راه اندازی مجدد دستگاه NMR در دانشکده شیمی"دانشگاه شریف"

NMR یا دستگاه تشدید مغناطیسی هسته، یکی از مهم‌ترین دستگاه‌ها برای انجام تحقیقات در علم شیمی تلقی می شود.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران،با پیگیری‌های به عمل آمده توسط مسئولین دانشکده شیمی و حمایت مسئولان دانشگاه، دستگاه NMR (تشدید مغناطیسی هسته) 500مگاهرتزی که دو سال پیش به علت تحریم‌ها و عدم تحویل هلیم مایع مورد نیاز دستگاه از سرویس‌دهی خارج شده بود، مجدداً راه اندازی و آماده کار شد.

بنا بر این گزارش، دستگاه NMR (Nuclear Magnetic Resonane  یا دستگاه تشدید مغناطیسی هسته، یکی از مهم‌ترین دستگاه‌ها برای انجام تحقیقات در علم شیمی تلقی شده و برای شناسایی مواد شیمیایی پس از سنتز، براساس هسته‌ اتم‌های موجود در مولکول‌ها، استفاده می‌شود. اهمیت این دستگاه در علم شیمی، مشابه دستگاه MRI در پزشکی است؛ با این تفاوت که MRI برای تصویربرداری از اندام انسان و تشخیص بیماری‌ها و NMR برای شناسایی مواد شیمیایی به‌کار می‌رود.

شایان ذکر است،راه اندازی این دستگاه به دنبال یک هفته کار مستمر(120ساعت) با حضور متخصص شرکت بروکر آلمان و فراهم آوردن تجهیزات و مواد لازم انجام گرفت.

بنا به نظر متخصصان علی رغم هزینه 150 میلیون تومانی و زمان صرف شده جهت راه اندازی این دستگاه،امکان عدم احیاء مگنت دستگاه وجود داشت که خوشبختانه عملیات احیاء با موفقیت صورت پذیرفت.

همچنین،از کار افتادن دستگاه NMR اتفاق بسیار بزرگی برای دانشکده‌‌ شیمی بوده است، زیرا نبود این دستگاه برای دانشجویان علم شیمی، مشابه نبود دارو برای بیمار است؛ به‌طوری‌که پروژه‌ اکثر دانشجویان این دانشکده، با مشکل اساسی مواجه شده بود.

گفتنی است دستگاه NMR دانشگاه صنعتي شريف در تاریخ 21 آبان‌ماه سال 91، به‌علت نبود هلیم مایع، از كار افتاده بود.

انتهای پیام/
برچسب ها: دانشگاه ، شیمی ، دستگاه ، دانشجو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار