رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی:

پیگیری اعزام محقق به "قطب جنوب" ادامه دارد

پیگیری‌های اعزام محقق به قطب جنوب همچنان ادامه دارد.

وحید گلینی، رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران گفت: در رابطه با "کشتی اقیانوس پیما" و ضرورت ساخت آن در کشور باید بگویم که هم اکنون کشورهایی چون آفریقای جنوبی، نیوزلند، استرالیا، هند، پاکستان و روسیه در این رابطه سرمایه گذاری کرده‌اند و این ضرورت در کشور ما نیز احساس می‌شود.

وی افزود: البته این نکته را نیز باید بگویم که هم اکنون ما پیگیر اعزام محققین به قطب جنوب هستیم و ساخت پایگاه و ساخت کشتی به دولت‌های دوازدهم و سیزدهم موکول می‌شود تا آن زمان نیز وقت کافی جهت تامین بودجه محقق می‌شود.

چگینی تصریح کرد: هم اکنون تمام تلاش‌ها بر این است که این امر محقق شود، چون قوانین جهانی در حال تغییر است و معلوم نیست که در 5 سال دیگر با این پیشنهاد ایران موافقت شود یا نه، چنانچه هم اکنون زمان مناسبی است که بتوانیم جام جهانی را قانع کنیم که ما توانایی انجام این کار را داریم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احمد فتحی
۱۶:۲۵ ۰۳ آذر ۱۳۹۳
چرا در قطبین زمین بارش نیست؟!
هدفم از پرداختن به مطلب عدم بارندگی در قطبین زمین ، معرفی کردن و نمایان ساختن هر چه بیشتر مکانیزم ناشناخته ومرموز بارندگی هاست . این امر بسیار مهم است مخصوصاً در کشور ما که نیاز به آب روز بروز محسوس تر و حیاتی تر می گردد .
هر منطقه ای از کُره زمین که کمترین بارندگی را داشته باشد ، کویر است و قطبین شمال وجنوب زمین هم نوعی کویر محسوب می شوند چرا که در آنجا از بارش ها ، رعد وبرق ها و صاعقه ها خبری نیست .
تفاوت ابر با بخار آب:
1 ـ بخار آب در برودت به قطرات آب تبدیل می شود ولی ابر در برابر برودت وسرما به قطرات آب تبدیل نمی شود به همین علت است که علیرغم برودت ارتفاعات آسمان ، ابر ماهیت ابر بودن خود را حفظ می کند
2 ـ بخارات آب که به صورت رطوبت هوا نمود دارند ، مرئی و قابل دیدن نیستند ولی ابرها ، مرئی و به رنگهای سفید و تیره قابل دیدن هستند .
3 ـ قطرات آب و رطوبت هوا فاقد بار الکتریکی می باشند ولی ابرها مانند خاذن دارای بار الکتریکی می باشند وهر چه این خاذن از بار الکتریکی پُرتر باشد ، رنگ ابر تیره تر وبخاطر جاذبه الکتریکی زمین ، به سطح زمین نزدیکتر می شود .
4 ـ ابر همان رطوبت هوا یا بخارات آب است که در منفذ و فضاهای بین ملکولی آن مملو از الکترون « الکتریسیته ساکن » می شود و جای گرفتن این بار الکتریکی در فضاهای بین ملکولی آن باعث تبدیل بخار آب نامرئی به ابر سفید مرئی می شود و گفتیم که هر چه این بار الکتریکی بیشتر شود ـ ابر سفید ـ تیره تر شده و به سطح زمین نزدیکتر می شود.
بنا براین عاملی که باعث بارش یعنی تبدیل شدن ابر به قطرات آب می شود برودت وسرما نیست .نقش سرما در بارش ها فقط بوجود آوردن تگرگ و بلورهای برف از این قطرات بارش است.
عامل بارندگی ، تخلیه بار الکتریکی ابرهای تیره نزدیک سطح زمین به اِرت زمین است به همین علت است که لحطه ای پس از رعد و برف و صاعقه ، رگبار بارش و باران شروع می شود وپس از بارندگی به علت بالا رفتن رطوبت هوا و رساناتر شدن مسیر انتقال بار الکتریکی ابرها به اِرت زمین ، این انتقال الکتریکی نیازی به صاعقه و رعد و برق ندارد و بار ابرها به ملایمت به زمین تخلیه می شوندو بارندگی تداوم می یابد.
مسئله مهمی که تا کنون مجهول مانده ، چگونگی باردار شدن الکتریکی ابرهاست یعنی ابرها این انبوه الکتریسیته خود را از کجا به دست می آورند؟! ومحور صحبت این مقاله هم همین موضوع بسیار است.
نظریات گوناگونی در این مورد بیان شده ولی آنچه مُسلم است برای پیدا کردن واقعیت باید نگاهی تازه و نو به فیزیک ذرات مخصوصاً « ماهیت نور» داشته باشیم .
نور ، ذره است یا موج ؟! ماکس پلانگ آنرا بسته هائی از انرژی به نام کوانتوم معرفی کرده و...
اگر روزی دانش بشر متوجه شود که نور مانند دیگر ذرات مادی ، ذره است و این ذرات می توانندبه ذرات دیگری مانند الکترون « الکتریسیته» تبدیل گردند و یا از ذرات دیگری بوجود آیند ، پنجره ای به دنیای ناشناخته های علمی جهان باز خواهد شد و آنوقت بشر به بسیاری از راز و رمزهای هستی پی خواهد برد مثلاً متوجه خواهد شد که این ذرات شفق های قطبی ساطع شده از قطبین زمین ، محتویات درون زمین هستند که به پهندشت فضا ساطع می شوند تا ملات و مصالح زایش ستارگان آینده باشند که پیامد تدریجی این عمل ، کوچک شدن و به تحلیل رفتن کُره زمین و همچنین بروز زمین لرزه هاست.
به هر حال ، از صفحات خورشیدی « از نور خورشید » به روش فتو الکتریک ، الکتریسیته استحصال می کنیم ولی نمیدانیم که این الکترونهای جاری « الکتریسیته »استحصال شده از صفحات خورشیدی همان ذرات تبدیل شده نور خورشید هستند که به الکتریسیته تبدیل شده اند و به این نوری که باعث بوجود آودن الکتریسیته شده است می گوئیم انرژی !
آب اقیانوسها و دریاها در اثر تبخیر سطحی به عنوان بخار آب یا رطوب به طبقات بالا صعود می کند. این ملکولهای تصعید شده بخارآب نامرئی هستند ولی کم کم و در اثر فرایند فتوالکتریک و جذب ذرات نور خورشید ، این ذرات نور به ذرات الکترون « الکتریسیته ساکن » تبدیل شده و در بین منافذ ملکولهای بخار آب قرار می گیرند و کم کم این بخارات آب در اثر بار دار شدن به رنگ سفید مرئی در می آیند حال هرچه ابر در مجاورت بیشتر نور خورشید باشد ، پُر بارتر و رنگ آن تیره تر می گردد.
در قطب شمال یا جنوب زمین که این مناطق در زمستانها شش ماه از سال را در محرومیت تابش خورشید ونیمه تاریک می گذرانند چگونه ابرها در اثر تابش نور خورشید باردار الکتریکی گردند و روند بارندگی ها را بوجود آورند . اگر هرازگاهی برف مختصری هم ریزش کند ، این ریزش ها برف نیستند بلکه رطوبت هوا می باشند که در اثر سرمای فوق العاده قطب منجمد می شوند. احمد فتحی ـ مدیر وبلاگ « اسرار ناب هستی »