کرمانشاه/

عامل بیماری تب کریمه کنگو چیست؟

مسئول پیشگیری از بیماریهای واگیردار مرکز بهداشت استان کرمانشاه عامل اصلی انتقال بیماری تب کریمه کنگو را کنه "هیالوما" عنوان کرد و گفت: در راستای پیشگیری از این بیماری افراد باید به طور جد از کندن و یا له کردن کنه روی بدن دام ها خودداری کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه  ؛حسین بیگلری ، تب کریمه کنگو را یکی ازبیماریهای مشترک انسان و حیوان عنوان کرد و افزود: این بیماری در گروه تب های خونریزی دهنده قرار دارد.

به گفته بیگلری تب های خونریزی دهنده بیماریهای مختلفی را شامل می شوند که از جمله آنها می توان به تب زرد، تب دنگ و ابولا اشاره کرد.

بیگلری کنه "هیالوما" را عامل اصلی انتقال بیماری تب کریمه کنگو عنوان کرد و افزود: تب کریمه کنگو به سه روش له کردن و یا گزش کنه، تماس غیر محافظت نشده با دام یا مصرف فرآورده های دامی آلوده به ویژه گوشت فاقد استانداردهای بهداشتی و نیز از طریق خون و ترشحات آن در بیمارستانها قابل انتقال است.

بیگلری اظهار کرد: با ورود ویروس کریمه کنگو (CCHF) به داخل بدن پس از چند روز دوره نهفتگی، بیماری خود را با علائمی مانند تب بالا و سردرد شدید نشان می دهد.

وی افزود: پس از سه تا شش روز از این مرحله، علائم خونریزی دهنده بیماری مانند خونریزی از لثه ها، مخاط چشم و بینی و یا خونریزی وسیع زیر پوستی ظاهر می شود.

بیگلری اظهار کرد: ویروس تب کریمه کنگو پلاکت های خون را کاهش داده و سیستم انعقاد خون را دچار مشکل می کند و به دنبال آن خونریزی در بدن فرد شروع می شود.

مسئول پیشگیری از بیماریهای واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه این بیماری را با 30 درصد خطر مرگ و میر همراه دانست و اظهار کرد: بیماری تب کریمه کنگو درمان اختصاصی نداشته و تنها درمان نگهدارنده و دارویی مانند تزریق پلاکت خون به بیمار برای آن تجویز می شود./س


برچسب ها: کرمانشاه ، تب ، کنگو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.