یک روزنامه ژاپنی مدعی شد:

ایران برای نصب 8 هزار سانتریفیوژ نسل 6 به 1+5 پیشنهاد داد

یک روزنامه ژاپنی مدعی شد ایران به 1+5 برای نصب 8 هزار سانتریفیوژ نسل 6 و در مقابل نظارت کامل آژانس بر تأسیسات هسته‌ای پیشنهاد داده است

 به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ روزنامه "آساهی شیمبون"  امروز در گزارشی به نقل از یک مقام ایرانی مدعی شد که ایران پیشنهاد تازه‌ای را به 1+5 ارائه و در آن درخواست نصب 8000 سانتریفیوژ پیشرفته IR-6 پس از دوره‌ای هشت ساله را مطرح کرده است.

این گزارش مدعی شد بر اساس این پیشنهاد تمامی برنامه غنی‌سازی ایران تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار می‌گیرد. این طرح که در مذاکرات جاری هسته ای مطرح شده، به آژانس اجازه می‌دهد تا بر ابعاد، مدت زمان و محل‌های برنامه غنی‌سازی ایران نظارت داشته باشد.

این گزارش ادامه داد:"به گفته منبع دولتی، ایران دری آن است تا در طرح پیشنهادی اجازه نصب حدود 8000 سانتریفیوژ پیشرفته مدل IR-6 را دریافت کند."

این روزنامه نوشته است که ایران در مقابل "هیچ کارخانه غنی‌سازی دیگری بدون تائید آژانس راه نمی‌اندازد و آژانس هم اختیار دارد تا در مورد تعداد کارخانه‌های هسته‌ای فعال و همچنین طول دوره فعالیت آن‌ها تصمیم‌گیری کند و سانتریفیوژها نیز در محلی نصب می‌شوند که کارشناسان آژانس بتوانند به راحتی بر آن‌ها نظارت داشته باشند."

در این گزارش آمده است فرآیند جایگزین کردن سانتریفیوژهای کنونی ایران با نسل ششم، 8 سال به طول می‌انجامد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار