روح‌الله جعفری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

باید در حیطه کاری تئاتر آموزشگاه رنسانس صورت بگیرد

روح‌الله جعفری کارگردان تئاتر گفت: حوزه‌های آموزشی در زمینه‌های نمایش با افت و خیز‌های فراوان روبه رو بوده است. لذا باید در این حیطه رنسانس صورت بگیرد.

روح‌الله جعفری کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار تئاتر باشگاه خبرنگاران گفت: حوزه آموزشی در زمینه‌ی هنرهای نمایشی با افت و خیز فراوان رو به رو بوده است.

 بنابراین با توجه به وضعیت فعلی که در آن قرار داریم حضور آموزشگاه‌های متعدد نمی‌تواند کمکی به بدنه‌ی تئاتر حرفه‌ای نیمه جان فعلی کند.

کارگردان تئاتر "من چه جوری ممکنه یه پرنده باشم" در پاسخ به این پرسش که تئاتر آموزشگاهی‌ می‌تواند پایگاه خوبی برای تئاتر حرفه‌ایی باشد گفت: حضور اساتید کاربلد و همچنین دسترسی داشتن به منابع مکتوب برای آموزش به هنرجویان و دانشجویان و علاقمندان به این حوزه از ملزوماتی است که کار را برای آموزش در این حوزه می‌‌‌تواند سهل و ممکن کرده و یا با دست اندازهای فراوان روبه رو سازد.

کارگردان "تماشاچی محکوم به اعدام" تصریح کرد:‌ با توجه به نگاهی اجمالی به مسئله‌ی آموزشی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی باید به صورت صریح بیان کرد: با توجه به گذشته سی و چهار از عمر انقلاب اسلامی در این حوزه با مشکلات و موانع زیادی رو به رو بوده‌ایم.  لذا در این آموزشگاه‌ها نیز مشکلات بسیاری وجود داد که در حوزه‌ آموزش، علاقه مندان با آن دست به گریبان هستند .


جعفری خاطرنشان کرد:‌ بنابراین با توجه به وضعیت فعلی که در آن قرار داریم حضور آموزشگاه‌های متعدد نمی‌تواند کمکی به بدنه تئاتر حرفه‌ای نیمه جان فعلی کند. لذا باید در این حیطه رنساس صورت بگیرد تا به وضعیت مطلوب برسیم.

این هنرمند تئاتر ضمن بیان این که این موضوع که، عده‌ای از اساتید تئاتر آموزشگاهی‌ پس از اتمام دوره‌های آموزش با دانشجویان خود تئاتر حرفه ای اجرا کرده و بلیت با قیمت تئاتر حرفه‌ای می فروشند، افزود: با توجه به سرفصل‌های دروس که در این آموزشگاه‌ها تدریس می‌شود علاقه‌مندان به حوزه هنرهای نمایش در یک فرصت زمانی کوتاه نمی‌توانند حتی اصول پایه این حرفه و هنر را فرابگیرند.

 وی ادامه داد:‌ با توجه به وضعیت نگران کننده آموزشی در این آموزشگاه هنرجویان نمی‌توانند در پایان یک ترم و یا یک فصل، نمایشی را اجرا کنند زیرا هنرجویان حتی اصول اولیه را فرا نگرفته‌اند و کارهای کلاسی خود را نیز نمی‌توانند با ملاک‌ها و معیارهای درست و اصولی به پایان برسانند پس، درست نیست در این آموزشگاه‌ها که کارهای کلاسی به جای کارهای حرفه‌ای رنگ آمیزی شوند و با قیمت بلیت گران به مخاطبان علاقمند در این حوزه ارائه شود.

جعفری در پایان با بیان این که راهکارهای زیادی برای بهتر شدن تئاتر آموزشگاهی وجود دارد اظهار داشت: استفاده از منابع دست اول و بکارگیری اساتید مجرب در این حوزه می‌تواند به عنوان یکی از اولین اقداماتی باشد که در این حوزه باید صورت گیرد.

وی افزود: گام بعدی بازنگری و تحول اساسی در دروس و سرفصل‌هایی که در این آموزشگاه‌ها ارائه می‌شود صورت گیرد. مسئله‌ی دیگر طراحی و آزمایشگاه‌هایی است که بتواند داشته‌های مطلوب یک هنرجو را به صورت عملی به صحنه ظهور برساند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار