وزیر نیرو:

آبرسانی از سد تالوار به همدان از طرحهای مهم است

چیت چیان گفت: آبرساني از سد تالوار به همدان با توجه به اينکه اين طرح از مصوبه‌هاي سفر مقام معظم رهبري بوده و از سويي نيز بخش عمده کار ازقبيل ساخت سد و آبگيري آن انجام شده، از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.

به‌گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران پايگاه اطلاع‌رساني وزارت نيرو (پاون)، حميد چيت‌چيان در نشست مشترک با مجمع نمايندگان مردم همدان در مجلس شوراي اسلامي در ساختمان ستادي وزارت نيرو، با مهم برشمردن طرح آبرساني سد تالوار به همدان، اظهار داشت: از آنجايي که با اجراي طرح آبرساني از سد تالوار به همدان، آب 11 شهر و 51 روستا تامين مي‌شود و تاکنون بيش از 170 ميليارد تومان براي اجراي طرح هزينه شده است، اين از طرح ‌هاي مهم اجرايي کشور بوده و از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.

وزير نيرو ادامه داد: اين وزارت‌خانه ضمن حمايت از بخش خصوصي آماده هرگونه همکاري با اين بخش در زمينه انتقال آب از سد تالوار به همدان است.

وي گفت: براي تسريع در عمليات اجرايي احداث خط لوله آبرساني از سد تالوار به همدان، ورق‌هاي فولادي در اختيار شرکت‌هاي لوله‌ساز قرار خواهد گرفت.

چيت‌چيان با بيان اينکه شرکت‌هاي برق منطقه‌اي فقط کار انتقال انرژي را انجام مي‌دهند و نيازهاي برقي مردم ازطريق شرکت‌هاي توزيع نيرو برآورده مي‌شود، افزود: در زمان حاضر، 16 شرکت برق منطقه‌اي در سطح کشور فعال هستند که درصدد هستيم اين تعداد را به شش يا 9 شرکت تقليل دهيم.

وي تصريح کرد: نيازهاي برق صنعتي استان همدان به هر ميزان که باشد، از سوي وزارت نيرو تامين خواهد شد.

وزير نيرو با بيان اينکه سياست وزارت نيرو حمايت از بخش خصوصي است، خاطرنشان کرد: اين وزارت‌خانه آماده همکاري با بخش خصوصي درباره آبرساني روستايي است و اگر شرکتي بخواهد در بخش بهره‌برداري همکاري کند، وزارت نيرو از اين شرکت خريد تضميني آب را در دستورکار خود خواهد داشت و چنانچه آن شرکت تمايل به استفاده از فاينانس داشته باشد، اين وزارت‌خانه آماده است تا ضمن تجميع مجتمع‌هاي آب روستايي، براي پيشبرد کار نهايت همکاري را با بخش خصوصي انجام دهد.

وي درباره انجام پروژه تصفيه‌خانه آب تالوار نيز گفت: اتمام پروژه تصفيه‌خانه تالوار نياز به اعتبار زيادي دارد که با توجه به محدوديت اعتباري و توافق با نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي، مقرر شد اين پروژه در چند فاز اجرا شود.

وي تصريح کرد: بخش‌هايي از پروژه تصفيه‌خانه آب تالوار تا پايان امسال به بهره‌برداري خواهد رسيد.

وزير نيرو با اشاره به پيشرفت فيزيکي 76 درصدي عمليات اجرايي برج‌هاي خنک‌کننده نيروگاه همدان، گفت: برج واحد نخست تا اوايل تابستان سال آينده به بهره‌برداري خواهد رسيد.

وي درباره طرح استفاده از پساب تصفيه‌خانه فاضلاب همدان در نيروگاه، گفت: بخشي از اين طرح اجرايي شده و مابقي نيز به موازات طرح اجرايي برج‌هاي خنک‌کننده در حال اجراست که تلاش مي‌کنيم تا پايان سال به بهره‌برداري برسد.

چيت‌چيان با اشاره به برخورد قانوني با مالکان چاه‌هاي غيرمجاز در منطقه، گفت: حکم انسداد 491 چاه غيرمجاز از جانب مقام‌هاي قضايي دريافت و تاکنون 100 حلقه چاه مسدود شده است.

وي درباره نوسان‌هاي برقي شهرستان رزن نيز گفت: شبکه‌هاي فرسوده برق ترميم و بازسازي خواهد شد و با تقويت ظرفيت ترانس‌هاي منطقه، مشکل نوسان‌ها و افت ولتاژ مرتفع مي‌شود.
وزير نيرو درباره هدر رفت آب، با بيان اينکه هدررفت آب در تمام جهان وجود دارد و جلوگيري کامل از آن غيرممکن است، گفت: ميزان هدررفت آب در شهرهاي مختلف متفاوت است اما در زمان حاضر در سطح کشور 13 درصد هدررفت آب داريم که بايد مرتفع شود.

وي تاکيد کرد: ما به شرکت‌هاي خصوصي اعلام کرده‌ايم درصورتي که بتوانند راهکاري ارايه کنند تا جلوي هدررفت آب گرفته شود، بهاي حاصل هدررفت را به آن شرکت پرداخت خواهيم کرد.  

چيت‌چيان درباره استفاده از انرژي‌هاي تجديدپذير گفت: وزارت نيرو با کمال ميل از سرمايه‌گذاري دراين بخش استقبال مي‌کند به‌طوري که در سال گذشته 944.5 مگاوات قرارداد منعقد شده است و به‌تازگي نيز مجوز استفاده از منابع صندوق توسعه ملي را دريافت کرده‌ايم تا بتوانيم اين طرح‌ها را تامين مالي کنيم و با استفاده از سازوکار تبصره 11 قانون بودجه که امکانات خيلي خوبي دارد، بدون هيچ محدوديتي با سرمايه‌گذاران قرارداد منعقد خواهيم کرد.

وي با بيان اينکه وزارت نيرو حساسيت خاصي نسبت به آلودگي چاه‌هاي آب دارد و پيشگيري از آلودگي چاه‌ها را در اولويت کاري خود قرار داده است، گفت: وزارت نيرو نسبت به آلودگي آب چاه‌ها نگران است و با عوامل آن به‌شدت برخورد خواهد کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار