گرگان / براي دومين بار اتفاق افتاد:

یکصد هکتار از منطقه ای ییلاق دشت پارک ملی گلستان در آتش سوخت/ چهارمین آتش سوزی از ابتدای تیرماه

مدیر پارک ملی گلستان گفت: برای دومین بار در دو روز گذشته بخش هایی از پارک ملی گلستان دچار حریق شده است.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران   گرگان ، جواد سلیاری گفت: این آتش سوزی دیروز از ساعت 12 ظهر آغاز شد و یکصد هکتار از منطقه ای به نام ییلاق دشت پارک ملی گلستان را سوزاند و در ساعت 18 نیز با کمک تمام اقشار مردم مهار شد.

وی گفت: متاسفانه این چهارمین آتش سوزی در پارک ملی گلستان از ابتدای تیرماه تاکنون است.

مدیر پارک ملی گلستان اظهار کرد: علت این حادثه متاسفانه باز هم عامل انسانی است و 95 درصد آتشسوزیهایی که در پارک ملی گلستان اتفاق میافتد به دلیل سهلانگاری مسافران عبوری است که در حاشیه جاده اقامت موقت دارند.

سلیاری بیان کرد: آتشسوزی پارک از آن دسته آتشسوزیهایی بود که منشا آن از داخل پارک بوده و میتواند کار یک شکارچی غیرمجاز باشد.

وی وجود جاده، خشکسالی، کمبود باران و بیاحتیاطی مسافران را از عوامل تاثیرگذار بر آتش سوزی های احتمالی در این منطقه دانست و گفت : دراین آتش سوزی که در مراتع پارک ملی گلستان اتفاق افتاد بیشتر درختچههای بیشهزاری نظیر کرکو و سیاهتلو از بین رفته اند.

پارک ملی گلستان نخستین پارک ثبت شده ایران در فهرست آثار طبیعی و هشتمین ذخیرگاه زیست کرده در دنیا محسوب می شود که در حد فاصل استان های گلستان و خراسان شمالی قرار دارد.

این پارک ملی شامل  چشم اندازهای متنوع، منابع آبی متعدد نظیر رودخانه‏ ها، نهرها و چشمه‏ ها و آبشارها است و از تنوع زیستی و ارزش های اکوتوریستی بالایی برخوردار است.

تاکنون 69 گونه پستاندار، 150 گونه پرنده، 3 گونه دوزیست و 24 گونه از خزندگان در این پارک شناسایی شده اند، همچنین گونه‏های گیاهی آن 1365 مورد است.

پوشش گیاهی آن شامل بلوط، بلندمازو، ممرز، انجیلی، پلت، شیردار، کرکو، آزاد، اوری، توسکای قشلاقی، کلهو، انجیر، توت، ملچ، داغداغان، ازگیلف ولیک، زالزالک، سیاه تلو، گوجه وحشی، شیر خشت، گردو، تمشک، انار وحشی، گلابی وحشی، زرشک، تاغ، گز، پرند، کاروانکش، گون، چوبک، درمنه، خارشتر و ارس است/س


برچسب ها: آتش ، پارک ، گلستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.