کدخدایی در سخنرانی پیش از خطبه:

شورای نگهبان از آرای مردم در انتخابات 88 و 92 دفاع کرد

شورای نگهبان از آرای مردم در انتخابات به ویژه در سال‌های 88 و 92 دفاع کرد و تفاوتی برای اعضای شورای نگهبان پیش از این انتخابات و یا پس از آن در آینده هم نبوده است و نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، عباسعلی کدخدایی مشاور عالی دبیر شورای نگهبان در امور حقوقی و سیاسی در سخنرانی پیش از خطبه خود با اشاره به اینکه  هر سال 26 تیر ماه را به عنوان سالروز تشکیل شورای نگهبان گرامی می‌داریم، اظهارداشت: در سال 1359 در چنین روزی پس از تدوین قانون اساسی یکی از نهادهای عالی نظام یعنی شورای نگهبان پا به عرصه وجود نهاد.  
 
کدخدایی درباره چرایی تشکیل این نهاد گفت: در این زمینه بایستی مروری بر تحولات تاریخی که در کشور اسلامی ما اتفاق افتاده است انجام شود هدایت‌های الهی شامل مردم عزیز ما شد و با هدایت پیامبرگونه حضرت امام(ره) انقلاب اسلامی به ثمر نشست و همچنان با پشتیبانی امام(ره) ادامه یافت تا در نهایت منجر به تشکیل شجره طیبه یعنی جمهوری اسلامی ایران شد.  
 
سخنگوی سابق شورای نگهبان اضافه کرد: نگاهی به مردم ایثارگر ما در قبل از انقلاب نشان می‌دهد مردم مسلمان ما دو شعار پایه‌ای داشتند؛ یکی نفی ظلم و ستم و بی‌عدالتی طاغوتی و دوم اجرای احکام دین مبین اسلام که به عنوان خواست‌های اصلی خود مطرح می‌کردند.  
 
وی افزود: این دو درخواست اصلی به خوبی در شعارهای مردم مسلمان ما تبلور داشت و اگر به شعارهای پیش از انقلاب مراجعه کنیم حقیقت آن‌ها را به خوبی درمی‌یابیم خواست‌هایی که مکررا چه پیش و چه پس از انقلاب مورد تایید حضرت امام خمینی(ره) قرار می‌گرفت.
 
 معاون اجرایی سابق شورای نگهبان با بیان این که جمهوری اسلامی ایران یک نظام سیاسی متکی به پشتیبانی مردم بوده و هست بیان داشت: جمهوریت و حضور مردم به تعبیر مقام معظم رهبری یکی از ارکان این نظام را شکل می‌دهد به واسطه اعتمادی که میان مردم و مسلمانان و امام امت بود شکل گرفت و البته در همان آغاز شاهدیم که نوع نظام سیاسی هم به همه پرسی مردم گذاشته شد.

 
سخنگوی سابق شورای نگهبان درباره انتخاب نظام سیاسی از سوی مردم در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: در اوایل سال 57 نوع نظام جمهوری اسلامی به همه پرسی گذاشته شد و از مردم خواسته شد تا به این نظام رای دهند رای که مردم آگاهانه، آزادانه انتخابات کردند و با اکثریت قریب به اتفاق رای بالای 98 درصدی به جمهوری اسلامی ایران رای مثبت دادند. 

 
کدخدایی با بیان این که همه پرسی برای انتخاب نظام سیاسی کمتر در کشورهای دیگر صورت می‌گیرد افزود: نظام‌های سیاسی دیگر این گونه که نوع نظام را آن هم در روزهای آغازین یک نظام سیاسی جدید به رای مردم بگذارند ندارند البته انتخاب این نظام سیاسی از سوی مردم نشان اعتماد متقابل امام(ره) و امت بود.  
 

وی به مقدمات تدوین قانون اساسی بلافاصله پس از تعیین نظام جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: بعد از تعیین نوع نظام جمهوری اسلامی مقدمات تدوین قانون اساسی آغاز به کار کرد و پس بررسی نهایی قانون اساسی تحت عنوان مجلس خبرگان اول شکل گرفت.
 

مشاور عالی دبیر شورای نگهبان اظهار داشت: ظرف چند ماه متن قانون اساسی پس از بررسی‌های کارشناسانه توسط مجلس خبرگان به تصویب رسید و بعد مجددا به رای مردم گذاشته شد در فاصله‌ای کوتاه هم نوع نظام سیاسی ما و هم قانون اساسی به عنوان یک سند ملی مشترک به رای مردم انتخاب شد، انتخاب مردم در یک جامعه سیاسی به تعبیر مقام معظم رهبری ستون فقرات نظام ما قلمداد می‌شود.  
 

معاون اجرایی سابق شورای نگهبان نظام سیاسی هر کشور را نیازمند تلاش، مجاهدت و پاسداری از آن دانست و افزود:مردم ایثارگر ما به خوبی از آزمون تلاش و مجاهدت در هنگام تاسیس نظام سیاسی برآمدند و با حضور در صحنه‌های مختلف انقلاب اسلامی تا زمانی که شجره طیبه نظام مقدس جمهوری اسلامی شکل گرفت حاضر بودند.
 

سخنگوی سابق شورای نگهبان ادامه داد: عقل سلیم و تجربه بشری به ما آموخته است که برای حفاظت و صیانت از نظام هم نیازمند تلاش، مجاهدت، ایثار و اتخاذ راهکارهای مناسب هستیم بنابراین نمی‌توانیم به این که یک نظام سیاسی ایجاد و قانون اساسی تدوین شده اکتفا کنیم و اجرا و نظارت و صیانت را به فراموشی بسپاریم.  

 
کدخدایی با بیان این که تجربه ما در پشتیبانی و صیانت در نهضت مشروطه تجربه تلخی است افزود: مشروطه نهضت مردمی بود که با حمایت علما و مراجع وقت شکل گرفت نهضتی که برای مقابله با بی‌عدالتی شکل گرفته و در ابتدا به خوبی پیش رفت چرا که حمایت علما، مراجع عظام وقت و پشتیبانی مردم نشان داد که مردم ما می‌توانند در این جهت به خوبی گام بردارند.  
 
وی اشکال نهضت مشروطه را بی‌دقتی در پاسداری و صیانت از این نظام و قانون اساسی نظام سیاسی وقت ارزیابی کرد و گفت: تدوین کنندگان با اصرار علما به ویژه شیخ فضل الله نوری اصل تراز را در متمم قانون اساسی مشروطه لحاظ کردند اصلی که نظارت و پاسداری مراجع به مصوبات مجلس را از احکام شرعی بیان می‌کنند اما افسوس این ساز و کار در همان ابتدا در نطفه خفه شد.
 
مشاور عالی دبیر شورای نگهبان ادامه داد: ساز و کار مشروطه (نظارت و پاسداری)  ابتر ماند و نتوانست هدف اصلی تدوین کنندگان را برآورده سازد نتیجه این که نهضت مشروطه یک نهضت ضد استبداد و مقابل با حکام ظالم تبدیل به عکس خود و نظامی شد که از استبداد و دین‌ستیزی به مراتب بدتر از نظام‌های قبلی بود.
 
معاون اجرایی سابق شورای نگهبان به دیکتاتوری و نظام طاغوتی رضا خان و پسر ملعونش اشاره کرد و اظهار داشت: پس از نظام مشروطه مردم ایران با یک نظام دیکتاتوری و دین‌ستیز دیگری مواجه شدند و این نتیجه عدم دقت در نظارت بر قانون اساسی و نظام سیاسی وقت بود.
 
سخنگوی سابق شورای نگهبان با بیان این که قانون اساسی بیانگر آرمان‌های مشترک ملت‌ها بوده و هدف‌های عالی آن‌ها را در نظر می‌گیرد افزود: این قانون اساسی به عنوان میثاق مشترکی قلمداد می‌شود و نیازمند پاسداری است تدوین کنندگان قانون اساسی در مجلس خبرگان به ویژه شهید دکتر آیت‌الله بهشتی به این مصوبه اصرار زیادی داشتند که تجربه مشروطه تکرار نشود بنابراین ساز و کاری موثر در قانون اساسی برای نظارت، پاسداری از اسلامیت و جمهوریت نظام پیش‌بینی کردند.  
 
کدخدایی به اصل 91 قانون اساسی شورای نگهبان که با هدف پاسداری از اهداف اسلام و نظام تدوین شده است اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی یک نظام مردم سالاری دینی است مردم سالاری دینی به عنوان ویژگی اصلی نظام ما شناخته شده که بایستی پاسداری و حفاظت شود.  
 
 وی با بیان این که شورای نگهبان قانون اساسی با ایده حفاظت از نظام سیاسی (جمهوری اسلامی ایران) و افزایش طول عمر آن تشکیل شد اضافه کرد: شورای نگهبان هم چنین با این هدف شکل گرفت که خدایی ناکرده انحرافی در نظام سیاسی ما و آسیبی به آن وارد نشود بنابراین در دو بعد نظارت تقنینی و یا نظام سیاسی و یا نظارت در انتخابات‌های مختلف در قانون اساسی از شورای نگهبان یاد شده است.  
 
مشاور عالی دبیر شورای نگهبان مصوبات مجلس شورای اسلامی را نیازمند دقت از لحاظ انطباق با شرع مقدس و ازجهتی دیگر انطباق با قانون اساسی دانست و افزود: بیش از 2800 مصوبه تنها مجلس شورای اسلامی در دوره گذشته داشته است شورای نگهبان نسبت به این مصوبات اظهارنظر کرده برخی را مغایر با شرع مقدس اسلامی دانسته که در این زمینه مواجهه با فقهای شورای نگهبان است و برخی از آن‌ها مغایر است با حقوق مردم دارند که مواجهه با ایرادات شورای نگهبان است.
 
معاون اجرایی سابق شورای نگهبان با اشاره به انتخابات جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی و اکثر همه پرسی‌ها سعی کرده است با اتخاذ راهکارهای مناسب و با استناد به اصل قانون اساسی و قوانین موضوعی نظارت دقیقی بر صحت انتخابات‌ها داشته باشد.  
 
سخنگوی سابق شورای نگهبان انتخابات در جمهوری اسلامی را به عنوان سند جمهوریت نظام سیاسی دانست و گفت: در نظام سیاسی ما تاکید شده است که اداره امور کشور از طریق اتکا به آرای عمومی است اگر به فرمایشات حضرت امام(ره) و یا مقام معظم رهبری ملاحظه کنیم تاکید آن‌ها بر حضور مردم و اصالت حضور آنان را درک می‌کنید.
 
کدخدایی به بیانات مقام معظم رهبری مبنی براینکه "رای مردم امانت الهی و حق الناس است" اشاره کرد و گفت: امانت الهی بودن رای مردم مشخص است که چه بار سنگینی بر روی نهاد شورای نگهبان به عنوان پاسدار از امانت‌های الهی می‌گذارد در ادوار مختلف انتخابات به خوبی به سرانجام خود رسیده است.
 
وی ادامه داد: شورای نگهبان در همه دوره‌ها تلاش کرده با نظارت دقیق و با استفاده از راهکارهای مناسب در حدود وظایف قانونی خود با پاسداری از آرای مردم وظیفه خود را به خوبی انجام دهد برای شورای نگهبان فرقی نمی‌کند که چه کسانی و یا چه گروه‌هایی در انتخابات شرکت می‌کنند.  
 
مشاور عالی دبیر شورای نگهبان به انتخابات ریاست جمهوری سال 88 و 92 اشاره کرد و افزود: شورای نگهبان از آرای مردم در انتخابات به ویژه در سال‌های 88 و 92 دفاع کرد و تفاوتی برای اعضای شورای نگهبان پیش از این انتخابات و یا پس از آن در آینده هم نبوده است و نخواهد بود.  
 
معاون اجرایی سابق شورای نگهبان تاکید کرد: بی‌طرفی یکی از شرایط اصلی انجام وظیفه شورای نگهبان بوده و هست و بنده شهادت می‌دهم در طول خدمت در شورای نگهبان اعضای این شورا بر همین نکته تاکید داشته و برهمین اساس حرکت می‌کرده است.
 
سخنگوی سابق شورای نگهبان اضافه کرد: با نگاه دو گانه به نظام مقدس ایران و دفاع از حقوق مردم کارنامه قابل قبولی از خود برجای گذاشته‌ایم و در بخش نظارت تقنینی، نظارت بر انتخابات تلاش داشته و در همین جهت حرکت کرده‌ایم که ناظری امین در صیانت از قانون اساسی، نظام سیاسی و حقوق مردم باشیم.
 
کدخدایی در پایان به چشم انداز آینده و انتظارات از این نهاد عالی اشاره و خاطر نشان کرد: با رعایت اصول قانون اساسی در سایه تدابیر رهبری معظم با حفظ وحدت و انسجام داخلی هم چنین تبیین وظایف خود برای افکار عمومی در انجام رسالت تاریخی، سیاسی و دینی مصمم‌تر از گذشته حرکت کرده و الگوی مطلوبی برای آیندگان ارائه کنیم.

انتهای پیام/
برچسب ها: احزاب ، مشاور ، عالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار