از بحران اوکراین گرفته تا درگیری های بی پایان در خاورمیانه , مجموعه ای گیج کننده از چالش های بین المللی برایاوباما ایجاد کرده که روز به روز در حال افزایش هستند .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از دیلی ریپورتر  ؛ باراک اوباما در سخنانی اظهار داشته بود : "باید مجموعه گیج کننده ای از چالش های بین المللی را مورد تحلیل قرار داد . ما در دنیایی پیچیده و پرچالش زندگی می کنیم . " و بطور کاملا اتفاقی (!) از روز بعد بیان این سخنان درگیری ها , تنش ها و ناآرامی ها به شکل بی سابقه ای تشدید می شود . 

سقوط هواپیمای مالزیایی در روز پنجشنبه بیش از پیش به مناقشه میان اوکراین و روسیه دامن زد .درگیری ها وتلفات در خاورمیانه با حمله جدیدی از سوی ارتش صهیونیستی به نوار غزه تکمیل شد . این حمله پس از آن صورت گرفت که تلاش های بی وقفه "جان کری " وزیر خارجه آمریکا برای ایجاد صلح و آتش بس دائم میان اسرائیل و فلسطین به شکست انجامید . 

در ادامه این مقاله آمده است : با این حال در اوایل هفته گذشته بارقه ای از امید بوجود آمد و آن توافق میان ایران و کشورهای 5+1 برای تمدید چهار ماهه موعد مقرر برای تحقق توافق جامع هسته ای بود . این تمدید در حالی انجام گرفت که هیچ تضمینی برای حل و فصل قاطع تمامی اختلافات و شکاف های بین دو طرف وجود ندارد . 

اوباما هنوز هم تلاش می کند تا نمایندگان سنا و کنگره را راضی کند که تا پایان مذاکرات هسته ای تحریم های جدید و یا تشدید گزینه های تحریمی پیشین را اعمال نکنند تا این مورد ( مذاکرات هسته ای غرب با ایران ) نیز به لیست شکست های وی در حوزه سیاست خارجی تبدیل نشود . 

بر همین اساس , ادوارد رویس نماینده جمهوری خواه کنگره و رییس کمیته روابط خارجه این مجلس می گوید : دست ما برای تشدید فشارهای اقتصادی بر ضد ایران باز است اما دولت با این کار مخالفت می کند . در حقیقت واشنگتن باید از تحریم های اقتصادی و اعمال فشار هر چه بیشتر علیه تهران استقبال کند . 

بعلاوه آبشاری از تحولات منطقه ای و جهانی بر میدان سیاست خارجی آمریکا وارد شده که اکثر قریب به اتفاق آنها به دردسرهای اوباما تبدیل شده اند . 

باراک اوباما در سخنرانی های زیادی عنوان کرده است که دنیا خواستار رهبری و پیشتازی آمریکا در امور بین المللی است . اما شواهد نشان میدهد که این رهبری نه تنها موفقیتی به همراه نداشته بلکه به تشدید ناآرامی ها و وخامت هر چه بیشتر اوضاع انجامیده است . در واقع نقصان و محدودیت در سطح گسترده در سیاست خارجی و بین المللی آمریکا مشاهده می شود .

دیلی ریپورتر همچنین نوشت : تحریم های اقتصادی آمریکا بر ضد روسیه نیز نتوانسته جبرانی برای کسری های اوباما در مقایسه با پوتین به شمار آید . طی یک ماه گذشته مسکو قراردادهایی را با ایرا ن و چین بعنوان دو قدرت اقتصادی برتر و پرظرفیت برای سرمایه گذاری های کلان امضا کرده است . همین سیاست ضعف سیاست تحریم هایمالی واشنگتن علیه مسکو را بیش از پیش نمایان کرد .

عراق نیز سالهاست مورد تجاوز و اشغال آمریکا بوده و طی ماه های اخیر به اصلی ترین معضل واشنگتن در خاورمیانه تبدیل شده است . تقویت و تسلیح بی حد و حساب تروریست ها در سوریه و عراق کنترل این افراد را توسط حامیان غربی و عربی خارج کرده است ؛ به گونه ای که در برخی موارد اقدامات آنان کاملا بر خلاف خواسته های آمریکا و هم پیمانان آن است . 


انتهای پیام /
برچسب ها: اوکراین ، اوباما ، پایان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار