اکران فیلم‌های مظلومیت مردم سردشت در پارک لاله این شهر

از 21 تیرماه به مدت سه شب بعد از افطار، فیلم های بسته ایران قربانی حقوق بشر در پارک لاله سردشت اکران می شود.

به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران به نقل از عمارفیلم، از 21 تیرماه به مدت سه شب بعد از افطار، فیلم های بسته ایران قربانی حقوق بشر در پارک لاله سردشت اکران می‌شود.

فیلم هایی چون "چریکه بی رنگ" و "بوی لیمو می آید" از جمله فیلم هایی است که در این برنامه اکران می گردد. این فیلم ها به مظلومیت مردم ایران در فاجعه بمباران های شیمیایی صدام می پردازد که به فاجعه سردشت پرداخته اند. بمباران شیمیایی سردشت هفتم و هشتم تیر ماه 1366 توسط صدام صورت گرفت و بیش از 120شهید و هزاران جانباز ثمره این بمباران بود. شهدا و جانبازانی که بسیاری از آنها را کودکان مظلوم سردشت تشکیل می دادند. لذا آقای لقمان شهابی از اکران کنندگان مردمی جشنواره فیلم عمار  اقدام به اکران فیلم های بسته "ایران قربانی حقوق بشر" در سردشت نموده است.

آقای شهابی گفت: هدف ما از اکران، یکی جا انداختن فرهنگ اکران این قبیل فیلم های ارزشی است. این فیلم ها بصیرت را افزایش می دهد. امیدوارم که این خبر رسانه ای شود و همه مردم دنیا از این واقعه و وقایع مشابه مظلومیت ایران در بحث حقوق بشرمطلع شوند. من می خواهم به عنوان یک کرد حمایت خود را از هنرمندان ارزشی نشان دهم.

ایشان افزود:  هدف بزرگ ما نشان دادن مظلومیت قربانیان شیمیایی منطقه است. در یکی از همین مستندها  که می خواهیم اکران کنیم، با شخصی مصاحبه می شود و با وجود جانباز شیمیایی بودنشان مورد بی مهری مسئولان قرار گرفته اند. ایشان با یک کپسول اکسیژن روزها در یکی از روستاها سرمی کند. ما از ایشان خواستیم در برنامه ما حاضر شود و ایشان میهمان ويژه اکران های ما هستند. 

 لقمان شهابی دانشجوی تربیت بدنی اهل بوکان و از اکران کننده فعال مردمی جشنواره عمار از نحوه آشنایی خود با جشنواره عمار می گوید: بحث جشنواره ها دراین منطقه ما در آذربایجان غربی، کم رنگ است و بنده از طریق سایت از جشنواره عمار با خبر شدم و پس از اشنایی ثبت نام کردم و تقاضای اکران دادم. نخستین بار هم در دانشگاه آزاد بوکان فیلم کرایه ها آماده را اکران کردیم که سایت جشنواره نیز خبر آن را منعکس کرد.

لقمان شهابی در ادامه از علت تاخیر اکران فیلم ها در سالروز حادثه سردشت گفت: به دلیل امتحانات وقفه ای در اکران ها صورت گرفت. اینجا هر ساله  سازمان ها و ارگان های زیادی برای شهدای سردشت مراسم می گیرند؛ من ایده ای داشتم که فیلم های جشنواره عمار را که با این موضوع و مظلومیت مردم ایران به خصوص سردشت مرتبط هست را در یادبودها و مراسم ها پخش کنیم منتها فیلم ها به موقع به دستم نرسید. از طرفی بسیار دوست داشتم که این فیلم ها امسال پخش شود.
  
آقای شهابی که اکران فیلم ها را به صورت مردمی و با همت شخصی و خود و دوستانش انجام می دهد از مشکلاتی که در این زمینه داشته و می گوید: من ساکن بوکان هستم و تا سردشت 120 کیلومتر فاصله دارم. فیلم ها را برای دریافت مجوز به همه سازمان ها و ارگان ها فرستادم و باعث شد که اکران ها تا الان به تاخیر بیفتد. حتی یکبار برای اکران ها برنامه ریزی کردیم و به دلایل امنیتی کار را متوقف نمودند تا امروز صبح که با من تماس گرفتند و گفتند مشکلی برای اکران ها وجود ندارد. انجمن دفاع از حقوق مصدومین شیمیایی سردشت برای دریافت مجوز بسیار به ما کمک کرد، به خصوص باید از آقای مهدی نباتی که خودشان نیز از خانواده های مصدومین این حادثه هستند تشکر کنم که در این زمینه تلاش زیادی انجام دادند. با توجه به شرایط ماه مبارک و گرمی هوا تصمیم گرفتیم اکران ها را در یک محیط باز انجام دهیم. لذا پارک لاله سردشت را برای اکران ها انتخاب کردیم و دوستان در حال آماده سازی فضای پارک برای اکران ها هستند.

ایشان ضمن دعوت از همه مردم سردشت برای تماشای فیلم ها بعد از افطار افزود: بنا داریم با مسابقه های جذاب میزان آگاهی کودکان درباره فاجعه سردشت را افزایش دهیم.


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار