در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد

محمدی: حزب‌الله متخصص برخورد با جریان‌های تکفیری است/جبرشیال: مشکلات عراق ناشی از بی‌هدفی حاکمان برای ساختن کشور است

"پیامد تحولات میدانی مبارزه با تروریسم در عراق" شب گذشته با حضور هادی محمدی کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا و عزیز جبر شیال استاد علوم سیاسی دانشگاه عراق در برنامه گفتگوی ویژه خبری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ محمدی کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه چرا لشکری که به یکباره از هم فروپاشیده، اکنون مجددا توانسته کار خود را برای دفاع سرزمینی آغاز کند، گفت: طی 5 روز گذشته شاهد آغاز فاز چهارم تحولات میدانی در عراق هستیم که در این تحولات میدانی عراق، شاهد هجوم ملخ‌وار جریان داعش بودیم.

وی افزود: جریان داعش با تبانی گروه‌های هسته‌های خفته بعثی و چهره‌های سیاسی عراق وارد عمل شدند، به طوری که عمر 3، 4 روزه‌ای داشتند.
 
محمدی با بیان اینکه پس از فاز دوم شاهد پس‌روی در رفتار گروه‌های تروریستی عراق بودیم، اظهارداشت: در فاز سوم شاهد ورود موج جدیدی از گروه‌های تروریستی از داخل ترکیه و عربستان بودیم.
 
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه چند هزار نیرو از مرزهای سوریه، عربستان و ترکیه وارد استان الانبار شدند، ادامه داد: از روزهای هشتم، نهم تا روز سیزدهم، چهاردهم شاهد پیشروی در استان الانبار هستیم.
 
* دولت عراق به دنبال تکمیل مولفه‌های قدرت برای مقابله با تروریست‌ها است
 
محمدی با بیان اینکه برخی اقدامات ایذایی را در استانهای بابل و در شرق استان دیاله تا منطقه سعدیه و مقدادیه شاهد هستیم، اظهار داشت: دولت عراق به موازات این تحولات به دنبال تکمیل مولفه‌های قدرت و ابزارهای لازم برای مقابله با موج تروریستی است.
 
وی با اشاره به پیام دفاعی مرجعیت عراق ، خاطرنشان کرد: مرجعیت عراق، مردم، مسئولین و گروه‌‌های مختلف را به دفاع از سرزمین و مقدسات دعوت کردند.
 
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به محور تلاش‌های همگانی گفت: دولت به دنبال بازسازی یگان‌های فروپاشیده شده خود است، زیرا این یگان‌ها در مسیر تبانی اولیه از دست رفته بودند.
 
محمدی با تاکید بر اینکه در مناطق شمالی عراق این یگان‌ها به سرعت مورد بازسازی قرارگرفتند افزود: نیروهای داوطلب نیز به سرعت در کنار بخش‌هایی که ناقص بودند قرار گرفتند.
 
وی با بیان اینکه گاهی امکانات مورد نیاز ارتش عراق در کنار هم قرار می‌گیرد ادامه داد: همراهی نیروی هوایی سوریه با تحولات عراق ضربه خوبی را در کنار مرزهای سوریه و عراق به نیروهای داعش وارد کرد.
 
* حزب الله متخصص برخورد با جریان‌های تکفیری است
 
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به حضور فعال یگان‌هایی همچون حزب‌الله و ذوالفقار که سابقه خوبی دارند گفت: حزب الله متخصص برخورد با جریان‌های تکفیری است.
 
محمدی با اشاره به حس اعتماد به نفسی که در ساختار حکومتی عراق به وجود آمده است خاطرنشان کرد: در فاز چهارم شاهد یورش نیروهای تروریستی بودیم، به گونه‌ای که این مسئله در شهر تکریت بیشتر شد.
 
وی با اشاره به اینکه در صلاح‌الدین،بابل، شرق فلوجه و در شمال غرب فلوجه شاهد پیشروی‌های بسیار قابل قبولی بودیم ادامه داد: در مناطق مرزی اردن و سوریه شاهد اقدامات و پیشروی‌های خوبی هستیم به گونه‌ای که در برخی از مناطق شاهد ثبات هستیم.
 
* داعش و گروه‌هی تروریستی فضا را برای ماندن مناسب نمی‌بینند
 
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه در منطقه‌ای همچون منطقه قائم نیروهای تروریستی حاکم شده‌اند ادامه داد: شیب تحولات در عراق نشان‌دهنده آن است که داعش و گروه‌های تروریستی فضا را برای ماندن و اقدامات جدید مناسب نمی‌بینند، بنابراین به سمت مناطق کردنشین اربیل در حال فرار هستند.
 
محمدی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا پس از انتخابات عراق شاهد ناامنی گسترده در این کشورها هستیم گفت: مردم عراق، سوریه و لبنان از رخدادهای 35 ساله گذشته ایران تاثیر می‌پذیرند
 
وی با اشاره به خروج نیروهای آمریکایی از عراق افزود: مردم عراق اولین انتخابات را بدون حضور نیروهای اشغالگر تجربه کردند، به گونه‌ای که در این انتخابات مداخله خارجی صورت نگرفت.
 
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به اراده واقعی مردم عراق گفت: کسانی که در دوره‌های قبلی از حمایت‌های مالی، سیاسی و تبلیغاتی عربستان و آمریکا برخوردار بودند در این دوره در شرایط بسیار منفعلانه‌ای قرار گرفتند.
 
محمدی گفت: صاحبنظران غربی و حتی مدیران حکومتی نگاه‌های مختلفی به این مسئله داشتند تا در عراق دموکراسی صورت نگیرد.
 
وی با اشاره به اینکه وضعیت فعلی و استقرار دموکراسی در عراق سبب می‌شود تا منافع آمریکا تامین نشود گفت: آمریکایی‌ها و همپیمانانش به همین جهت اقدام به کارشکنی و مانع‌تراشی در عراق می‌کنند.
 
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا میان گروه‌های تکفیری، تروریستی و بعثی تعامل وجود دارد تا امنیت در عراق برقرار نشود، خاطرنشان کرد: در ابتدا تلاش می‌شد تا از داعش تصویر پرقدرتی ارائه شود.
 
محمدی با اشاره به اینکه پرونده سوریه نشان داد که هم‌افزایی‌های رنگارنگ تروریستی به اجرا گذاشته شده است، گفت: اقدامات گروه‌های تروریستی منجر به یک ورشکستگی عملیاتی شده است.
 
وی با بیان اینکه کشورهای حامی تروریست هیچ چیزی را در سوریه کم نگذاشتند، گفت: کشورهای حامی گروه‌های تروریستی جنگ جهانی را به اجرا گذاشتند.
 
* شرایط نامساعدی بر گروه‌های تروریستی منطقه‌ای حاکم است
 
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا ادامه داد: از جهت ابزار، امکانات و نیروهای عمل‌کننده شرایط نامساعدی بر گروه‌های تروریستی منطقه‌ای حاکم است، به گونه‌آی که عربستان تلاش وافری می‌کندن تا بتواند نیروهای ابله را جمع‌آوری و آنها را در یک فضای کینه‌توزانه مورد آموزش قرار دهد تا به جان مردم بیگناه بیفتند.
 
محمدی با اشاره به اینکه عربستان سعودی نمی‌تواند نیروهای زیادی را مورد آموزش قرار دهد گفت: این مسئله برای سعودی‌ها هزینه‌بر و زمانبر است، بنابراین آموزش نیروهای بسیار زیاد برای آنها دشوار است.
 
وی خاطرنشان کرد: آنها مجبور هستند تا این هم‌افزایی را از طریق هماهنگ‌سازی نیروهای مختلف به اجرا بگذارند، به طوری‌ که در عراق از بعثی ها استفاده می‌کنند.
 
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به جریان‌های وهابی آموزش‌دیده در نقاط مختلف گفت: آنها از وضعیت و پتانسیل این نیروها به خوبی استفاده می‌کنند.
 
* گروه‌های تروریستی درصدد ایجاد جنگ داخلی در عراق هستند
 
محمدی با تاکید بر اینکه گروه‌های تروریستی به دنبال به وجود آوردن جنگ داخلی خونین در عراق هستند افزود: آنها به دنبال بزرگ‌نمایی، شانتاژ ووحشی‌گری هستند.
 
وی با تاکید بر اینکه این جدال جدال شیعه و سنی و جنگ داخلی در عراق نیست، ادامه داد: تکفیری‌ها به سمت استان نینوا سرازیر نشدند بلکه به سمت استان اربیل راهی شده‌اند.
 
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه کردهای بارزانی در عراق گروه‌های تروریستی را مورد استقبال خود قرار دادند گفت: مردم تکریت به سمت کرکوک حرکت می‌کنند و نیروهای پیش‌مرگ طرفدار بارزانی نیز جلوی ورود مردم را می‌گیرند و این مسئله نشان‌دهده فضای هماهنگ‌شده میان آنها است.
 
محمدی با اشاره به اینکه این چشم‌انداز طولانی نخواهد بود گفت: باید در روزهای آینده روندها را دنبال کرده تا بتوانیم ارزیابی خود را از تحولات میدانی عراق بیان کنیم.
 
وی با تاکید بر اینکه در سوریه شاهد شکل گیری ارتش ملی و مردمی هستیم گفت: این مسئله در عراق نیز در حال شبیه‌سازی است ، به گونه‌ای که گردان‌ةایی از مردم در برابر تروریست‌ها بسیج شده‌اند.

 کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا دولت عراق دارای کارآمدی لازم برای خدمات مختلف است، گفت: دولت عراق برای ارتقای ضریب کارآمدی ملی خود چاره‌ای ندارد جز اینکه جریان‌ها و ساختارهای مختلف با یکدیگر همخوان و هماهنگ باشند.
 
محمدی گفت: اگر عراق بخواهد تصویر ملی قدرتمندی را از خود بجا بگذارد باید بتواند به سالم سازی و اصلاح ساختارهای همه جانبه امنیتی، نظامی و سیاسی و حکومتی بپردازد.
 
* مشکلات عراق ناشی از بی‌هدفی حاکمان برای ساختن کشور است

در ادامه عزیز جبرشیال استاد علوم سیاسی دانشگاه عراق طی گفتگوی زنده تلویزیونی از بغداد در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه ماهیت گروه‌های تروریستی چیست که اقدام به قتل، غارت و چپاول می‌کنند گفت: یکی از مشکلات عراق این است که برخی از کسانی که در حکومت هستند هیچ اهدافی برای ساختن کشورشان ندارند، زیرا آنها از ابتدا به دنبال خرابکاری بوده‌اند و همیشه در اسارت اربابان خارجی خود قرار می‌گرفتند.
 
استاد علوم سیاسی دانشگاه عراق با بیان اینکه این اهداف خارجی در مرحله اول دست‌پخت ترکیه و عرب‌های مرتجع بود گفت: ترکیه درصدد بود تا برخی از مناطق را تحت تاثیر قرار دهد.
 
وی با اشاره به استقرار محور مقاومت در منطقه از تهران تا جنوب لبنان افزود: خط مقاومت همیشه ادامه دارد به گونه‌ای که در عراق و سوریه نیز شاهد محور مقاومت هستیم.
 
عزیز جبر شیال با تاکید بر اینکه محور شریف مقاومت در برابر محور شرارت قرار گرفته است، گفت: محور شرارت درصدد است تا چهره مقاومت را خراب کند، به گونه‌آی که ترکیه، ریاض و دوحه درصدد هستند تا در مقابل مقاومت قد علم کنند.
 
استاد علوم سیاسی دانشگاه عراق با اشاره به اینکه محور شرارت اهداف صهیونیستی را دنبال می‌کند بیان کرد: محور شرارت درصدد است تا محور مقاومت را از هر طریق و شیوه‌ای مورد هدف قرار دهند.
 
وی با اشاره به اینکه در سال 2006 در لنبان گروههای تروریستی مستقیم وارد عمل شدند اما شاهد شکست آنها بودیم.
 
عزیز جبر شیال با تاکید بر اینکه گروه‌های تروریستی در آن دوران در سوریه عقب نشینی کردند افزود: جمهوری اسلامی ایران از سوریه ، عراق و لبنان همواره دفاع می‌کند.
 
استاد علوم سیاسی دانشگاه عراق با اشاره به اینکه گروه‌های تروریستی  ، موصل و صلاح‌الدین را اشغال کردند، گفت: آنها به دنبال خرابکاری هستند.
 
وی با اشاره به اینکه نیروهای عراقی پس از بازسازی و ساماندهی توانستند قوای خود را بازیابند گفت: شرایط پایدار شده، به گونه‌آی که در دو، سه روز گذشته جاده بغداد_ سامرا مورد بازیابی قرار گرفت، این در حالی بود که این جاده راه‌راه لجستیکی برای امدادرسانی داعش، تکفیری‌ها و بعثی‌ها بود
 
عزیز جبر شیال با تاکید بر اینکه جریان سلطه و استکبار جهانی نماینده کاخ سفید، غربی‌ها و هم‌پیمانان آنها هستند اظهار داشت: جریان سلطه و استکبار جهانی به دنبال تقسیم و تجزیه کشورهای منطقه است، البته باید گفت آنها فقط به دنبال تجزیه نیستند بلکه خواهان کشته شدن مردمان بیگناه نیز  هستند.

* غرب با طرح موضوع هسته‌ای می‌خواهد ایران را به حاشیه بکشاند
 
استاد علوم سیاسی دانشگاه عراق با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران وارد عمل شده و درصدد است تا جلوی فجایع را بگیرد افزود: جمهوری اسلامی ایران به دنبال نجات جهان عرب و اسلام است تا آنها را از پلیدی‌ها و خشونت‌ها نجات دهد.
 
وی با بیان اینکه ایران بارها وارد عمل شده تا مسائل حل و فصل شود خاطرنشان کرد: متاسفانه کشورهای غربی اقدام به ایران‌هراسی می‌کنند تا جمهوری اسلامی نتواند نقش خود را به خوبی ایفا کند.
 
عزیز جبر شیال گفت: کشورهای غربی موضوع هسته‌ای را مطرح می‌کنند تا ایران را دریرابر مسائل حاشیه‌ای سازند اما ایرانیان هم در مذاکرات و هم در خودکفایی و پیشرفت موفق شدند.  

استاد علوم سیاسی دانشگاه عراق با تاکید بر اینکه ایران توانسته است جلوی اهداف ترکیه، ریاض، دوحه بایستد و نقشه‌های آنها را برملا کند گفت: این کشورها نمی‌توانند جلوی محور مقاومت بایستند.
 
وی با اشاره به پولهای بسیار هنگفتی که از سوی تکفیری‌ها، ناصری‌ها و بعثی‌ها خرج می‌شود افزود: گروه‌های تکفیری افراد ساده‌لوح را فریب می‌دهند تا آنها را وارد سریال خونین خود سازند.
 
عزیز جبر شیال با تاکید بر اینکه آنها تنها به دنبال ایجاد جنگ شیعه و سنی نیستند، بلکه به دنبال جنگیدن با اصل انسانیت هستند، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به دنبال زندگی، حیات، اعتدال در منطقه و جهان است به گونه‌ای که با همه خیانت‌ها مخالفت می‌کند.
 
* کشورهای مرتجع به دنبال ایجاد امنیت برای صهیونیست‌ها هستند

استاد علوم سیاسی دانشگاه عراق با اشاره به اینکه کشورهای مرتجع به دنبال ایجاد امنیت برای صهیونیست‌ها هستند، افزود: آنها به دنبال ضربه‌زدن به محور مقاومت هستند.
 
وی با اشاره به پیشرفت سیاسی در انتخابات اخیر عراق و استقرار دموکراسی در این کشور افزود: گروه‌های تروریست به دنبال حکومت نجات ملی و غیره در عراق هستند.
 
عزیز جبر شیال با تاکید بر اینکه این بازی برای ما مخدوش است اظهار داشت: آنها می‌خواهند مردم‌سالاری را مصادره کنند و آراء مردم را از بین ببرند.
 
استاد علوم سیاسی دانشگاه عراق در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه نخبگان عراق چگونه می‌تواند مانع از ایجاد جنگ شیعه و سنی شوند گفت: شبکه‌های تلویزیونی همچون العربیه و الجزیره تلاش می‌کنند تا از عراق تصویری را نمایانگر کنند که میان شیعه و سنی درگیری است.
 
وی افزود: بعثی‌ها، تکفیری‌ها و داعش با یکدیگر همپیمان شده‌اند، به گونه‌ای که بنا دارند کردها را نیز با خود هم پیمان کنند.
 
عزیز جبر شیال با اشاره به منافع حزب دمکرات کردستان ادامه داد: کردها نتوانستند حکومت مورد نظر خود را تکمیل کنند بنابراین درصدد برآمدند تا با جنجال آفرینی به هدف خود برسند.  
 
استاد علوم سیاسی دانشگاه عراق با اشاره به اینکه کردها فکر کردند که دیگر با بعثی‌ها و داعش هم‌پیمان شدند ادامه داد: یکی از افراد وابسته به باریزانی گفته بود که تلاش می کنیم مناطق مورد اختلافمان را از حکومت مرکزی پس بگیریم.
 
* ملت عراق برای بیرون راندن گروه‌ تروریستی بعثی داعشی بسیج شوند
 
وی با اشاره به فتوای آیت الله سیستانی و مراجع دیگر مبنی بر بیرون راندن بعثی‌ها و تکفیری‌ها از عراق خاطرشان کرد: همه ملت عراق باید بسیج شوند تا این گروه‌های تکفیری، تروریستی و بعثی را از عراق خارج سازند.
 
عزیز جبر شیال با تاکید بر اینکه همه عراقی ها مورد احترام هستند گفت: همه ملت عراق در روند دموکراسی و انتخابات حضور یافته‌اند.
 
استاد علوم سیاسی دانشگاه عراق با اشاره به مشارکت همه مردم در جریان سیاسی عراق افزود: اکنون شیعه و سنی در کنار یکدیگر به عنوان دو برادر ایستاده‌اند از سوی دیگر نیز عرب ها، کردها و ترکمن ها در کنار شیعیان و سنی‌ها ایستاده‌اند تا با یکدیگر یکی شوند.
 
وی با اشاره به اینکه نباید استقلال و امنیت را به چالش بکشانیم اظهار داشت: جریان های سیاسی عراق معتقد هستند که این کشور متعلق به آنها است . جریانی که می خواهند عراق را با پولهای ناچیز بیگانگان بفروشند.
 
عزیز جبر شیال با اشاره به اینکه همه ملت عراق به دنبال دفاع از خاک و میهن خود هستند گفت: نخست وزیر عراق مردم را برای مهار تروریست‌ها به حضور در عرصه فرا نهاده است.
 
* نهادهای نظامی امنیتی عراق باید غربالگری شوند
 
استاد علوم سیاسی دانشگاه عراق با اشاره به ضرورت بازسازی ساختار ارتش عراق گفت: باید نهادهای نظامی امنیتی عراق کاملا بازسازی و غربالگری شوند تا بتوانند برای اهداف آینده نظامی آماده باشند.
 
وی با بیان اینکه سازماندهی و ساماندهی ارتش عراق پیچیده شده است گفت: متاسفانه هنوز بسیاری از اسلحه ها و تجیهزات نظامی را نداریم.
 
عزیز جبر شیال با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران اولین دوست عراق است گفت: جمهوری اسلامی ایران بهترین دوست عراق است.
 
استاد علوم سیاسی دانشگاه عراق با اشاره به اینکه در نهاد نظامی عراق باید نیروهای مردمی را آموزش دهیم گفت: جهاد باید طبقه‌بندی شود تا وارد مرحله عملیات نظامی شویم، بنابراین مردم نمی‌توانند خودسرانه وارد عملیات شوند.
 
انتهای پیام/


برچسب ها: پیام ، تحولات ، جریان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار