گفتگوی تلفنی مرکل و اوباما در خصوص مذاکرات هسته‌ای ایران

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان علاوه بر جاسوسی اخیر، در خصوص خشونت های اخیر در اوکراین و مذاکرات هسته‌ای ایران نیز تلفنی گفتگو کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز، اوباما و مرکل برای نخستین بار از زمان به وجود آمدن رسوایی جاسوسی جدید آمریکا از آلمان که باعث آسیب دیدن روابط این دو کشور متحد شد، با هم گفتگو کردند.

این تماس تلفنی در حالی انجام شد که برلین هفته گذشته از رئیس بخش سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در سفارت این کشور درخواست کرد خاک آلمان را ترک کند. این درخواست آلمان در واکنش به فاش شدن هویت دو مظنون به جاسوسی برای آمریکا در این کشور مطرح شد.

کاخ سفید طی بیانیه ای در این باره اعلام کرد اوباما در گفتگو با مرکل به موضوع همکاری های اطلاعاتی دوجانبه میان دو کشور پرداخت و رئیس جمهور گفت در خصوص ارتقای همکاری ها به تلاش های خود ادامه خواهیم داد. 

در این بیانیه آمده است: رئیس جمهور و صدر اعظم به تبادل دیدگاه های خود درباره همکاری های اطلاعاتی آلمان و آمریکا پرداختند. رئیس جمهور در این باره گفت وی تلاش خواهد کرد همکاری های متقابل را ارتقا دهد.

کارشناسان سیاسی در این باره اعلام کردند عبارت تبادل دیدگاه ها بدین معنا است که دیدگاه سران دو کشور در خصوص همکاری های اطلاعاتی ممکن است بسیار متفاوت از یکدیگر باشد.

مرکل پیشتر اعلام کرد جاسوسی از متحدان، اتلاف انرژی است. کاخ سفید نیز درباره رسوایی جاسوسی آمریکا از آلمان گفت این موضوع باید از طریق مجاری دیپلماتیک حل و فصل شود.

در بیانیه کاخ سفید در این باره آمده است آمریکا و آلمان در خصوص شماری از درگیری ها در جهان، شرکایی مهم شمرده می شوند. اوباما و مرکل همچنین در خصوص خشونت های اخیر در اوکراین و مذاکره کشورهای قدرتمند با ایران درباره برنامه هسته ای این کشور، هم گفتگو کردند.

سران دو کشور تاکید کردند روسیه باید گام های بیشتری برای کاهش تنش اوضاع در شرق اوکراین در پیش بگیرد و از جدایی طلبان حامی روسیه درخواست کند گروگان های خود را آزاد کنند. آنها همچنین اعلام کردند روسیه باید ارسال تسلیحات سنگین، تجهیزات و جنگجویان را از مرز خود به خاک اوکراین متوقف کند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار