هاآرتص:

مذاکرات هسته‌ای ایران و تحولات منطقه مانع حمله گسترده نتانیاهو به غزه

روزنامه هاآرتص در گزارشی به قلم رئیس سابق شین بت اسرائیل، نوشت: تحولات اخیر خاورمیانه احتمال حمله اسرائیل به غزه را از بین می‌برد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه هاآرتص در پایگاه اینترنتی خود و در تحلیلی به قلم "یووال دیسکین" رئیس سابق سازمان شین بت نوشت: هیچ کس تردیدی ندارد که به هم زدن توافق میان اسرائیل و فلسطینیان کار دشواری نخواهد بود زیرا اختلاف آنها ریشه ای عمیق دارد و مسائلی که نیازمند سازش هستند بسیار پیچیده اند. 

"دیسکین" بااشاره به تحولات منطقه افزود: از نفوذ آمریکا به عنوان یک میانجی کاسته می‌شود. اروپا درگیر مسائل خود در اوکراین است و شهرک سازی هم با سرعت هرچه تمامتر ادامه دارد. روندهایی را که در جریان تغییرات خاورمیانه وجود دارند نیز نمی توان نادیده گرفت. ایران همچنان در حال مذاکره است و در عین حال به فعالیت‌های هسته‌ای خود ادامه می دهد، سوریه درگیر بحران است.  درگیری های سوریه و سیل پناهندگان سوری ثبات لبنان را نیز تحت تاثیر قرار داده است. عراق درحال جنگ با داعش است، عربستان سعودی هم باب مذاکره با ایران را باز کرده است. حکومت فعلی مصر درگیر مبارزه با اخوان المسلمین و مشکلات بی شمار اقتصادی خود است. اردن تلاش می کند در میان مشکلات اقتصادی و مواجهه با بی ثباتی های داخلی خود از موج پناهندگان سوری و احتمالا عراقی، رهایی یابد. از همه بدتر این است که حماس و فتح در مسیر آشتی با یکدیگر گام بر می دارند.
 
این گزارش می‌افزاید: تهدید درگیر شدن اسرائیل در یک جنگ متعارف با یک اتحاد عرب هم از میان رفته است.

به اعتقاد نویسنده درگیری میان اسرائیل و فلسطینیان اکنون به گونه ای است که از خطرهای مهمی حکایت دارد اما فرصت های مهمی هم در خاور میانه پدید آمده است. مشکل اصلی زمان است، درگیری میان اسرائیل و فلسطینیان اکنون درحال رسیدن به مرحله ای است که دیگر امکان برگشت وجود ندارد. اما چه باور کنیم و چه نه، تحولات منطقه مانع حمله گسترده نتانیاهو به غزه محسوب می‌شود.

انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار