تحول تدریجی در سیستم مدیریت تعاونی ها

مدیریت کایزن تحول تدریجی "تعاونی" ها را سبب می شود

از آنجایی که کایزن به صورت ضربتی و ریسک پذیر عمل نمی کند می تواند روشی مناسب برای حفظ سرمایه های مردمی در بخش تعاون باشد .

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران   کایزن ، به معنای بهبود یا تغییر دائم برای رسیدن به نتیجه‌ای بهتر است و به فلسفه‌ای اشاره دارد که در آن تمرکز بر روی بهبود مستمر فرآیند تولید ، مهندسی یا مدیریت کسب و کار وجود دارد .

کایزن نخستین بار پس از جنگ جهانی دوم در چندین کسب و کار ژاپنی به کار گرفته شد و بخشی از آن از کسب و کار و مدیریت کیفیت آموزش‌دهندگان آمریکایی که از ژاپن بازدید می‌کردند تأثیر پذیرفت و از آن زمان به بعد در کل جهان گسترش یافت و هم‌اکنون در بسیاری از زمینه‌ها به غیر از اقتصاد و تولید به کار گرفته می‌شود .

این شیوه مدیریتی در مقوله‌های سلامت ، روان‌درمانی و مربیگری زندگی، امور دولتی، بانکداری و دیگر صنایع بکارگیری شده است.

هنگام بکاریگیری در امور اقتصادی و فضای کاری ، کایزن به فعالیت‌هایی اشاره دارد که همهٔ عملکردها را به طور مستمر بهبود می‌بخشد و همهٔ کارمندان از جمله مدیر عامل اجرایی تا کارگران خط مونتاژ را شامل می‌شود.

هدف اصلی در استفاده از این شیوه مدیریت این است که با بهبود فعالیت‌ها و فرآیندهای استاندارد تلاش می‌کند اتلاف منابع را از بین ببرد .

كايزن روي تغييرات تدريجي در فرايندها تاكيد مي كند ، دارای اصول بیست گانه مدیریتی است و در مقايسه با ساير روشهاي تحول سازماني از جمله مهندسي مجدد كه تغييرات ســريع و كلي را مدنظر دارد، بسيار كم هزينه بوده و غالباً منابع (زمان، سرمايه، دارائيها و...) قابل توجهي را مصرف نمي كند .

سیستم مدیریتی کایزن از آنجايي كه مشاركت تمامي پرسنل در همه سطوح سازماني را دربرمي گيرد در مجموع به تحولات شگرفي منتهي مي شود . این سیستم ، مدیریتی است که با زمان به پیش می رود و بر این باور است که اگر مدیریت بخواهد که کارکنان را تغییر دهد باید خود تغییر کند .

با توصیفاتی که از این سیستم مدیریتی در اقتصاد شد می توان دریافت که کایزن می تواند جایگاه خوبی در توسعه بخش تعاون داشته باشد . چرا که آشنايي تعاونيها با مفاهيم مرتبط با كيفيت و بهره وري  و استفاده از آن در اداره واحدهاي توليدي از جمله اقداماتي است كه مي تواند نقش موثري در ارتقاء جايگاه وعملكردآنها درعرصه هاي رقابت داخلي وخارجي داشته باشد .

سیستم مدیریتی کایزن با تغییرات تدریجی پیش می رود و به طور مستمر بهبود شرایط اقتصادی را سبب می شود . کایزن بر مشارکت جمعی همانا یکی از اصول اساسی تعاون تآکید دارد .

از آنجایی که کایزن به صورت ضربتی و ریسک پذیر عمل نمی کند و با توجه به سرمایه اقدامات را به پیش می برد می تواند روشی مناسب برای حفظ سرمایه های مردمی در بخش تعاون باشد .

تجربه تعاونگران برتر در استفاده از مدیریت کایزن نشان داده که این سيستم مديريتي نقش اثرگذاري در بهبود فعاليتهاي تعاونيها بالاخص در واحدهاي توليدي خواهد داشت .

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار