گزارش باشگاه خبرنگاران از وین؛

ایران و 15 روز ماراتن نفس‌گیر/ آیا آمریکا در حال دور زدن 1+5 است؟

آمریکا یک پای ماجرا است و اختلاف نظر میان 5+1 در این چند روز بسیار مشهود بود به طوری که مشاوران اشتون در بین خبرنگاران تاکید داشتند که آمریکا در حال دور زدن آن‌ها است.

به گزارش خبرنگار اعزامی باشگاه خبرنگاران به وین، در 15 روزی که گذشت 3 روز اخیر را می‌توان نقطه عطف این دور از مذاکرات دانست چرا که همانطور که ظریف گفت مذاکرات در این برهه حساس بیش از آنکه نیاز به دیپلمات‌ها و کارشناسان سیاسی داشته باشد نیازمند تمیمات بزرگ سیاسی است ، تصمیمات که سختی آن هم برای طرف غربی که از سوی صهیونیست‌ها تحت فشار بودند مشهود است هم برای دیپلمات‌های ایرانی که با مردم خود متعهد در دفاع از حقوق ملی هستند.

بنابراین اگر ده روز نخست مذاکرات وین 6 را عبور کنیم و فاکتور بگیریم به 72 ساعت پر پیچ و خمی که گذشت می‌رسیم یعنی زمانی که جان کری شبانه خود را از افغانستان به وین رساند و دیگر وزرای خارجه 1+5 نیز خود را به وین فرستادند هر چند که دو قدرت نزدیک به ایران یعنی چین و روسیه روی خوشی به آن نشان ندادند. حدود 3 دور مذاکره دو جانبه در شرایطی انجام میشد که دستیار ویژه رییس جمهور کشورمان هم بود ،فارغ از نقش وی در مذاکرات این حضور باعث تحلیل فراوانی در رسانه های حاضر در وین شد که مهمترین آن، اختیار تام داشتن از سوی دولت توسط آقای فریدون برادر دکتر روحانی بود.

نکته دیگری که در سخنان دو پهلوی جان کری مورد توجه کارشناسان و مدیران سیاسی در وین واقع شده ، اشاره وی به فتوای رهبر معظم انقلاب درباره حرام بودن سلاح هسته ای و پذیرش تلویحی و مشروط ظرفیت غنی سازی 190 هزار سو توسط کری است که البته با جمله بعدی کری در جاه طلبانه خواندن این ظرفیت حق ایران برای این مقدار از نیازهای قطعی جمهوری اسلامی را زیر سوال برد.

دکتر ظریف عصر دیروز در حالی پیشرفتها را کافی دانست که جان کری برای مشورت با کاخ سفید سفر خود به شاخ آفریقا را لغو و به واشنگتن رفت، واشنگتنی که اوباما تنها تصمیم ساز آن نیست و مراکز قدرت همچون کنگره هم نقش بسزایی در تصمیمات دارند. شاید کاخ سفید باید توصیه اخیر گری سیک را جدی بگیرد و در تعطیلات کنگره تصمیم سیاسی خود را بگیرد یعنی دقیقا یک ماه دیگر در روز 9 آگوست.

البته آمریکا یک پای ماجرا است و اختلاف نظر میان 5+1 در این چند روز بسیار مشهود بود به طوری که مشاوران اشتون در بین خبرنگاران تاکید داشتند که آمریکا در حال دور زدن آنهاست .

از صبح امروز یعنی پانزدهمین روز مذاکرات وین 6 باز هم دیدار های متوالی و طولانی میان عراقچی – اشمید و شرمن آغاز شده است و نگارش متن ادامه دارد و حالا باز هم چشم خبرنگاران به هتل کوبورگ دوخته شده تا خبری جدید واصل شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار