رمز اوج‌‌گیری و شکوفایی والیبال ایران چه بود؟

یزدانی خرم 25 سال قبل، امروز را دید

این روزها در پی هر موفقیت مردان بلند قامت والیبال کشورمان، آنها که گذشته را از یاد نبرده اند، نام یزدانی خرم را به زبان می آورند.

به گزارش گروه ورزش باشگاه خبرنگاران؛محمد رضا یزدانی خرم بی شک آغازکننده یک رنسانس، نه تنها در والیبال، بلکه در ورزش کشور بود.

والیبال ایران پس از جنگ تحمیلی در نقطه صفر قرار داشت و حرکت دادن والیبال آن روزها و رساندن آن به سطح اول آسیا و جهان کار ساده‌ای نبود.

شاید آن‌روزها در سال 1368 که برنامه ریزی والیبال با تفکرات یزدانی خرم در 3 اتاق کوچک در شیرودی آغاز شد، میدانست که این راه اگر گام به گام طی شود در یک چشم به هم زدن والیبال از صفر به صد می‌رسد.

اگر چه راه دشواری را در پیش روی داشت و کمبود امکانات و نداشتن فیزیک مناسب والیبالیست‌های تیم ملی ،امیدها را کمرنگ کرده بود اما یزدانی خرم با تکیه بر دانش مربیان داخلی و کمک‌های ایوان بوگاینکوف روس، اولین گام را برای آغاز این رنسانس برداشت.

 آن زمان مرد روس از یزدانی خرم خواست که در این ماموریت خطیر ابزار و امکانات را برایش فراهم کند و شاید اولین پولی که بوسیله آن توانستند مقدار کمی از مشکلات که همان کفپوش سالن بود را با کمک برخی دوستان یزدانی خرم به مبلغ 200 میلیون تومان تهیه کنند و در گام بعد یزدانی خرم و بوگاینکوف روس در صدد برآمدند که در یک پروسه استعداد یابی همگانی بلند قامتان ایران را کشف کرده و از آن‌ها در تیم‌های رده پایه استفاده کنند و با تمسک به روش‌های علمی، تغذیه مناسب و تمرینات مداوم مردانی با میانگین قد 1.90 ساتی متری را به جامعه والیبال تحویل دهند.



17 سال مدیریت یزدانی خرم سراسر از برنامه ریزی و تلاش مداوم و شبانه روزی بود. اگر چه گه گاه ناملایمت‌ها و امکانات کم باعث می‌شد عرصه بر مردان تلاشگر تنگ شود اما هدف مشخص بود و عزم‌ها جزم و برای موفقیت دست از تلاش برنداشتند.

رییس وقت فدراسیون والیبال در سال 1372 توانست پس از 4 سال تلاش در ایران در اجلاس سالیانه کنفدراسیون آسیا در حضور 29 کشور با 28 رای به عنوان عضو هییت ریسه در آید و به تبع آن افرادی همچون کاوه سرحدی، محمود عدل، امیدوار حاتمی و ابراهیم نعمتی در کمیته‌های مختلف کنفدراسیون والیبال آسیا عضو شوند.

در سال 1371 تیم نوجوانان ایران توانسته بود به مقام چهارمی قهرمانی آسیا دست یابد و در سال 1372 نیز تیم والیبال جوانان ایران در مسابقات انتخابی قهرمانی جهان در منطقه آسیا در تایلند مقام نخست را کسب کرده بود و البته این موفقیت‌ها سر آغاز بود و پس از آن نیز ادامه یافت.

شاید از زمانیکه صحبت‌های "فیدل کاسترو" رییس جمهور کوبا برای یزدانی خرم سنگین آمد که گفته بود: "ایران فاقد بازیکنان بلند قد است و توانایی زیادی در والیبال ندارد". یزدانی خرم که توانایی ایران و ایرانی را می شناخت، به فکر فرو رفت و حاصل این تفکر که آن زمان محو بود در حال حاضر آشکارترین بارزه والیبالیست‌های ایران است.



یزدانی خرم از سال 1368 تا سال 1385 سکان هدایت فدراسیون والیبال را بر عهده داشت با برگزاری لیگ‌های منظم پایه گذار جاودانگی والیبال امروز ایران است و پس از آن نیز با نگاه دور اندیش خود به پیشنهاد وی محمد رضا داورزنی عهده‌دار هدایت والیبال شد تا مردی که 25 سال قبل موفقیت را لمس کرده بود خستگی به تنش نماند.

پایه‌های اصولی آن روزهای والیبال، امروز در یک مسیر مستقیم و خط مشی مشخص در حال پیشروی است و آنهایی که این فونداسیون را در والیبال از 25سال پیش لمس کرده بودند هنوز پس از هر پیروزی یاد یزدانی خرم می‌افتند. جا دارد این روزها در شادی و خنده‌های پس از پیروزی در لیگ جهانی والیبال، ما هم قدر دان تلاش‌های یزدانی خرم باشیم و در باد موفقیت‌هایی که پی آن را دیگری ریخته، نخوابیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۱ ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
ده نفرمثل يزداني خرم باشه ورزش ايران ازهمه جلوتراست
Iran (Islamic Republic of)
عتی نیک نام
۰۱:۴۵ ۲۸ مهر ۱۳۹۳
نمره 20 . اخلاص 20 . فهم 20 . توانایی 20 . عشق به میهن 20 . تحت فرمان اقا و یک ابر انسان لایق و با لیاقت . قلب تاریخ و نصف حماسه وررش جمهوری اسلامی ایران . . .عاشقتم حاج اقا . . . والسلام . . .
Iran (Islamic Republic of)
دخانیات
۱۶:۰۷ ۲۰ تير ۱۳۹۳
سلام به همه کسانی که با عشق و علاقه وصف ناشدنی خبرهای والیبال رو دنبال میکنندهر کسی از این آقا بر اساس استنباط رسانه ایی خودش اعلام نظر میکند اما بنده بعنوان یک ملی پوش دخانیات با این اقا قبلا کار کردم بایستی به اطلاع دوستان برسانم برای جهانی شدن به همه این فاکتورها نیاز است هوش بالا قد بلند و ترکه ایی نه بدن قطور پاهای اسبی لیگ منظم خواب کافی تغذیه مناسب عدم استرس مالی تمرین مرتب مربی کاربلد تمامی این شرایط یکطرف هوش بالا طرف دیگراست درزمان ایشون انتخاب بازیکن را مربی را زمین بازی مکان بازی کی ببره کی ببازه اصلا پارتی بازی چی بود ای مردم ما میتونستیم خیلی سالها قبل به ان درجه برسیم چر این اقا میخواد پیروزی را برا خود ش بنویسه دلیل موفقیت تیم اتخاب بازیکن اصلح توسط مربی خارجی است نه اینکه 11 مربی داخلی در سالی که آقای پارک جوتای کره ایی هدایت تیم ملی را عهده دار شدن بنده را بعنوان گزینه اول انتخاب کردنند و شما مانع این انتخاب شدید من هیچ وقت از شما نخواهم گذشت شما رو بخدا واگذار میکنم اگر مایلید از اتهامات تبریه شوید اجازه بدید سازمان بازرسی کل کشور از دفاتر فدراسیون زان شما حسابرسی بعمل اورد قیامت نزیدیک است
Iran (Islamic Republic of)
كشتي دوست
۲۳:۵۹ ۱۴ تير ۱۳۹۳
درود بر حاجي يزداني/ مردي مؤمن' متعهد و خوش قلب
Iran (Islamic Republic of)
ساناز
۱۸:۴۶ ۱۴ تير ۱۳۹۳
من نوعی این موفقیت ها را در وهله اول به الطاف الهی بعد به مدیریت خوب آقای داورزنی و دوستانش در فدراسیون
والیبال ما در این چند مدت اخیر پیشرفت جهشی داشته
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۸:۰۳ ۱۴ تير ۱۳۹۳
و چه زیباست به پاس این تلاش ها و برافراشتن پرچم جمهوری اسلامی در دنیا ،نام خیابان یا میدانی از شهر تهران به نام جناب آقای یزدانی خرم شود.
Iran (Islamic Republic of)
سید حسن
۱۴:۴۹ ۱۴ تير ۱۳۹۳
با سلام واقعا باید از اقای یزدانی خرم هم یاد وهم تشکر کرد .من به یاد دارم سال71 که دبیرستان بودم برنامه منظمی برای استعدادیابی گذاشته بودند تمام بچه های 1.90 به بالا را برای اموزش وتشویق به بازی کردن والیبال انتخاب می کردند .دستش درد نکنه که برمانه ریزی اصولی انجام داد.در ضمن از اقای داورزنی باید متشکر بود که همان راه وبرنامه استادیزدانی خرم را ادامه وتکمیل کرد
Iran (Islamic Republic of)
گندم
۱۴:۴۴ ۱۴ تير ۱۳۹۳
ادت کرده ایم در گذشته بمانیم وحال را فراموش کنیم اگه موفق نمی شدیم بازم می گفتید یزدانی خرم نقش داشته؟پیروزی هزار تا پدر داره وشکست هیچی
Iran (Islamic Republic of)
سید مهدی
۱۳:۲۱ ۱۴ تير ۱۳۹۳
جای خالی امثال یزدانی خرم در خیلی جاهای مملکت مامشهود!
Germany
مهدی
۱۳:۲۰ ۱۴ تير ۱۳۹۳
موفقیتهای امروز حاصل برنامه ریزیهای ایشان میباشد در هر برد و موفقیت تیم ملی والیبال او را از یاد نبریم و برایش آرزوی موفقیت کنیم . دوستش داریم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۱۴ تير ۱۳۹۳
كاش براي فوتبال و تمام رشته ها همينطور عمل مي كردند.
Iran (Islamic Republic of)
پیمان
۱۲:۱۸ ۱۴ تير ۱۳۹۳
زنده باد یزدانی خرم
Iran (Islamic Republic of)
حسين
۱۲:۱۱ ۱۴ تير ۱۳۹۳
خدا به يزداني خرم طول عمر همراه با سلامتي و شادابي عطا كند و به داورزني و همه خدمتگزاران نظام هم سلامتي , سعادت و بهروزي عنايت كند ما مديون اين دو عزيز هستيم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۱۴ تير ۱۳۹۳
خداوند یار و یاور همه زحمتکشان به مردم
Iran (Islamic Republic of)
حسين رنجبر
۰۹:۰۵ ۱۴ تير ۱۳۹۳
كاملا درست هستش ، از مشابقات دهه فجر گرفته تا ايوان بوگانيكوف روس و گائيچ سرشناس تا ولاسكو و كواچ . همه موفقيتها را نبايد به حساب ولاسكو و داورزني گذاشت .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۸ ۱۴ تير ۱۳۹۳
صغرسنی یادت نره
آخرین اخبار