آیا کاهش کالری به معنی کاهش مواد مغذی است؟

هرگونه ساختار بدنی به مقدار خاص کالری برای عملکرد مطلوب نیاز دارد حتی زمان خواب بدن کالری می‌سوزاند بنابراین دریافت کالری کافی در رژیم غذایی حتی زمانی که برای از دست دادن وزن تلاش می‌شود، مهم است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، کاهش کالری به معنای کاهش مواد مغذی ضروری است به عبارتی دریافت کالری و مواد مغذی کم بطور بالقوه تهدیدی برای زندگی بوده و انواع مشکلات سلامتی را منجر می‌شود. هرگونه ساختار بدنی به مقدار خاص کالری برای عملکرد مطلوب نیاز دارد حتی زمان خواب بدن کالری می‌سوزاند بنابراین دریافت کالری کافی در رژیم غذایی حتی زمانی که برای از دست دادن وزن تلاش می‌شود، مهم است.

مقدار کالری مورد نیاز روزانه

نیاز روزانه بدن به کالری به جنس، سن، ترکیب و اندازه بدن و میزان فعالیت روزانه بستگی دارد. هنگامی که بدن بیش از نیازش کالری مصرف می‌کند کالری اضافی به‌صورت چربی در بدن ذخیره شده و باعث افزایش وزن می‌شود و هنگامی که بدن بطور قابل توجهی کالری کمتری مصرف می‌کند بدن از چربی‌های ذخیره شده استفاده کرده که باعث از دست دادن وزن بدن می‌شود. متخصصان تغذیه مصرف روزانه کالری را در یک مرد، بالای 1500کالری و در یک زن، بالای 1200 کالری توصیه می‌کنند.

دریافت کالری کمتر معمولاً منجربه کاهش وزن می‌شود اما دریافت کالری خیلی کم در یک دوره زمانی طولانی ذخایر چربی را در بدن از بین می‌برد. دریافت کمتر از 1200یا 1500 کالری در روز باعث احساس گرسنگی بدن می‌شود و سوخت و ساز بدن هنگام دریافت کالری کمتر به عنوان یک مکانیسم دفاعی در برابر گرسنگی کاهش پیدا می‌کند. بنابراین کلید کاهش وزن کنترل مقدار دریافت کالری از طریق کم خوردن نیست بلکه افرادی که به اندازه کافی می‌خورند با حفظ سوخت و ساز بدن کالری سوزی را در حد ثابت نگه می‌دارند.

مصرف کالری در مقدار بسیار پایین در یک دوره زمانی طولانی به سلامتی آسیب می‌رساند در واقع این امر نه تنها بدن را از دریافت کالری مورد نیاز محروم می‌کند بلکه بدن از دریافت مواد مغذی نیز محروم می‌شود. اثرات فیزیکی دریافت کالری کم شامل فشار خون و قند خون پایین است که باعث سرگیجه و غش می‌شود همچینین نازک شدن و ریزش مو، کاهش تراکم استخوان، ضربان قلب نامنظم و شکنندگی ناخن‌ها، خشکی پوست، خستگی، قطع قاعدگی و یبوست از دیگر خطرات کاهش زیاد دریافت کالری روزانه است.

اگر کاهش مصرف کالری به منظور از دست دادن وزن و تناسب اندام انجام می‌شود بهتر است با افزایش سطح فعالیت‌های فیزیکی کالری اضافی را بسوزانید که البته تأثیر بیشتری نسبت به کم خوردن غذا یا مصرف کم کالری دارد. رژیم‌های غذایی که بدون مشورت پزشک صورت می‌گیرد و در آن بدن کمتر از 1200یا 1500 کالری دریافت می‌کند با کمبود مواد مغذی در بدن اثر سویی بر جای می‌گذارند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار