تمدن سوخته دوباره احیا می‌شود

ثبت جهانی شهر سوخته به عنوان اولین محوطه باستانی کشور فرصت مناسبی را برای محوطه‌های باستانی شاخص کشور به وجود خواهد آورد.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران، محوطه‌های تاریخی و باستان شناسی جلوه‌ی بارزی از تلاش و فعالیت‌های انسان در گذشته برای غلبه بر طبیعت و بقا در آن بوده و نیاز انسان به غذا، سرپناه و ساختن ابزار آلات گوناگون و رفع آن‌ها از مهمترین فعالیت‌های بشر در گذشته بوده است. آثار به جای مانده از مردمان گذشته به مثابه نشانه و نمادهای فرهنگی است که اگر به طور دقیق به آن نگاه شود، روح معنوی انسان را از گذشته در خود به نمایش می‌گذارد.

در هفته گذشته ثبت جهانی محوطه باستانی شهر سوخته باعث خوشحالی دوستداران میراث فرهنگی شد.

شهر سوخته از مهمترین محوطه‌های باستانی در فلات ایران است و نقش مهمی را در تبادلات فرهنگی در هزاره چهارم پیش از میلاد بین تمدن‌های هند و بین النهرین داشته است.

با نگاهی به محوطه‌های ثبت شده کشوری چون ترکیه می‌توان ردپای برنامه‌ها بلند مدت و هدف دار علمی و پژوهشی را در آن کشور مشاهده کرد. این برنامه‌ها اغلب از سال‌های دور آغاز شده و برای سال‌های آینده نیز برنامه ریزی شده است.

این موضوع می‌تواند برای مسئولان و مدیران میراث فرهنگی کشور نمونه‌های مناسبی باشد تا برای محوطه‌های باستانی کشور که پتانسیل ثبت جهانی دارند، برنامه‌های بلند مدت تهیه کرده و آن را اجرایی کنند.

جهانی شدن محوطه شهر سوخته به عنوان اولین محوطه باستانی کشور می‌تواند سرآغاز ثبت محوطه‌های ارزشمندی چون حسنلو و شوش باشد که این امر منوط به تمهیدات و توجه مدیران میراث فرهنگی به محوطه‌های باستانی است. محوطه‌هایی که در  فهرست میراث جهانی ثبت می‌شوند، دارای امکانات و تسهیلات ویژه می‌شوند و می‌توانند از منابع گوناگون، کمک‌های مالی متعلق به طرح‌های حفاظت از میراث جهانی را دریافت کنند.

همچنین در مواردی که آسیب‌های انسانی یا طبیعی به محوطه‌ها وارد شود کمک‌های فوری برای تعمیر این آسیب دیدگی‌ها در اختیار کشور‌های عضو قرار می‌گیرد.

این فرصت که بر اثر نسبت محوطه در فهرست میراث جهانی به وجود می‌آید، می‌تواند امکانات مناسبی را برای احیاء و بازسازی محوطه‌های مهم در کشور ایجاد کند که در چند سال گذشته بر اثر بی توجهی دچار آسیب‌های جدی شده‌اند، از سویی دیگر ثبت جهانی محوطه‌های باستانی باعث بیشتر شناخته شدن این آثار در دنیا شده و سبب جذب گردشگران فرهنگی خواهد شد.

از زاویه دیگر با ایجاد امکانات و بودجه اختصاصی به محوطه‌ها می‌توان برای فارغ التحصیلان رشته‌های گوناگونی چون باستان شناسی، معماری و مرمت و رشته‌های مرتبط ایجاد اشتغال کرده و فرصت‌های مناسبی را برای این فارغ التحصیلان به وجود آورد.

از این رو ثبت یک محوطه باستانی دو سطح جهانی و قرار گرفتن آن در صدد اخبار فرهنگی را برای جامعه و دوست داران میراث فرهنگی را باید به فال نیک گرفت و از فرصت‌هایی که در پیش روی ما قرار خواهد گرفت، نهایت استفاده را برد.




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
vahid
۲۱:۱۳ ۰۸ تير ۱۳۹۳
خیلی خوب بود
آخرین اخبار