بخشایش در نطق میان‌دستور:

نیازی به شکل‌گیری خانه احزاب در کشور نیست

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به تشکیل خانه احزاب در ایران، گفت: جامعه مطلوب، جامعه‌ای است که احزاب به معنای واقعی کلمه کارکرد حزبی پیدا کرده تا طبقه متوسط را از لحاظ کمی و کیفی نهادینه سازند و جامعه مدنی را در ذیل لوای مردم‌سالاری دینی بانشاط و پرطمطراق نمایند

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، احمد بخشایش اردستانی در جلسه علنی امروز سه‌شنبه (17 تیرماه) در نطق میان دستور، گفت: قبل از بیان نطق خود، باید نکته‌ای را به هیات رئیسه مجلس متذکر شوم و آن اینکه در بحث استیضاح‌ وزرا به نام مصالح ملی مسایل فردی مدنظر قرار گرفته و در این میان کم‌کاری و اغماض صورت می‌گیرد و همینطور جایگاه مجلس درحال تنزل است درحالی که مجلس باید التزام به قانون داشته باشد.
 
این نماینده مجلس اظهار داشت: من به عنوان نماینده ناظر در کمیسیون ماده 10 احزاب مشغول فعالیت هستم، به همین دلیل قصد دارم درباره خانه احزاب مطالبی را به عرض نمایندگان برسانم.
 
اردستانی ادامه داد: من ابتدا با طرح سوالی می‌گویم که خانه احزاب در ایران مورد نیاز است یا نه؟ و در جواب این سوال می‌گویم ما به حزب نیاز داریم، نه خانه احزاب؛ که البته برای این استدلال نیز دلیل محکمی دارم.
 
وی افزود: خانه احزاب بیشتر در کشورهای شرقی با سابقه استبدادی شکل گرفته، بدین صورت که کشورهای جهان از لحاظ جغرافیای حزبی به دو بخش تقسیم می‌شوند از جمله؛ کشورهای قدرتمند از لحاظ قدرت که از سوی دیگر از لحاظ دولت و جامعه مدنی ضعیف هستند و قدرت در چنین جوامعی از سلسله مراتب عمودی پیروی می‌کند.
 
این نماینده مجلس اظهار داشت: نفوذ دولت‌ها بر احزاب در چنین جوامعی، از طریق رسانه‌ها و روزنامه‌ها کنترل‌گرا است و احزاب در  این کشورها همچون شوروی سابق، ابزارگونه در جهت تحکیم پایه‌های حاکمیت عمل کرده و برای متحد و منسجم ساختن احزاب در کشورهای مستبد نیاز به خانه احزاب دارند. 
 
اردستانی ادامه داد: آنچه امروزه دغدغه ذهنی محققین این موضوع را به خود جلب کرده این است که عده‌ای شروع به حزب‌بازی کرده‌اند، به طوری که آنها با عضو شدن در چند حزب به راحتی جبهه تشکیل می‌دهند، این در حالی است که جبهه باید از چند حزب پردامنه به وجود آید تا کارکردش در هنگام انتخابات به اوج رسیده و با پایان انتخابات نیز به سقوط رود و اصولا جبهه از لحاظ سیاسی ائتلاف سیال و غیررسمی از احزاب بوده و برخلاف احزاب دارای تشکیلات منسجم و خاصی نیست.
 
این نماینده مجلس در پایان خاطرنشان کرد: جامعه مطلوب، جامعه‌ای است که احزاب به معنای واقعی کلمه کارکرد حزبی پیدا کرده تا طبقه متوسط را از لحاظ کمی و کیفی نهادینه سازند و جامعه مدنی را در ذیل لوای مردم‌سالاری دینی بانشاط و پرطمطراق نمایند، در چنین جامعه‌ای اگر نیاز به خانه احزاب خالی از اشکال نباشد، تشکیل آن بعید به نظر می‌رسد.
 
انتهای پیام/

برچسب ها: کمیسیون ، امنیت ، ملی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار