"دمپسی":

همکاری با ایران در موضوع عراق غیر ممکن نیست / اهداف ایران در عراق به طور کامل با اهداف ما همخوانی ندارد

"مارتین دمپسی" رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در جدیدترین موضع گیری، برخلاف برخی دیگر از مقامات آمریکایی همکاری این کشور را با ایران در موضوع عراق را غیر ممکن ندانست.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی ان پی آر، مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا احتمال هماهنگی بین ایران با آمریکا را رد نکرد. دمپسی همچنین به ان پی آر گفت یک گزینه ممکن است پای نیروی هوایی آمریکا را به عراق باز کند و آن تعقیب اهداف با ارزش و افرادی مهم در میان تروریست‌ها است.

وی مدعی شد: یکی از مسائلی که باید بفهمیم، این است که آیا ایران در راهنمایی و پشتیبانی نیروهای عراق حضور دارد یا نه. در واقع باید پیش از هرگونه تصمیمی از واقعیات میدانی مطلع شویم.
دمپسی افزود: ما با نگاهی منطقی بررسی می‌کنیم که کی و کجا لازم است در فضایی مشترک و در راستای هدفی یکسان برای مبارزه با داعش، با ایران کار کنیم. اما می‌توانم تقریبا با اطمینان بگویم که اهداف آن‌ها در عراق به طور کامل با اهداف ما همخوان نیستند و ما هم قبلا به صراحت در این مورد صحبت کرده‌ایم.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا درباره هماهنگی با ایران گفت من پیش بینی نمی کنم که این مساله به صورت کامل غیر ممکن باشد؛ ممکن است در هر نقطه ای با ایران همکاری کنیم. با این حال به نظر من هنوز راهی طولانی بین ایران و آمریکا وجود دارد.

اظهارات دمپسی با اظهارات پیشین مقامات کاخ سفید که هر گونه احتمال همکاری با ایران را مردود دانسته بودند، تفاوت دارد.

"جاش ارنست" سخنگوی کاخ سفید که شانزدهم ماه ژوئن در برابر گزارشگران در نیروی هوایی صحبت می کرد گفت هر گونه گفتگو با ایران شامل همکاری نظامی نخواهد بود. 

با این حال، دمپسی این نگرانی مطرح کرده است که تحولات اخیر در عراق به جانبداری آمریکا از یکی از فرقه‌ها در برابر دیگری تبدیل نشود. 

وی به NPR گفت عملیات بیشتر که وی برای رئیس جمهور آماده کرده است، احتمال استفاده از نیروی نظامی آمریکا علیه افراد مهم دانست که سرکردگی داعش را به عهده دارند.

زمانی که از وی پرسیده شد ممکن است در مرحله بعدی در عراق چه روی دهد، وی پاسخ داد: باور دارم بعد از یک دوره از پراکندگی، (نیروهای امنیتی عراق) مواضع خود را در اطراف بغداد محکم می کنند. 

وی گفت بی شک حملاتی انتحاری نیز در بغداد روی خواهد داد. سپس، در صورتی که عراقی ها تصمیم به تشکیل دولت وحدت ملی بگیرند، ما نیز نحوه عقب راندن داعش و برداشتن گام های لازم برای شکست نهایی این گروه را خواهیم سنجید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار