فتحی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

چرا غربی‌ها نمی‌خواهند ایران انرژی هسته‌ای داشته باشد؟

یک کارشناس مسائل هسته‌ای گفت: از آنجایی که غربی‌ها به دنبال بمب هسته‌ای بودند، به آن دست پیدا کردند و در نهایت در هیروشیما هم استفاده کردند، بر این اساس با ذهنیت خودشان به جمهوری اسلامی نگاه می‌کنند.

"مهدی فتحی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه  خبرنگاران با اشاره به اینکه مهمترین شکاف میان ایران و 1+5 چگونگی فرآیند غنی‌سازی است گفت: براساس متن توافق‌نامه ژنو  جمهوری اسلامی ایران تعریفی از غنی‌سازی کرده که نیاز عملی ایران باید در آن تأمین شود و تعریفی که برای نیازش مطرح کرده با آن دیدگاهی که غربی‌ها تعریف می‌کنند در تعارض است و به نوعی دیدگاه‌شان براساس سوء ظن و همزاد‌پنداری خودشان با دیگران طرح شده است. 
 
این کارشناس مسائل هسته‌ای تصریح کرد: از آن جایی که غربی‌ها و آمریکایی‌ها به دنبال بمب هسته‌ای بودند، به آن دست پیدا کردند، در نهایت در هیروشیما و ناکازاکی هم استفاده کردند و دیگر غربی‌ها هم که در شورای امنیت هستند همین مسیر را رفتند، لذا براساس ذهنیت خودشان به جمهوری اسلامی نگاه می‌کنند.
 
وی تاکید کرد: آنها نمی‌خواهند که در زمینه هسته‌ای با کشور ما همکاری کنند و به یک تعریف مشترک با نیاز عملی ایران دست پیدا کنند. 
 
فتحی با بیان اینکه مقامات کشورمان گفته‌اند تعداد سانتریفیوژ‌ها باید حدود 40 تا 50 هزار تا باشد خاطرنشان کرد: غرب از گذشته به دنبال این بود که ما نتوانیم از فن‌آوری هسته‌ای استفاده کنیم و این مهمترین و اصلی‌ترین مورد اختلاف است. 
 
این کارشناس مسائل هسته‌ای موارد اختلافی را که در مذاکرات شکاف ایجاد کرده است را چگونگی کار تأسیسات فوردو و اراک در آینده، نحوه ادامه تحریم‌ها مبنی بر دوجانبه یا چند جانبه بودن و زمان توقف آنها برشمرد.
 
فتحی در خاتمه با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی می‌خواهد تحریمها زودتر تمام شود و غربی‌ها می‌خواهند طولانی‌تر شود تاکید کرد: در وین یک نبرد دیپلماتیک در جریان است و از ابتدا شفاف سازی توسط ایران بنیان اولیه این نبرد بود، ولی الان غربی‌ها یک گام فراتر رفته‌اند و ضمن تاکید بر شفافیت می‌خواهند تا جایی که می‌توانند برنامه مسالمت‌آمیز هسته‌ای ایران را محدود کنند و این با خواست ملی جمهوری اسلامی ایران در تعارض است و عملی نیست.
 
انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار