جهانگیری طی بیانیه‌ای به مناسبت سالروز حمله شیمیایی به "سردشت":

قربانیان سلاح شیمیایی پیام‌آوران صلح برای جامعه جهانی هستند/ ایران؛ فعالترین کشور جهان در مقابله با سلاح‌های کشتارجمعی

سفیر ایران در هلند و نماینده دایم کشورمان نزد سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی به مناسبت سالروز حمله شیمیایی صدام به شهر سردشت طی مقاله‌ای اظهار داشت: قربانی سلاح شیمیایی با تحمل درد و رنج بسیار، پیام‌آور صلح برای جامعه جهانی است.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "علیرضا جهانگیری"، سفیر ایران در هلند و نماینده دایم کشورمان نزد سازمان منع سلاح‌های شیمیایی به مناسبت سالروز حمله شیمیایی صدام به شهر سردشت طی مقاله‌ای اظهار داشت: قربانی سلاح شیمیایی با تحمل درد و رنج بسیار، پیام‌آور صلح برای جامعه جهانی است.

متن کامل این مقاله بدین شرح است:

حدود سه دهه (27 سال) از روزی که جنگنده‌های رژیم صدام اقدام به حمله به ساکنان بی‌دفاع شهر سردشت با بمباران شیمیایی 4 نقطه مسکونی این شهر کردند، می‌گذرد.

استفاده از سلاح‌های شیمیایی توسط رژیم بعثی عراق در جریان جنگ تحمیلی هشت ساله علیه شهروندان بی‌گناه ایرانی و لطمات انسانی و مادی ناشی از کاربرد این‌گونه سلاح‌ها علیه کشورمان، باعث شده است ایران از جمله موثرترین و فعال‌ترین کشورهای جهان در مقابله با سلاح‌های کشتارجمعی به ویژه سلاح‌های شیمیایی باشد.

وجود هزاران شهید و ده‌ها هزار جانباز شیمیایی در کشورمان، رسالت سنگینی را در عرصه‌های بین‌المللی برای دستگاه دیپلماسی کشور در دفاع از حقوق این عزیزان و بیان درد و رنجی که آنان در این سال‌ها تحمل کرده‌اند و رساندن پیام مظلومیت آن‌ها به جهانیان ایجاد کرده است.

سفارت کشورمان در لاهه و نمایندگی دایم نزد سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در چارچوب سیاست‌های اصولی نظام و وزارت امور خارجه تلاش‌ها و ابتکارات بسیاری را در جهت زنده نگه داشتن یاد و نام قربانیان سلاح‌های شیمیایی و رساندن پیام آنان به جامعه بین‌المللی صورت داده است که می‌توان به برخی از این اقدامات اشاره کرد:

1- نصب بنای یادبود قربانیان سلاح‌های شیمیایی

از جمله مهم‌ترین و ماندگارترین اقدامات و ابتکارات کشورمان نصب بنای یادبود قربانیان سلاح‌های شیمیایی در محل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی است. این یادمان نمادی از صلح است و با این پیام ساخته شده که قربانی سلاح شیمیایی با تحمل درد و رنج بسیار، پیام‌آور صلح برای جامعه جهانی است.

2 - تشکیل شبکه بین‌المللی حمایت از قربانیان سلاح‌های شیمیایی

از دیگر اقداماتی که با تلاش‌ها و پیگیری‌های سفارت کشورمان صورت گرفته اخذ مصوبه کنفرانس کشورهای عضو سازمان برای تشکیل شبکه بین‌المللی حمایت از قربانیان سلاح‌های شیمیایی است. براساس مصوبه شانزدهمین کنفرانس سالانه کشورهای عضو (1390) سازمان موظف است به منظور اطلاع‌رسانی به تمامی کشورهای عضو درباره وضعیت قربانیان سلاح‌های شیمیایی، پس از گردآوری اطلاعات مربوط به این قربانیان بخش مستقلی را در وب‌گاه رسمی خود ایجاد و اقدام به انعکاس این مطالب جهت بهره‌برداری دولت‌های عضو کند. هم‌چنین مدیرکل سازمان نیز به منظور ارتقای این شبکه مبلغی از محل جایزه صلح نوبل سازمان که در سال 2013 به این سازمان تعلق گرفت را به این شبکه اختصاص داده است.

3 - پیام سالانه مدیرکل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در یادبود قربانیان سردشت

با تلاش‌های سفارت کشورمان در لاهه و براساس مصوبه شورای اجرایی سازمان، مدیرکل سازمان موظف شده است هر ساله در 28 ژوئن (7 تیرماه) پیام هم‌دردی با قربانیان سلاح‌های شیمیایی سردشت صادر کند. چهارمین پیام سالانه مدیرکل به این مناسبت امسال منتشر شده است. آقای احمد اوزومجو، مدیرکل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در چهارمین پیام سالانه خود به این مناسبت آورده است:

«27 سال پیش در چنین روزی مردم صلح دوست این شهر (سردشت) با بی‌رحمی مورد حمله سلاح‌های شیمیایی قرار گرفتند. بسیاری از قربانیان هم‌چنان عواقب دردناک قرار گرفتن در معرض سلاح‌های شیمیایی را تحمل می کنند. بزرگداشت و یادآوری این قساوت ما را در محکومیت استفاده از سلاح‌های شیمیایی و ماموریت خود برای ممنوعیت همیشگی این قبیل سلاح‌ها بیش از پیش متحدتر می‌کند.

4 - برگزاری سالانه نمایشگاه‌های آثار کاربرد سلاح‌های شیمیایی

حضور فیزیکی جانبازان شیمیایی کشورمان در کنفرانس‌های سالانه کشورهای عضو کنوانسیون و برپایی نمایشگاه آثار کاربرد سلاح‌های شیمیایی علیه ایران با هدف ایفای نقش و مشارکت این عزیزان در کمک به تحقق رسالتی که وزارت امور خارجه در عرصه‌های بین‌المللی برعهده دارد، از دیگر محورهای مهمی بوده است که نمایندگی دایم کشورمان نزد سازمان منع سلاح‌های شیمیایی بر آن اصرار داشته و طی سال‌های گذشته از آن حمایت کرده است و این حمایت در سال‌های آینده نیز تداوم خواهد داشت. حضور آن‌ها در مجامع بین‌المللی و طرح و بیان آن چه که بر آن‌ها گذشته است می‌تواند تاثیر بسیار عمیق و زیادی بر افکار سیاستمداران و دیپلمات‌های سایر کشورها بگذارد.

سخن پایانی:

نمایندگی دایم کشورمان نزد سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در لاهه، مسوولیت سنگینی در قبال شهیدان و جانبازان شیمیایی و خانواده‌های آنان بر دوش خود احساس می کند و همواره تلاش کرده است از تمام فرصت‌ها و ظرفیت‌های خود برای ادای دین به این عزیزان استفاده کند. این عزم و اراده وجود دارد که هم‌چنان این رویکرد تداوم یابد و این تلاش‌ها و ابتکارات بیش از گذشته تقویت شود.

در این راه دشوار، دست حمایت و همکاری تمام ارگان‌های داخلی مرتبط، به ویژه بنیاد شهید انقلاب اسلامی و امور ایثارگران را به گرمی می‌فشاریم و اطمینان داریم که با اراده‌ای جمعی و ملی می‌توان به بسیاری از اهداف طراحی شده در این راستا دست یافت.

انتهای پیام/

برچسب ها: قربانی ، سلاح ، شیمیایی ، صدام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.