تبریز/

احداث چالکود در باغ و افزایش نفوذپذیری آب داخل خاک

کارشناس مسئول اصلاح و تغذیه باغات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: کارشناسان افزایش نفوذپذیری آب داخل خاک توسط حفره های مملو از موادآلی را از محاسن ارزشمند چالکود می دانند.

سعیده احمدی در گفتگو با خبرنگار  باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: ریشه ها به طور مستقیم در روش چالکود غذای خود را تامین نموده و غذای سالم تا چندین سال بدون زحمت در اختیار درخت خواهد بود.

وی تصریح کرد: کمبود مواد آلی و زیادی کربنات کلسیم در خاک های زیر کشت باغ ها عاملی برای نفوذ پذیری کم و فعال نبودن ریشه دوانی درختان عنوان شده است.

 احمدی ادامه داد: تهویه مطلوب در روش چالکود عاملی برای  رشد بهتر ریشه ها، سفید و خوش رنگ شدن آنها و تراکم فراوان ریشه ها عنوان شده است.

کارشناس مسئول اصلاح و تغذیه باغات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: چاله های پُر شده با مواد آلی، مکان هایی فاقد آهک و مناسب برای ریشه ها را فراهم آورده و جذب عناصر را بهبود می بخشند.

وی افزود: از آنجا که درخت میوه گیاهی است دائمی هر ساله تراکم ریشه در حوالی منطقه چالکود بیش از پیش افزایش یافته و تماس ریشه با این منطقه غنی از کود افزایش می یابد.

احمدی تاکید کرد: راندمان و کارآیی مصرف کود به شیوه چالکود به مراتب بیشتر از روش پخش سطحی کود در باغات است./س
 
 
برچسب ها: احداث ، چالکود ، باغ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.