بورس کالا این بار میزبان قراردادهای سلف؛

"قرارداد سلف" کمک‌کننده بخش تولید و صنعت است

پناهیان گفت: قرارداد سلف استاندارد امکان معاملات مجدد و حضور سرمایه‌گذاران متعهد در بازار سرمایه را فراهم کرده است.

حسین پناهیان، مدیر عامل بورس کالا در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران در خصوص معاملات سلف  استاندارد سنگ آهن بیان کرد: یکی از ابزارهایی که در بورس کالا طراحی شده و از سال گذشته به دنبال عملی کردن این طرح بوده‌ایم، قرارداد سلف استاندارد یا سلف موازی استاندارد است.  

وی گفت: مهم‌ترین ویژگی این ابزارها امکان تأمین مالی سریع، آسان و راحت برای بخش صنعت و تولیدکنندگان است.  

مدیرعامل بورس کالا در مورد شرایط این قرارداد برای تولیدکنندگان ادامه داد: تولیدکنندگان می‌توانند منابع مالی مورد نیاز را برای دوره بلند مدت مثلا یک ساله تأمین کنند و بورس کالا متعهد می‌شود که کالا را در ظرف این مدت تحویل دهد.  

پناهیان درخصوص چگونگی عرضه قرارداد سلف استاندارد بیان کرد: 2 عرضه برای خریداران در این قرارداد وجود دارد، یکی عرضه اولیه و دیگری ثانویه می‌باشد.  

وی درخصوص عرضه اولیه گفت: عرضه اولیه در طی 5 روز انجام می‌شود و امکان حضور سرمایه‌گذاران در این بازار وجود دارد، که براساس حضور اولیه سرمایه‌گذاران امکان ثانویه این قراردادهای سلف برای سرمایه‌گذرانی که در انتظار سود هستند فراهم می‌شود.  

مدیر عامل بورس کالا در مورد منابع مالی موجود در قراردادهای سلف عادی تصریح کرد: مهم‌ترین نکته‌ای که در قراردادهای سلف عادی وجود دارد بحث منابع مالی است، یعنی خریدار و سرمایه‌گذار باید تا زمان تحویل معطل بمانند تا قرارداد خود را عملی کنند.

وی در این خصوص ادامه داد: در قرارداد سلف استاندارد امکان معاملات مجدد و حضور سرمایه‌گذاران متعهد فراهم آمده است.   

پناهیان درخصوص زمان امکان و قابلیت معاملات مجدد در قرارداد سلف اظهار داشت: بر اساس دستورالعمل بعد از 10 روز از عرضه اولیه امکان معاملات مجدد و در اصطلاح امکان عرضه ثانویه وجود دارد.  

مدیرعامل بورس کالا در ادامه در خصوص مقدار و حجم معاملات سلف گفت: در این قراردادها 500 هزار تن سنگ آهن دانه رنگی که توسط شرکت صنعتی و معدنی گل گوهر عرضه شده و با توجه به ویژگی‌های قراردادی این امکان وجود دارد تا منابع مالی براساس حجم عرضه و قیمت که در معاملات امروز کشف شد، تأمین مالی نماید و متعهد به تحویل کالا در سر رسید (یکساله) خواهد شد.  

وی درخصوص منحصر بفرد بودن این قرارداد بیان کرد: قبلا معاملات سلف عادی انجام می‌شد و این اولین بار است که سلف موازی استاندارد در ایران راه‌اندازی می‌شود.  

پناهیان در این خصوص ادامه داد: تمامی منابع مالی این ابزار از طریق بازار سرمایه فراهم شده و بدون اینکه بازارهای موازی به عنوان بازار پولی و بانکی دخالتی داشته باشند کلیه منابع مالی از طریق بازار سرمایه و از طریق خود سرمایه‌گذاران تأمین مالی شده است.  

مدیرعامل بورس کالا در پایان درخصوص قرارداد سلف بیان کرد: قطعا این بحث و راه‌اندازی این ابزارها در کالاهای متعدد ادامه خواهد داشت، کما اینکه با شرکت‌های متعددی مذاکراتی انجام داده‌ایم و انتظار ما این است که به صورت مستقیم به تولید کشور و صنعتگردانی که نیاز به منابع مالی دارند کمک کنیم.  

انتهای پیام/
برچسب ها: مدت ، سلف ، منابع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار