در زمان جنگ هر چیزی می تواند بعنوان ابزار جنگی مورد استفاده قرار گیرد بخصوص مبارزه ای یک طرفه و خصمانه همانند آنچه در حدود سه سال است در سوریه رخ می دهد .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از پایگاه خبری نکس سیتی؛ در زمان جنگی طرفین درگیر از ابزارآلات و موارد مختلفی بعنوان سلاح نظامی استفاده می کنند که در اکثر مواقع این نوع استفاده ها علیه غیرنظامیان بکار برده می شود . نمونه بارزی از این شرایط وضعیتی است که در سوریه روی می دهد . به گفته کارشناسان تروریست های خارجی با دستکاری در ذخایر آبی شهروندان فشار و رنج وارده بر آنان را چندبرابر می کنند . 

بر اساس مقاله منتشر شده توسط "چتم هاوس" از موسسه سیاسی واقع در لندن ؛ زیرساخت های آبی متناوبا از سوی شورشیان و تروریست ها مورد هدف قرار می گیرد تا از این طریق ذخایر آبی به خانه ها و شهروندان منشعب نشود . این استراتژی به حدی اجرا می شود که طی ماه های گذشته هیچیک از شهرهای حماه , حمص و حلب آب آشامیدنی نداشتند . 

همین مسئله موجب گسترش بیماریهای واگیرداری مانند حصبه در این شهرها شده که ناشی از آشامیدن آب ناسالم و غیربهداشتی می باشد . همچنین عدم انتقال اب سالم رشد گیاهان _ اعم از دارویی و خوراکی  _را به شدت دچار اختلال کرده است . 

در ادامه این مقاله آمده است : به اذعان بسیاری از کارشناسان جنگ در هر کشوری وضعیتی پیچیده و نابسامان را ایجاد می کند اما بحران آب می تواند این وضعیت نابسامان را به یک فاجعه بشری تبدیل نماید  . 

گروه های شورشی و تروریست های خارجی بخش هایی از شمال عراق و مناطقی از سوریه را در کنترل کامل خود دارند . این مناطق اشغال شده دارای تعداد زیادی از زیرساخت های آبی دو کشور می باشد که به دست تروریست ها افتاده است . سیستم آب رسانی رود فرات که شامل سد الرقا می باشد بعنوان منبع تامین کننده یک پنجم برق در سوریه و نیز به منظور آبیاری زمین های کشاورزی هم در عراق و هم سوریه مورد استفاده قرار می گیرد . 

این منبع حیاتی و مهم اکنون بدست تروریست ها و شورشیانی افتاده است که به اذعان سرکرده های آنان چنانچه حمایت های مالی و تسلیحاتی تعدادی از کشورهای غربی و عربی از آنان نبود , هرگز نمی توانستند از انزوای دیرینه خود خارج شوند .

بعلاوه نهر فرات حدود 60 درصد آب مورد نیاز شهروندان عراقی را نیز تامین می کند . رودخانه " الاسد" در سوریه نیز منبع تامین کننده اصلی آب مردم سوریه می باشد که از ماه ژانویه بدست شورشیان و تروریست ها افتاده است . قطع دسترسی مردم به آب این رودخانه موجب عدم دسترسی بیش از چهار میلیون انسان بی گناه و غیرنظامی به آب آشامیدنی سالم می شود که در نوع خود یک فاجعه بشری گسترده محسوب می گردد . 

پیتر گلیک , رییس موسسه اقیانوس آرام واقع در کالیفرنیا در مقاله ای در روزنامه صهیونیستی هافینگتون پست این باره می گوید : تامین آب آشامیدنی سالم یکی از اساسی ترین معضلات در منطقه خاورمیانه می باشد . بعلاوه اینکه ناتوانی در مقابله با موج خشکسالی در منطقه از سال 2006 تا 2011 بحران آب را تشدید کرده است . 

به نوشته این کارشناس , بخش اعظمی از دلایل مهاجرت شهروندان سوری به کشورهای همسایه یا استقرار در کمپ های آوارگان در مرزها همین مسئله می باشد . این موضوع آثار مخرب و زیان بار یک جنگ تحمیلی را بر زنان , کودکان و سالمندان تا چندین برابر بیشتر می کند . 

در فوریه 2013 سونیسف گزارشی را منتشر کرد که در آن اوضاع دسترسی به آب آشامیدنی سالم و نیز بهداشت در میان آوارگان سوری به مرز هشدار رسیده بود . بر اساس گزارشات سایر موسسات مستقل بین المللی این روند رو به افزایش است . 

در انتهای این مقاله آمده است : انگیزه تروریستهای تکفیری بعثی در عراق برای هدف قراردادن زیرساخت های آبی کشور , قطع آب , برق و گاز در مناطق شیعه نشین است . این تروریست ها از تلاش خود برای بدست آوردن کنترل پالایشگاه های نفتی نیز خبر داده اند . 

شاید برخی از حامیان غربی اوج ضرورت برای حل بحران آب و بهداشت در عراق و سوریه را اغراق تلقی کنند اما چنانچه هر چه زودتر با این وضعیت مبارزه نشود زندگی هزاران زن , مرد , کودک و سالمند سوری و عراقی چه در شهرها و چه در کمپ های آوارگان از تراژدی به " فاجعه قریب الوقوع انسانی " بدل خواهد شد . 


انتهای پیام /
برچسب ها: سوریه ، عراق ، جنگ ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار