به علت بحران فزاینده سیاسی؛

رکود شدید اقتصادی دامنگیر "اوکراین" / سقوط 45 درصدی ارزش واحد پولی این کشور

اقتصاد اوکراین به شدت به تقویت نیاز دارد و قرار است اوکراین با اتحادیه اروپا در مقر این نهاد اروپایی در بروکسل پیمان سیاسی و تجاری امضاء کند.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از بی بی سی، بحران سیاسی در اوکراین سبب بروز رکود اقتصادی شدید در این کشور شده است و اقتصاد اوکراین به شدت به تقویت نیاز دارد زیرا در وضع بسیار بدی قرار دارد.

صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است امسال تولید ناخالص داخلی اوکراین، پنج درصد کاهش یابد.

ارزش واحد پولی اوکراین نیز در شش ماه گذشته یعنی از زمان آغاز سال 2014 تاکنون، حدود 45درصد کاهش یافته است. این میزان افول ارزش واحد پولی اوکراین در میان همه کشورهای جهان در سال جاری بی سابقه است.

قرار است اوکراین با اتحادیه اروپا در مقر این نهاد اروپایی در بروکسل پیمان سیاسی و تجاری امضاء کند.

این پیمان سبب می شود بازارهای اروپا و اوکراین در یک دهه آینده به روی فعالان دو طرف باز شود و اوکراین از استانداردهای اروپایی در حوزه های مختلف ازقبیل محافظت از حق مالکیت معنوی تا افزودنی های غذایی استفاده کند.

با این پیمان ، حجم سالانه تجارت بین اروپاو اوکراین به حدود یک میلیارد یورو یا یک میلیارد و سیصد و پنجاه میلیون دلار می رسد. با این معاهده تجاری، حدود ششصد و هشتادو پنج میلیون دلار در سال ، هزینه های گمرکی برای شرکتهای اوکراینی پس انداز می شود زیرا دیگر لازم نخواهد بود این هزینه ها را پرداخت کنند.

روسیه تهدید کرده است اگر اوکراین این پیمان را امضاء کند، مسکو با اقدامات اقتصادی، کی یف را مجازات خواهد کرد. مقامات مسکو گفته اند امضای این پیمان، پانصد میلیارد دلار به ضرر اوکراین خواهد بود زیرا تجارت روسیه و اوکراین به این اندازه کم خواهد شد.

مقامات روسیه می گویند اجرای استانداردهای مدنظر اتحادیه اروپا در اوکراین نیز حدود یک میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار