مقاله مشاور سابق وزارت خارجه آمریکا در روزنامه واشنگتن پست:

واشنگتن باید درپی یک معامله بزرگ با تهران باشد/ با ایران باید به عنوان یک متحد بالقوه در آینده برخورد شود

مشاور سابق دفتر علوم و فناوری وزارت خارجه آمریکا در مقاله‌ای در روزنامه آمریکایی واشنگتن پست تصریح کرد واشنگتن در مذاکرات هسته ای با ایران باید در پی انجام دادن یک معامله بزرگ با این کشور باشد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه واشنگتن پست در  مطلبی به قلم "نجم‌الدین مشکاتی" مشاور سابق دفتر علوم و فناوری وزارت خارجه آمریکا درباره مقاله جان کری وزیر خارجه آمریکا در اول ژوئیه با عنوان "عراق زمان  برای تصمیم گیری درباره آینده اش را از دست می دهد"، نوشت: کری در مقاله خود  اظهار داشت که "از ابتدای کار،‌ این مذاکرات درباره گزینه پیش روی ایران بوده است... اکنون ایران باید انتخاب کند." اما آمریکا نیز به همان نحو باید با واقعیات نوظهور، جدید شود، الگوی خود را تغییر دهد و با ایران به عنوان یک متحد بالقوه در آینده برخورد کند یا بیش از پیش آنرا از خود دور سازد.

مشکاتی افزود: همانطور که رویدادهای اخیر در عراق و نقاط دیگر خاورمیانه نشان داده است، منافع ملی آمریکا در منطقه فقط از طریق دیپلماسی دو جانبه رو در رو قابل تامین است. هدف مشترک ایران و آمریکا باید به یک معامله بزرگ بیانجامد- یک تضمین امنیتی ملموس، قابل اثبات و پایدار توسط آمریکا و متحدان غربی اش به ایران در ازای باز شدن کامل برنامه های هسته ای ایران به روی آژانس بین المللی انرژی اتمی جهت اطمینان دهی به غرب درباره ماهیت صلح آمیز آن. این معامله باید تامین کننده تضمین های امنیتی به ایران باشد  و به موازات آن حمایت کامل و بدون قید و شرط آنرا از برقراری ثبات در منطقه وسیع تر خاورمیانه از افغانستان تا عراق، سوریه و لبنان جلب نماید.

مقام سابق وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: جای بسی خوشوقتی است که کری از کاربرد عبارت کلیشه ای "همه گزینه ها روی میز است" خودداری کرد و از توصیه "توماس جفرسون" اولین وزیر خارجه آمریکا پیروی می کند که گفت: امیدوارم عقل‌مان همراه با قدرتمان رشد کند و به ما بیاموزد که هرچه کمتر از قدرتمان استفاده کنیم، این قدرت بزرگتر خواهد بود.



انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار