تجمل گرایی مانع ازدواج به موقع جوانان می‌شود

مصرف گرایی و تجمل گرایی در زندگی شهری تبدیل به یک فرهنگ شده است که به عقیده کارشناسان حوزه خانواده افراط در این فرهنگ موجب آسیب‌های جدی از جمله مانع ازدواج به موقع جوانان می‌شود.

 حجت الاسلام حمیدرضا رحمانی، کارشناس حوزه خانواده در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، درباره تجمل گرایی گفت: در تجمل گرایی جایی به آسیب اجتماعی تبدیل می‌شود که به اصراف و چشم و هم چشمی منجر شود.

وی افزود: خانواده‌ها باید تلاش کنند متناسب با درآمد خودشان خرید کنند و از چشم و هم چشمی پرهیز کنند. چرا که موجب نهادینه شدن فرهنگ غلطی در خرید می‌شود.این کارشناس اظهار داشت: باید توجه کنیم تجمل گرایی با زیبایی و آراستن اشتباه مقایسه نشود، زیرا انسان ذاتا زیبایی را دوست دارد و یک نیاز فطری است و این امر نه تنها بد نیست بلکه در دین اسلام سفارش شده است و ائمه معصومین هم خود را با لباس‌های زیبا می‌آراستند، اما آنچه که باید به آن توجه شود، پرهیز از چشم و هم چشمی است که باید با آن مبارزه شود.

وی همچنین درباره آسیب‌های اجتماعی تجمل گرایی گفت: افراط در این موضوع زندگی را برای مجرد‌ها و هم متاهل‌ها سخت می‌کند، زیرا موجب می‌شود که افراد هرچقدر کار کنند و تلاششان را بیشتر کنند، رضایتمندی برایشان حاصل نمی‌‌شود،زیرا در چرخه باطل هستند و از تجمل و اصراف ارضاء نمی‌شوند و این مسئله بیشتر در بحث ازدواج جوانان نمود پیدا می‌کند، زیرا در فرهنگ ایرانی خانواده معتقدند که باید مراسم باشکوهی برای فرزندان خود برگزار کنند و این امر با فرهنگ مصرف گرایی و تجمل گرایی همراه می‌شود و ازدواج برای جوانان را سخت تر می‌کند و منجر می‌شود سن ازدواج افزایش یابد.

این کارشناس خانواده درباره تاثیر تجمل گرایی در اقتصاد خانواده‌‌ها افزود: در مسئله ازدواج مشکل جدی خانواده‌ها عدم درآمد کافی نیست، بلکه درست خرید کردن است.

متاسفانه در خانواده‌ها شاهد هستیم که برای علم و دانش و محصولات فرهنگی مانند کتاب به میزان کافی هزینه نمی‌کنند ام برای یک وسیله ارتباطی مثل موبایل با قیمت‌های گزاف هزینه می‌کنند.

حجت الاسلام رحمانی خاطرنشان کرد: اشاعه فرهنگ مصرف گرایی و تجمل گرایی همراه با توسعه و مسائل ارتباط جمعی و شبکه‌های اجتماعی رو به افزایش است و گستره آن از شهرهای بزرگ به شهر‌های کوچک در حال رشد می‌باشد و همراه با آن آسیب‌های مصرف گرایی و تجمل گرایی جدی تر می‌شود.

انتهای پیام/
 

برچسب ها: تجمل ، ازدواج ، مصرف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار