یک مقام ارشد سازمان ملل متحد، جنگل‌های جهان را یک عامل "حیاتی" برای بقای بشریت توصیف کرده است و این درحالی است که کارشناسان می گویند که جنگلها یک منبع با ارزش و غیرقابل جایگزین از منابع ژنتیک هستند.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران ، کارشناسان می گویند که جنگلها یک منبع با ارزش و غیرقابل جایگزین از منابع ژنتیک هستند.

یک مقام ارشد سازمان ملل متحد، جنگل‌های جهان را یک عامل "حیاتی" برای بقای بشریت توصیف کرده است.

اوا موئلر، مسئول بخش جنگلها در فائو، سازمان خواروبار و کشاورزی سازمان ملل متحد، گفت: که درخت ها منبع مستقیم تامین غذا، سوخت و درآمد هستند.

او که در مورد گزارش تازه سازمان ملل در مورد وضعیت جنگلهای جهان اظهار نظر می کرد، افزود که جنگلها در عین حال محل زیست ۸۰درصد از گونه های گیاهی و جانوری کره زمین هستند.

به گفته یکی از محققان مواد غذایی جنگلها مثل میوه ها، انواع قارچ ها، برگها و ریشه های خوراکی، حشرات و جانوران وحشی یکی از منابع تامین غذای تکمیلی برای ساکنان نواحی روستایی هستند و در دوره های سختی که محصولات کشاورزی ناکافی است منابع غذایی جنگلها نقش مهمی پیدا می کنند.

محققان در این گزارش تاکید کردند جنگلها، درختان، مزارغ و جنگل کاری به شیوه های مختلف و از جمله تامین مستقیم مواد غذایی، سوخت، اشتغال و درآمد در تغذیه و رفاه انسانها نقش مهمی ایفا می کنند. جنگلها در حیات مردمان ساکن این مناطق و از جمله قبایل بومی مناطق جنگلی نقش حیاتی دارند.

این گزارش در آغاز هفته ای منتشر شد که توسط سازمان ملل متحد با عنوان هفته جنگلهای جهان اعلام شده و تاکید می کند که زمان آن فرارسیده تا در حفاظت و بهره برداری از این منابع توجه اصلی از درختان به مردم منتقل شود. 
 
این گزارش می افزاید: جنگلها، باغ های کشاورزی و مزارع جنگل کاری در تامین موادغذایی، انرژی، اشتغال و درآمد برای مردم ساکن نواحی روستایی در سراسر جهان نقش مهمی دارند. جنگلها برای اجرای طرحهای توسعه پایدار و اقتصاد سبز که به محیط زیست وابسته است، یک منبع عظیم و بالقوه هستند. اما متاسفانه تاکنون شواهد و دانش کافی در تشریح این نکات وجود نداشته است.

گزارش بخش جنگلهای سازمان ملل متحد در قسمت یافته های آماری خود یادآوری می کند که رشته های اقتصادی وابسته به جنگلها در مجموع حدود ۰.۹ درصد از اقتصاد جهان را شامل می شوند. اما با افزودن درآمدهای غیررسمی و ثبت نشده مثل استفاده از جنگها برای سوخت، مصالح ساختمانی، مواد غذایی و سایر اقلام، می توان گفت که سهم این منابع در اقتصاد جهانی حدود ۱.۱ درصد است.

به عنوان نمونه فعالیت های اقتصادی ثبت شده و رسمی که با جنگلها سروکار دارند بیش از ۱۳ میلیون فرصت شغلی ایجاد کرده اند. در عین حال ارزیابی ها نشان می دهند که درآمد بیش از ۴۰ میلیون نفر به فعالیت های غیرسمی در این عرصه وابسته است.

در این گزارش بر نقش جنگلها در تامین موادغذایی و امنیت تغذیه نیز تاکید شده است. به عنوان مثال یادآوری می کند که در سال ۲۰۱۱سرانه مصرف موادغذایی محصول جنگلها در ازای هر یک نفر از جمعیت جهان حدود ۱۱ کیلو بوده است.

در زمینه انرژی نیز ارزیابی های مندرج در این گزارش می گویند که حدود یک سوم از جمعیت جهان برای پخت و پز و حدود ۷۶۴ میلیون نفر نیز برای جوشاندن آب آشامیدنی خود از سوزاندن چوب جنگلها استفاده می کنند.

محققان گفتند: جنگها به عنوان محیط زیست ۸۰ درصد از گونه های گیاهی و جانوری کره زمین، یک منبع ژنتیک مهم برای بهبود کشت خواروبار و یا بهبود دامپروری است و در عین حال زیستگاه بسیاری از گونه های گیاهی گردافشان (گرده دار) هستند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار