چند نکته برای ورزش در "دوران بارداری"

به دلیل افزایش وزن و کم‌تحرکی در دوران بارداری خانم‌های باردار ممکن است دچار یبوست، کاهش حرکات روده و درد پاها شوند که ورزش کردن در این امر بسیار تاثیرگذار است.

احمد مشیدی متخصص پزشکی ورزشی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران ، گفت: در دوران بارداری تغییراتی که از نظر فیزیولوژیکی در ساختار فیزیکی بدن خانم‌های باردار اتفاق می‌افتد، حرکات طبیعی و روزمره فرد را با مشکل مواجه می‌کند.

وی ادامه داد: به دلیل کم‌تحرکی ممکن است افراد باردار دچار یبوست، کاهش حرکات روده، درد در ناحیه پشت و کمر و پشت پاها شوند. فرد در دوران بارداری، به دلیل رعایت نکردن شرایط  خود ممکن است باعث کشیدگی و پارگی مفاصل در حرکاتی که به صورت کنترل نشده انجام می‌دهد، شود.

وی افزود: کم‌خوابی و افزایش توده‌های چربی از دیگر عوارض کم‌تحرک است که می‌توان با انجام ورزش‌های مناسب دوره بارداری، پیاده‌روی سریع، دوچرخه، شنا و ورزش‌های ایروبیک در حد سبک (ورزش‌های آمادگی جسمانی) این مشکل را برطرف کرد تا تحرکی در مفاصل و عضلات ایجاد شده و از اسپاسم در دوره بارداری پیشگیری شود.

مشیدی اظهار داشت: انجام حرکات ورزشی منجر به بازگشت سریعتر شرایط فیزیکی بعد از زایمان به قبل از بارداری می‌شود و در دوره بارداری با رعایت کردن و انجام ورزش‌های مناسب حتی منجر به وضع حمل راحت‌تر می‌شود.

وی اذعان داشت: ورزش در صورتی برای افراد باردار توصیه نمی‌شود که خطری او را تهدید کرده و انجام فعالیت موجب افزایش ریسک سقط جنین در مادر شود.

وی تصریح کرد: هر نوع ورزشی که حرکات ناگهانی به دنبال داشته و احتمال افتادن فرد باردار را به زمین تشدید کند، نباید انجام شود، مانند حرکات کششی و کشیدگی ناحیه لگن که باید این ورزش‌ها را با احتیاط انجام داد، همچنین برای خانم‌های باردار باید نسخه ورزشی مناسب با مشورت از کارشناس تربیت بدنی و متخصص پزشکی ورزشی که متناسب با شرایط فرد، سن، وضعیت قبل از بارداری و بیماری‌های زمینه‌ای تجویز شود.



انتهای پیام/

برچسب ها: ورزش ، بارداری ، تحرک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار