پایگاه دیجیتال ژورنال نوشت گسترش بحران در منطقه خاورمیانه می‌تواند انگیزه ای برای دستیابی ایران و غرب به توافق هسته ای باشد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی دیجیتال ژورنال در یکی از مقالات خود به قلم "سایمون استرادی" نوشت مذاکرات هسته‌ای ایران وارد مرحله سرنوشت ساز خود می‌شود و ماراتن گفتگوها احتمالاً تا خط پایان و مهلت تعیین شده در بیستم ژوئیه ادامه خواهد داشت. اکنون که تروریست‌ها در عراق و سوریه حضور دارند، این می‌تواند انگیزه ای برای عادی سازی روابط تهران و غرب در زمانی باشد که اوضاع خاورمیانه به حد انفجار رسیده است. با وجود این، شکست مذاکرات می‌تواند دو طرف گفتگوها را مجدداً در مسیر تقابل و جنگ قرار دهد، بالاخص نظر به اینکه اسراییل و واشنگتن، هیچ کدام جنگ را منتفی ندانسته اند. 

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا این هفته گفت: در این جهان ناآرام، اغلب این فرصت پیش نمی‌آید که به توافق صلح آمیزی دستیابیم که پاسخگوی نیازهای ضروری و علناً ابراز شده همه گروه ها باشد، دنیا را به جایی امن‌تر تبدیل کند، از تنش‌های منطقه ای بکاهد و زمینه کامیابی بیشتر را فراهم کند. وزیر امور خارجه آمریکا همچنین در مقاله خود در روزنامه واشنگتن پست نوشت: این فرصت برای ما فراهم شده و دستیابی به گشایش تاریخی امکان‌پذیر است. اینجا دیگر مسئله اراده سیاسی و اثبات انگیزه ها در میان است و به توانایی ارتباطی ندارد. بیایید همگی انتخاب هوشمندانه ای داشته باشیم. 

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز سه هفته آینده را فرصتِ دوران ساز بی نظیری توصیف کرد. 

دیجیتال ژورنال نوشت با وجود این، اختلافات قابل ملاحظه ای وجود دارد. دو طرفِ گفتگوها در نشست قبلی خود که در فاصله روزهای شانزدهم تا بیستم ژوئن برگزار شد، نگارش پیش نویس توافق نهایی را آغاز کردند. آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان از ایران می‌خواهند که دامنه فعالیت های هسته ای خود را به میزان چشمگیری کاهش دهد. این خواسته بالاخص، کاهش ظرفیت غنی سازی اورانیوم در ایران را شامل می شود. 

لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه ماه گذشته گفت ایران باید شمار دستگاه های سانتریفیوژ خود را از رقم کنونی بیست هزار به فقط چند صد دستگاه کاهش دهد؛ اما ایران با این پیشنهاد مخالفت و حتی اعلام کرده است برای تأمین سوخت چندین نیروگاه هسته‌ای باید سانتریفیوژهای خود را افزایش دهد.  
محمد جواد ظریف در روزنامه فرانسوی لوموند نوشت ایران، دانشمندان و پیشرفت های هسته ای خود را کنار نمی‌گذارد و آنها را مضحکه قرار نمی‌دهد. 

دیجیتال ژورنال نوشت اکنون باید پرسید که سوت پایان مذاکرات به صدا در می‌آید یا گفتگوها به وقت اضافی کشیده خواهد شد؟ از دید نظری، امکان تمدید مذاکرات تا شش ماه دیگر بعد از مهلت بیستم ژوئیه وجود دارد.

"کِلسی داوِنپورت" از اتحادیه مهار اسلحه در آمریکا معتقد است اگر ایران با حسن نیت مذاکره می‌کند و ضرورت ایجاب می‌کند، واشنگتن نباید از تمدید مذاکرات ابایی داشته باشد. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار