یزد/

امسال شهر یزد از خطوط BRT بهره‌مند می‌شود/این پروژه در سه نقطه شهر یزد اجرا میشود

در حال حاضر استفاده از وسیله نقلیه شخصی در شهر یزد از مطلوبیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که هیچ گونه محدودیتی برای استفاده وجود ندارد و دارای ویژگی‌های بسیار مهمی ‌‌همچون راحتی و امنیت است.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد

با این حال نباید غافل شد که استفاده بیش از حد از وسیله نقلیه شخصی، بدون شک آینده شهر یزد را با معضلات ترافیکی بسیار جدی روبه‌رو خواهد کرد.

البته یکی از راهحل‌های رفع این معضل، سوق دادن مردم شهر به سمت استفاده از حمل و نقل همگانی است که مهمترین بخش آن سیستم اتوبوسرانی است ولی این در حالی است که وضعیت فعلی این ناوگان مردم را نسبت به حمل و نقل عمومی ‌بی‏رغبت کرده است.

اخیراً مسئولان شهر یزد از قریب الوقوع بودن اجرای طرح BRT (بی.آر.تی) یا اتوبوس‌های تندرو در شهر خبر داده‌اند تا شاید با اجرای آن، شاهد رونق استقبال مردم از این نوع حمل و نقل عمومی‌ باشیم.

"محمدرضا عظیمی‌زاده" شهردار یزد با تاکید بر این که باید همه مدل‌های حمل و نقل عمومی‌ را در شهر گسترش داد، افزود: در حال حاضر تنها سیستم حمل و نقل عمومی‌ شهر یزد، اتوبوس است.

وی ادامه داد: البته تاکسی نیز بیشتر به عنوان سیستم حمل و نقل لوکس مدنظر است ولی به نظر باید تاکسی‌های گردشگری را هم در شهر زیاد کرد چون عملکرد تاکسی‌ها بیشتر به صورت دربستی است.

شهردار گفت: می‌توان با نظارت بر عملکرد سازمان تاکسیرانی نیز وضعیت این ناوگان را سامان داد، اما در نهایت سیستم‌های نوین حمل و نقل هم باید در شهر اجرا شود تا شهروندان در حداقل زمان به مقصد خود برسند و از این رو رغبت آنها به تردد با خودروهای تک سرنشین هم کمتر خواهد شد.

وی یکی از راهکارهای ارتقای سیستم اتوبوسرانی را ایجاد خطوط اتوبوس تندرو یاBRT در شهر عنوان کرد و افزود: بدون شک ایجاد این خطوط در شهر یزد می‌تواند سهم بسیار پایین سیستم اتوبوسرانی از سفرهای روزانه را افزایش دهد.

این مسئول با بیان این که با اجرای این سیستم، ایستگاه‌های انتظار مسافران به صورت خاص طراحی و ایجاد خواهد شد، اظهار کرد: کریدورهای شلوغ و پرمسافر شهر بر اساس مطالعات کارشناسان مکانسنجی و مشخص شده است.

عظیمی‌زاده در رابطه با این کریدورها اظهار کرد: مسیر اول از پايانه فضاي سبز تا پايانه اتوبوسراني بين شهري یزد با عبور از محورهاي نواب صفوي، بلوار دولت‌آباد، بلوار ۲۲بهمن و بلوار هفده شهریور، این مناطق را پوشش می‌دهد، مسیر دوم نیز از پایانه شهید آقابابایی تا پایانه دروازه قرآن است که از محورهاي میدان شهدای محراب، خیابان کاشانی، خیابان دهم فروردین، خیابان ایرانشهر و بلوار جمهوری عبور می‌کند و کریدور سوم نیز پایانه شهید آقابابایی را به دروازه قرآن با عبور از میدان شهدای محراب، بلوار دانشجو، میدان باهنر، بلوار پاکنژاد و بلوار جمهوری متصل خواهد کرد.

به گفته شهردار، این مسیرها با عبور از خیابان‌های اصلی و پرتردد با فراهم کردن دسترسی برای همه مناطق شهر، امکان بهره‌برداری را به حداکثر رسانده است و در سال‌جاری با مطالعات صورت گرفته، کریدور اول با عبور از بلوار هفده شهریور و سه راه شحنه اجرایی خواهد شد.

در این رابطه "مرتضی شایق" رییس شورای اسلامی ‌‌شهر یزد هم به خبرنگار ایسنا - منطقه یزد، گفت: مطالعات این خطوط از سوی شهرداری تهیه و در شورای شهر ارائه شده و به تصویب رسیده است که براساس آن، در سه محور پرتردد شهر یزد اجرا خواهد شد.

وی افزود: اعتبار اجرای این طرح معادل هفت تا هشت سال بودجه شهرداری یزد است چرا که جدا از تجهیزات مورد نیاز، زیرساخت‌های آن هم باید در شهر فراهم شود و نیاز به ساخت ایستگاه‌ها، پل‌های عابرپیاده و اتوبوس‌های خاص دارد.

وی ادامه داد: در سال جاری اعتباری برای آغاز این طرح به شهرداری یزد، تخصیص یافته است که محور پايانه فضاي سبز تا پايانه اتوبوسراني بين شهري با عبور از معابر پر تردد این مسیر اجرایی خواهد شد.

برچسب ها: بهرهگیری ، از ، خطوط brt
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.