسی ها را در پارلمان در اختیار دارد و از همین رو انتظار می رود طرح دولت برای از سرگیری هرچه سریع تر مذاکرات با نمایندگان حزب کارگران کردستان تا یک هفته دیگر در پارلمان تصویب شود.

بشیر آتالای، معاون نخست وزیر ترکیه در جمع خبرنگاران درباره این لایحه گفت:  ما به زمان حل شدن این مسائل، توقف خشونت و اینکه جنگجویان سلاح های خود را به زمین بگذارند، کوه ها را ترک کنند و به زندگی عادی برگردند، نزدیک می شویم .

این خبر در حالی اعلام شد که انتظار می رود رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه اول ژوئیه نامزدی خود را در انتخابات ریاست جمهوری 10 و 24 اوت اعلام کند.

اردوغان بر روی حمایت یک حزب اقلیت کردهای این کشور که جمعیت آنها حدود 15 میلیون ( 20 درصد جمعیت ) تخمین زد می شود در نخستین انتخابات ریاست جمهوری حساب باز کرده است.

صلاح الدین دمیرتاش، یکی از رهبران حزب طرفدار کردها موسوم به دموکرات خلق از لایحه دولت استقبال اما هشدار داد « روند صلح نباید به گروگان » انتخابات ریاست جمهوری تبدیل شود.

مناقشه کردها از سال 1948 بیش از 45 هزار قربانی گرفته است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار