استودیوی مجازی براي اولين بار در پخش اخبار صدا و سیما

مدتي است که در فیلم های سینماي دنيا از تکنولوژی جدیدی به نام استدیوی مجازی (Virtual Studio ) ا ستفاده می شود.اين فناوري جديد اين روز ها در پخش اخبار تلويزيون ما حسابي گل كرده است.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات؛ همه چيز از يك اتاق سبز رنگ شروع مي شود؛ و خروجي آن چيزي را تشكيل مي دهد كه شما را در تحير فرو خواهد برد؛ صحبت از استديوي مجازي مي باشد.

این تکنولوژی اخیرا پايش به تلویزیون ایران باز شده؛ و وقتي كه در خبر 2030 آن را ديدم واقعا شگفت زده شدم. نمونه هاي پيش در اجراي خبر سفر رییس جمهور به نیویورک، انتخابات ریاست جمهوری و مجلس و نوع پیشرفته تر آن را در برنامه های جام جهانی واقعا شگفت آور بود.

استوديو مجازي چیست؟

يك دكور يا استوديو مجازي ابزاري است كه امكان قرار گرفتن مجري هاي حقيقي را در محيط سه بعدي توليد شده گرافيكي فراهم مي کند. از خيلي جهات این تکنولوژی مشابه همان است كه از ساليان پيش در استوديوهاي تلويزيوني به عنوان تكنيك كروماكي مورد استفاده قرار می گرفت اما واقعا با آن قابل قياس نيست و بسيار حرفه اي تر عمل مي شود.

كروماكي يعني یک پرده آبی یا سبز رنگ که تصاویر در آن ها نمایش داده می شد. استديو مجازي با كروماكي هاي پيشين يك تفوت عمده دارد و آن اين كه تصوير ساخته شده برروي صفحه آبي يك دكور گرافيكي سه بعدي قرار می گیرد.

سيستم استوديو مجازي شامل چند دوربين به همراه سيستمهاي ردیابی است كه وظيفه دارند اطلاعاتي درباره وضعيت مكاني دوربين استوديو ارائه كنند درحالي كه دوربين حقيقي، سيگنالهاي ويدئو Foreground(منظره جلویی) را توليد مي كند و يك سيستم شبيه ساز تصويري سيگنالهاي پس زمينه مرتبط با آن را مي سازد.

خلاصه اینکه تصاویری خلق می شوند که خود آقای مجری هم باور مي كند كه در آن محيط قرار گرفته است.

جالب است بدانيد دانش بهره گيري از تكنولوزي ويزارتي؛ كه پديد آورنده ي اين فضا بوده است در حال حاضر در اختيار چند كشور انگشت شمار است، و نكته ي قابل تامل در كاربرد آن در اخبار صدا و سيما اين است كه بعد چندين ماه تلاش و زحمت همكاران پخش اهبار سيما؛ توانسه ايم اين تكنولوژي را بومي كرده و از اين ببعد شاهد پيشرفت تحير انگيز استديو هاي مجازي آنتم اخبار خواهيم بود.

چه کسانی پشت صحنه هستند؟


سرپرست تيم:

پخش اخبار سيما( جناب آقاي حبيب رضايي)

اعضاي تيم:

توحید تسوجیان بعنوان مسول بخش ویزارتی به همراه آقایان رضا الهیاری، مصطفی حماصیان ،حسین عباسی و خانمها زهرا قربانی سمیه دلاوری و مهدیه دلاوری و سایر همکاران شان در تلاشند تا کشور عزیزمان ایران نیز در استفاده از تکنولوژی های روز دنیا هم پای دیگر کشورهای پیشرفته قدم بردارند.


برچسب ها: دریچه ، استودیو ، مجازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۹ ۱۶ تير ۱۳۹۳
زیاد هم جالب نیست